• Anonym (Anki)

Överdos, hjälp fort!

En kompis har skrivit att h*n tänker ta en överdos för att h*n mår jättedåligt, vi messade lite och jag frågade vad och hur stor mängd och h*n skrev två imovane 7.5 mg, två stilnoct 10 mg, sex propovan, fyra abilify, fyra cipralex, 24 theralen och 12 nozinan 25 mg och sen en del alvedon (skrev ej exakt hur många men jag gissar på en del). Är den här mängden farligt? Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Överdos, hjälp fort!
  • Anonym (men)
    Anonym (ajaj) skrev 2011-10-24 19:30:02 följande:
    Jag har tagit överdos 8 ggr, så ja.
    Vid ett tillfälle tog jag 100 lugnande (25mg/st), plus en liter sprit. Inga problem typ. Magpumpades, inget mer med det nästan.
    Vid ett annat, samma tab, 25 stycken, lite sprit, mitt hjärta stannade och dom fick återuppliva mig.

Så det behöver inte handla om antalet tabletter. Det handlar också om hur kroppen och psyket mår för övrigt.
    men du magpumpades ju och återupplivades! Lite skillnad att överleva då än om kompisen får ta tabletterna i fred ;)
  • Pyrola
    MizzTez skrev 2011-10-24 19:35:10 följande:
    Tänk så här ts.. En människa som vill avsluta sitt liv gör det oftast utan att säga till någon, de har bestämt sig och vill inte ha varken uppmärksamhet eller hjälp.
    En människa som meddelar att de vill ta sitt liv är ofta ute efter uppmärksamhet och vill ha hjälp men vet inte hur... 
    Låt läkarna bedöma allvaret.
  • Black roses

Ursakta mig?? Men jag invander grovt mot att det debatteras hur manga tabletter som kravs for ett dodsfall!!! Detta ar individuellt, och om man har otur nog kan det kravas en liten dos, for att tippa over vagskalen.
    Att du/ni haft formanen att fa overleva forsok att ta era liv, betyder inte att det ni gjorde inte var farligt.. Vem som helst med bara lite tankeformaga inser detta sjalv...

TS.. Vore jag dig hade jag ringt upp min van, akt dit och pratat med denne, och forsokt fa denne att inse vikten av att soka hjalp omgaende for sin mentala ohalsa.. Hade denne sen dessutom gjort allvar med att ta sitt liv, sa hade jag ringt 112 utan nagon som helst eftertanke... Det ar sa enkelt att du uppger vad som din van skrivit till dig...

• Anonym (men)

Jag tycker inlägget är skumt. Tror att det är "Anki" själv som samlat på sig det där gänget tabletter. Varför skulle kompisen smsa alla detaljer utan att "Anki" gör något?

• Anonym

Kan man ta livet av sig med antidepresiva medel, typ cipralex som ts nämde?? Sömntabletter förstår jag kan vara farligt!

• Anonym (ajaj)
    Anonym (men) skrev 2011-10-24 20:23:09 följande:
    men du magpumpades ju och återupplivades! Lite skillnad att överleva då än om kompisen får ta tabletterna i fred ;)
    Ja men jag menade att man kan DÖ! Och jag hade dött om jag inte hade återupplivats, ELLER HUR?!
    Och skillnaden på hur mkt jag tog också. "Dog" inte av 100 tab, men "dog" av 25 tab.

Något mer?!
  • Anonym (ajaj)

Men TS.. Ring 112 om du tror att någon är i livsfara! Vare sig någon utsätter dig själv för det, eller om något annat håller på att hända, eller hänt!

• klara färdiga gå

Ts, hur har det gått?

• Anonym (ajaj)
    Anonym (ajaj) skrev 2011-10-24 22:18:25 följande:
    Men TS.. Ring 112 om du tror att någon är i livsfara! Vare sig någon utsätter dig själv för det, eller om något annat håller på att hända, eller hänt!

sig själv*

ska det stå

• Anonym (hmmm)

Vem sätter sig och skriver en tråd på familjeliv när en vän skriver att h*n ska ta livet av sig?!

