Rognelund skrev 2011-11-05 22:42:26 följande:
hej!!
Jag är svetsare och nybliven mamma, kan säga att jag haft mycket problem just när det gäller detta. fick reda på att jag var gravid i januari 2011, och kände att jag var tvungen att berätta för min arbgivare men en gång. Kände på mig att det inte skulle vara bra att svetsa när man bar ett barn eftersom jag vet att svetsning i sig inte är så hälsosamt. Men som jag anat så visste det absolut ingenting om detta på varken mvc, facket eller på min arbetsplats.
Men facket var mycket hjälpsamma i mitt fall men fick göra en hel del efterforskningar själv, men inget ledde riktigt nånvart. det finns inget vetesnkapligt bevisat att det skulle vara skadligt att svetsa när man är gravid, iaf inte vad jag har hittat. eller ja det verkar inte finnas nån forskning ang detta, antagligen för att det inte är jätte vanligt med kvinnliga svetsare .
Men som sagt jag var väldigt orolig ändå. facket hjälpte mig, och fick reda på att bara att man är orolig är anledning nog att bli flyttad till annan arb uppgift. eftersom oro kan leda till stress vilket det i sig är mycket farligt för fostret. sen finns det även vissa aspekter i arb miljön som inte är så bra när man är gravid, tunga lyft, buller osv. ang buller så finns det speciella föreskrifter i arb miljölagen när man är gravid.
Jag blev flyttad från verkstan där jag svetsade rostfria rörsystem för tryckkärl, till Lagret där jag istället fick Serva verkstan med material osv. Vilket i sig inte var optimalt eftersom det i sig innebar mycket tunga lyft, klättrandes på stegar osv. men jag sökte grav penning och fick det beviljat så slutade jobba 60 dagar innan beräknat förlossning. men gjorde inte vissa av arb uppgifterna jag hade den sista tiden som tex lyfta tungt och klättra osv.
vet inte om detta hjälpte dig något, jag hade lite svårt att komma till saken. men ville bara tala om att oron om att de kan vara skadligt kan vara värre än själva arb uppgiften. Inte för att jag inte tror att det är farligt för det tror jag absolut att det är. trots att de inte finns några svar svart på vitt att så är det. Men det kan hjälpa dig att bli flyttad om du säger att du är orolig osv.
Jamen samma här, jag har ännu inte berättat för min arbetsgivare men känner att det börjar bli dags då jag mår skit hela dagarna. Skit svårt att få tag på nå konkreta svar för som du säger, hur många gravida svetsare finns de då. Men i grann orten är det faktiskt ett tvillingpar som blev gravida nästan samtidigt, båda svetsare på samma arbetsplats så ska kolla upp de, en kompis pojkvän jobbar med dom. Det enda han kom ihåg nu var att dom gick hem ganska tidigt.
Det kan ju bli väldigt krångligt för mig för jag är svetsansvarig, kör en ny inköpt svetsrobot som vi ej fått igång 100 procent än och vi har inte så mkt att göra på företaget förutom på svets avdelningen. Så, chefen kanske flyger i taket (han skulle aldrig avskeda mig eller nått sånt, men han har lagt mkt på mina axlar) och det kanske inte finns nått annat för mig att göra. Men, ska prata med chefen en gång, sen facket sen får jag väll se vad blir. Det finns ju möjlighet att gå tidigare än 2 månader före men det skulle inte vara kul att gå hemma så länge.
Tack för svaret, det hjälpte faktiskt :)