• Anonym (Anki)

Överdos, hjälp fort!

En kompis har skrivit att h*n tänker ta en överdos för att h*n mår jättedåligt, vi messade lite och jag frågade vad och hur stor mängd och h*n skrev två imovane 7.5 mg, två stilnoct 10 mg, sex propovan, fyra abilify, fyra cipralex, 24 theralen och 12 nozinan 25 mg och sen en del alvedon (skrev ej exakt hur många men jag gissar på en del). Är den här mängden farligt? Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Överdos, hjälp fort!
  • Anonym (1)
    Anonym (ajaj) skrev 2011-10-24 19:19:25 följande:
    Jo man kan dö på den mängden piller.

TS ska ringa 112 om hon tror att vännen är i livsfara. ge dom h*ns adress så dom får åka dit!
    nej,man dör inte av den mängden piller, har själv överdoserat 10ggr mer en det som står i trådstarten och på tyngre tabletter och jag lever.
  • Anonym (Anki)

Kan man bli medvetslös då? Eller vad händer?

• Anonym (ajaj)
    Anonym (1) skrev 2011-10-24 19:25:35 följande:
    nej,man dör inte av den mängden piller, har själv överdoserat 10ggr mer en det som står i trådstarten och på tyngre tabletter och jag lever.
    Jag har tagit överdos 8 ggr, så ja.
    Vid ett tillfälle tog jag 100 lugnande (25mg/st), plus en liter sprit. Inga problem typ. Magpumpades, inget mer med det nästan.
    Vid ett annat, samma tab, 25 stycken, lite sprit, mitt hjärta stannade och dom fick återuppliva mig.

Så det behöver inte handla om antalet tabletter. Det handlar också om hur kroppen och psyket mår för övrigt.
  • Anonym (ajaj)
    Anonym (Anki) skrev 2011-10-24 19:28:41 följande:
    Kan man bli medvetslös då? Eller vad händer?
    Ja man blir troligtvis medvetslös på det.
    Om man inte dör av tabletterna så kan man t.ex väl dö av sina egna spyor.
    Dvs att om h*n ligger på rygg, och spyr så hamnar det i lungorna och man kvävs till döds.
  • MizzTez

Tänk så här ts.. En människa som vill avsluta sitt liv gör det oftast utan att säga till någon, de har bestämt sig och vill inte ha varken uppmärksamhet eller hjälp.
    En människa som meddelar att de vill ta sitt liv är ofta ute efter uppmärksamhet och vill ha hjälp men vet inte hur... 

• GullpuckotMe

ring 112. även om din vän inte tagit tabletterna behöver han/hon vård! antagligen blir personen inlagd på psyk...

varför åker inte du hem till personen?

• Red drum

Men är ni helg koko eller??? Sitter nån härinne och säger att det inte är en dödlig mängd tabletter?????? Bara för att en person lyckats överleva en självvald överdosering, så är det verkligen inte mallen för alla!!! Den som äg någorlunda påläst vet att man mycket väl kan dö av en överdos av Alvedon! Min kusins man gjorde det och det står i bipacksedeln också. En överdos av det slaget slår ut levern totalt och orsakar leversvikt och sen har dit inte mycket att säga till om. Och det på bara Alvedon, så en liten överdos med den cocktailen är dödlig och inget annat. Jag vill bara trösta dig med att i och med att hon så tydligt deklarerade vad hon skulle ta och när, så är det ett rop på hjälp. En person som verkligen vill ta livet av sig gör deg bara och säger det oftast inte. Verkar snarare lyckligare än på länge tiden innan självmordet. Ring polisen och be att få hjälp med att få dit någon att prata med henne.

• Sanningsdan

Red Drum, jag vill invända mot det du säger om att man "bara gör det" om man menar allvar. En självmordsnära person kan mycket väl prata om det, larma själv osv. Det är ett sätt att närma sig beslutet, att våga ta språnget. Rätt som det är så gör personen allvar av sitt hot. Inte ovanligt alls.

• Anonym (men)
    Anonym (Anki) skrev 2011-10-24 19:13:23 följande:
    Oj, är det så illa? Jag är inte säker på om h*n har gjort något ännu men jag är väldigt orolig.
    Jag ska ringa giftinformationscentralen!

Tack för era snabba svar. 
    vad ska giftinformationen säga??? Klart de säger att det är jätteallvarligt och kompisen måste åka till akuten
  • Anonym (Elisa)

Har du ringt 112 än? det är det första du ska göra så polisen kan ta sig in och ambulans på plats fort. Blir mörkrädd om du inte agerat än. Nu har din vän upgett i detalj hur mkt hon tagit men det betyder INTE att det inte är fara.....agera nu snälla....
    läs denna text.....faktan om sucid och sucid försök kan lära alla där ute att få bort myter om att tex en person som pratar om att vilja göra det inte gör det...dom flesta har berättat om det någon gång....agera nu så kan det rädda en framtida försök....

">

Svar på tråden Överdos, hjälp fort!