• Anonym (ts)

Hur mycket räkningar har ni per månad?

Denna månaden är för fasen helt galen.
    Vi har röven fulla av räkningar och jag blir så less på detta.
    Nu har vi räkningar för 21,460:- denna månaden och det känns fasen som vi går under denna månaden

Vi är 2 vuxna och 3 barn.

Vad betalar niper månad?
    Kan ni ge tips på hur fasen man blir av med räkningarna? ((Ja alltså vi betalar men kanske nån man kan ta bort?)       

• Svar på tråden Hur mycket räkningar har ni per månad?
  • Squeezy
    NeLi skrev 2011-10-28 09:49:20 följande:
    hahaha, tecknet för "summa+parenetes" blev en glad gubbe!
    Haha, kan tolka det som att du gillar utgifterna annars. Äverlycklig lixom. :P
  • smlh

Denna månad var räkningarna på 1017. Skönt.

Prinsen - BF 26/1-12♥
  • Squeezy

Ja, jag skulle kanska svara på det där med räkningarna också. Vi har ca 17000 denna månaden. Kan inte svara exakt då maken har några autogiro på sitt konto där jag inte vet summan på exakta kronan. Men jag betalade in 14000 igår i räkningar, och han har ca 3000 på autogiro.

• Anonym (Tjej24)

Räntor + avbetlaning på lägenhetslån: Ca 4000
    Lägenhetsavgift: 2600
    Mobil: 250
    Tv+internet: 250
    El: Vet ej ännu, har nyss flyttat men borde vara runt 500 kanske
    Försäkring (Hem+olycksfall): 200

Totalt: Ca 8000

Tror jag har fått med alla räkningar, kan vara någon liten till på max 200 i månaden. Får ut 19 000 i månaden ungefär...

• NeLi
    Squeezy skrev 2011-10-28 09:55:32 följande:
    Haha, kan tolka det som att du gillar utgifterna annars. Äverlycklig lixom. :P
    hahahah, precis, yeeeayh, dags att betala rääääkningar trallalllallallal la!
  • Anonym (spara/slösa)
    Anonym skrev 2011-10-27 20:34:58 följande:
    Den här månaden hade vi 32 000 i räkningar och fick ut 52 000
    Vi sparar 10 000 varje månad - och så har vi 10 000 över till mat,kläder och nöjen
    vi är två vuxna och en 10-åring.
    sparar ni till en buffert eller något speciellt?

Ibland får jag känslan på fb att många tror att det är bra att spara så mycket som möjligt bara för att det går att spara. Om ni har 10 000 kr över till annat så är det krasst 2500 kr i fickpengar per vuxen. (om maten går på ca 5000kr vilket är rimligt om man inte gör storkok osv) 2500 kr per vuxen eller 5000 kr för en familj är inte mycket, det blir inte många restaurangbesök, nya kläder, biobesök, inredning eller vad man nu lägger pengar på. En ganska torftig tillvaro helt enkelt. 

Om man redan har en buffert och avsätter pengar till semester osv varför inte leva och ha det bra för pengarna istället. Att ha miljoner på banken när man dör gör ingen lycklig. 

Du som skrev detta behöver inte ta åt dig personligen använde bara din uppräkning som exempel.  
  • Anonym (pluggmamma)

Vi (2 vuxna, 3-åring, 6-månaders) har räknat ut att vi har en levnadskostnad på ca 19000 i månaden utslaget på ett år. I det är 3000 kr till mat inräknat (men det räcker inte längre, snarare 4000 behövs).
    Vissa månader har vi räkningar på 5000 och andra månader på 30000.
    I detta är det:
    -ränta på bolånet (+ lite amortering)
    -el
    -uppvärmning
    -försäkringar (hem, bil, person, barn, djur)
    -sopor, almtömning, sotning etc
    -telefon, tv, bredband
    -hemlarm
    -mobiler
    -bensin (2 bilar)

Med en inkomst på 18000 från maken så blir det de ynka kronor som jag får in i studiebidrag/låg fp som gör att vi kan göra ens något annat än att överleva. Typ köpa kläder... 

• Anonym (Allie)

Inkomster: 40 000 (sambos lön), 9000 (CSN till mig), 1000 (barnbidrag) = 50 000 netto

Hyra
    6200
    Hushållsel 400
    Telefon + internet 1000
    Lån (bil) 600
    Barnomsorg 500
    Försäkring, barn (engångskostad, betalas 1 gång/år) 1600
    Lovefilm.se 100 

= 10 400 kronor

Har även försäkring + skatt på bilen, hemförsäkring samt försäkring på två katter. De betalas dock årsvis, och just den här månaden är det enbart försäkringen på vårt barn som ska betalas. Brukar ligga på runt 10-12 000 i räkningar varje månad, sparar mellan 2-8000 typ. Den här månaden var sambons lön ovanligt bra pga mycket övertid, annars brukar den ligga på drygt 30 000. Blir några tusenlappar extra in på sparkontot den här månaden.

Svar på tråden Hur mycket räkningar har ni per månad?