• Tiger201008

Barn med sväljsvårigheter

Har en son som är ett som inte kan äta, han har fått en PEG. Han sväljer maten fel o får ner det i lungorna och får då lunghinneinflammationer. Han vill sä gärna äta o gråter när vi andra i familjen äter mat:( han är 1 år nu o hoppas att han snart kommer lära sig äta o svälja rätt. Någon som e i samma sits eller har några råd/tips?

• Svar på tråden Barn med sväljsvårigheter
  • anne h
    Tiger201008 skrev 2011-10-24 20:34:20 följande:
    Har en son som är ett som inte kan äta, han har fått en PEG. Han sväljer maten fel o får ner det i lungorna och får då lunghinneinflammationer. Han vill sä gärna äta o gråter när vi andra i familjen äter mat:( han är 1 år nu o hoppas att han snart kommer lära sig äta o svälja rätt. Någon som e i samma sits eller har några råd/tips?
    min son hade/har problem med att svälja pga en dold gomspalt, han satte i halsen/körde ner maten i fel strupe vid varje måltid. Vet inte hur många gånger jag kört ned fingrarna i halsen på honom...
    Lösningen för honom var att få små små bitar, inte mosad mat. Men det är ju så olika!

Han har än i dag problem med mos och soppa, det kan mkt väl hamna fel fast han är snart 12 år. (även om det är låååångt ifrån hur det var när han var liten, nu är det bara någon gång då och då han sätter i halsen men det är ju även pga att jag alltid sitter med och hejdar honom om han tar för stora bitar/äter för fort/tuggar för snabbt/för lite osv..) 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Alecto

Min son kan inte svälja -- han har gjort en halsröntgen och konstaterat att han saknar naturlig sväljreflex och det som åker ner hamnar väldigt lätt i fel strupe och han saknar även naturlig hostreflex så han får inte stoppa något i munnen.
    Han har knapp sen april -10 och har inte heller intresse av mat. Han har aldrig gapat över en sked eller visat intresse för mat öht.

• Tiger201008

Alecto: det låter precis som min son, hur gammal e eran son? Tiger föddes 1008 och gick knappen 1012 efter ett antal lunghinneinflamation liggandes på IVA i resp. Men kommer han kunna äta senare? Dom har inte sagt varför han sväljer fel utan dom tror han kommer lära sig svälja rätt när han blir äldre.

• Alecto

Linus är 26 månader - född i juli -09 så han har haft knapp i 1½ år. vi vet inte om han kan lära sig svälja eller om det går att träna upp sväljreflexen. Vi har försökt ge honom mat innan vi visste det här att det hamnde fel men som tur är har mycket hamnat utanför.

Troligen hänger avsaknaden av svälj/hostreflex ihop med hans hjärnskada, han har en missbildning på främre delen av hjärnbarken som gör att han är väldigt sen i fysisk, psykisk och motorisk utveckling. Vi vet inte heller om han kommer kunna prata. Han har ljud men inget nyanserat joller utan mer småskrik. 

• Tiger201008

Men det låter precis som Neo, han är jätte sen med allt med o vi vet inte om han kommer kunna prata heller. Han gör inte mycket ljud ifrån sig. När dom gjorde en hjärnröntgen på han när han var nyfödd så såg man att den vita hjärnsubstansen var mindre av än den gråa typ en hjärnskada. Dom kan inte säga alls hur hans framtid kommer se ut. Vi tränar honom varje dag för att stärka musklerna o nu skall vi med börja prata med tecken i fall att. Det låter verkligen som dom har några saker som e lika. Hoppas verkligen allt kommer gå bra för er. Kunde er son sitta? Hur e han i utvecklingen där?

• Jasmine Angelina

Min son föddes med Esofagusatresi så han har svårt att svälja han med

Min älskade pojke William kom till världen 2011-04-28 14:57
  • Alecto
    Tiger201008 skrev 2011-10-25 17:40:51 följande:
    Men det låter precis som Neo, han är jätte sen med allt med o vi vet inte om han kommer kunna prata heller. Han gör inte mycket ljud ifrån sig. När dom gjorde en hjärnröntgen på han när han var nyfödd så såg man att den vita hjärnsubstansen var mindre av än den gråa typ en hjärnskada. Dom kan inte säga alls hur hans framtid kommer se ut. Vi tränar honom varje dag för att stärka musklerna o nu skall vi med börja prata med tecken i fall att. Det låter verkligen som dom har några saker som e lika. Hoppas verkligen allt kommer gå bra för er. Kunde er son sitta? Hur e han i utvecklingen där?

Linus kan inte sitta - han är ungefär som en sexmånaders baby i utvecklingen. Jag går en föräldrautbildning i AKK för att se hur vi skall kunna kommunicera med Linus. Gör vissa tecken typ mat, träd, mamma, pappa, Linus osv men vi har verkligen ingen aning om hur mycket han kommer kunna eller hur han kommer förstå.
  • Tiger201008

Alecto. Neo är oxå som en 5-6 mån bebis. Har ni varit hos en genetiker? Jag skall med gå den föräldrar utbildningen. Allt jag önskar nu e att han kan börja äta o att han kan sitta själv. Vart bor ni någonstans?

• Alecto

Nä, vad är det? 

Vi bor utanför Göteborg och tillhör lundbystrands habilitering. Jag har slutat hoppas att han skall kunna sitta inom viss tid - jag hoppas han kan sitta någongång :D
    Han börjar bli rörligare - förhoppningsvis kommer han vända sig inom ett år nu :) varje litet framsteg är stora framsteg och varje liten sak gör oss glada.

Svar på tråden Barn med sväljsvårigheter