• Mrs Lilac

Håller med om att det är ngt skumt, varför skulle man skriva ens ATT man ska göra det och än mindre med exact vilka tabletter, tror det är TS det handlar om. Hursomhelst så är Alvedon mycket tråkig att ta en överdos av.. Dör man inte av de andra tabletterna så kan man istället dö på sikt långsamt uttaget och plågsamt av leversvikt pga alvedonen. Spelar ingen roll hur mycket du ångrar dig och vill leva sedan så kan du fortfarande få dras med en pajjad lever.

• DreamBitch

Jag skulle nog påstå att nozinan är den farligaste medicinen av dessa om man ser till mängd.
    Alvedon är inte heller något godis att stoppa i sig men där krävs det upp mot 10g för en vuxen människa för att dö.

• GullpuckotMe
    Anonym (men) skrev 2011-10-24 20:39:22 följande:
    Jag tycker inlägget är skumt. Tror att det är "Anki" själv som samlat på sig det där gänget tabletter. Varför skulle kompisen smsa alla detaljer utan att "Anki" gör något?
    det var min första tanke med.... o nu har hon inte skrivit något mer...
  • Anonym (men)
    Anonym (ajaj) skrev 2011-10-24 22:17:01 följande:
    Ja men jag menade att man kan DÖ! Och jag hade dött om jag inte hade återupplivats, ELLER HUR?!
    Och skillnaden på hur mkt jag tog också. "Dog" inte av 100 tab, men "dog" av 25 tab.

Något mer?!

sorry. Läste inlägget för hastigt.
  • Anonym (Anki)

32 stycken 10 mg stilnoct, 11 7.5 mg Imovane, 25 Oxascand/Zobril, upp till 40 ml theralen, kan man dö av det?

(NEJ det handlar om en kompis, h*n lever än för jag åkte dit, nu har h*n fått nya och flera tabletter!!!..) 

• Anonym (Anki)

H*n har inte hotat om överdos något mer men jag är rädd för det. Då h*n mår riktigt dåligt.

• klara färdiga gå
    Anonym (Anki) skrev 2011-10-26 19:00:40 följande:
    32 stycken 10 mg stilnoct, 11 7.5 mg Imovane, 25 Oxascand/Zobril, upp till 40 ml theralen, kan man dö av det?

(NEJ det handlar om en kompis, h*n lever än för jag åkte dit, nu har h*n fått nya och flera tabletter!!!..) 

Deres åkte aldrig in till vårdinstans?
  • GullpuckotMe
    Anonym (Anki) skrev 2011-10-26 19:00:40 följande:

ringde du inte 112? tycker du ska ringa psyk o berätta att personen behöver hjälp  INNAN det händer ngt.

har en bekant som hotat med självmord. han åkte in på psyk  DIREKT!
  • tahinaha

Jag hoppas att din vän söker hjälp hos en psykolog! Om h*n inte söker hjälp kommer detta förmodligen att ske igen. Och nästa gång kanske h*n inte säger något till dig eller någon annan. Jag vet inte åldern på er, men om h*n fortfarande bor hemma, ring föräldrarna och berätta! Om inte, ring soc eller vårdcentralen och be om råd. H*n kanske kommer hata dig ett tag för att du "skvallra" men h*n kommer tacka dig sen när h*an fått den hjälp som behövs och mår bra igen!
    Det är jobbigt som fan att som vän sättas i denna sitsen, jag vet, jag har en vän som skär sig och tar tabletter (absolut inte i den dosen som du beskriver dock) och har en del andra självdestruktiva beteenden. Men det enda jag kan göra för henne (då hon bor i en annan stad och jag har ingen bil) är att peppa henne för att träffa en psykolog. Jag har erbjudit mig att ringa och boka tid osv åt henne då hon inte orkar. Jag råder dig att göra samma sak!
    Var stark för din vän, men ta inte fullt ansvar för dennes liv, det är inte din uppgift, det är vårdens uppgift.

Svar på tråden Överdos, hjälp fort!