• Anonym (ts)

Hur mycket räkningar har ni per månad?

Denna månaden är för fasen helt galen.
    Vi har röven fulla av räkningar och jag blir så less på detta.
    Nu har vi räkningar för 21,460:- denna månaden och det känns fasen som vi går under denna månaden

Vi är 2 vuxna och 3 barn.

Vad betalar niper månad?
    Kan ni ge tips på hur fasen man blir av med räkningarna? ((Ja alltså vi betalar men kanske nån man kan ta bort?)       

• Svar på tråden Hur mycket räkningar har ni per månad?
  • Anonym (Snö)

Vi är 2 vuxna och bor i en hyresrätt. Vi har ca 30 000 i inkomster i månaden (jag är vårdbiträde och sambon avloppstekniker)

Hyra: 6800 (3 rok i ett 5 år gammalt hus)
    Sambons mobil: 450
    Hyresgästföreningen: 80
    Bensin: 3000 (sambon pendlar till jobbet, 12 mil/dag)
    El: 460
    Sambons A-kassa: 180
    Min mobil: 390
    Mitt CSN: 700

Summa: 12060:-

Mina kostnader för a-kassa och fackförbundet dras direkt från lönen (ca 450:-/månaden)

Så efter alla räkningar är betalda har vi tillsammans ca 18000 kvar. 

• Anonym (Sucken)
    Anonym (ts) skrev 2011-10-26 08:11:52 följande:
    Är maten inräknat i era utgifter denna månaden?

Ja, det är den, tack och lov. Vi sätter in ett fast belopp på matkontot (räcker inte alltid till 100%) så det går iväg med räkningarna.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Sucken) skrev 2011-10-26 08:02:24 följande:
    2 vuxna + 2 småbarn
    Räkningar den här månaden: 23 620:-
    Total inkomst inklusive barnbidrag: 25 500:- 

Det blir inte en kul månad och nästa månad kommer räkningen på nya vinterdäcken som vi inte kunde betala nu. Suck! 

Ungefär sån inkomst har vi nu när jag är hemma med barnen. Räkningarna brukar ligga på 18000 totalt, men förra månaden hade vi på 23400kr, inge kul alls. Jag tycker synd om er, men blir "glad" att höra att vi inte är ensamma. Ibland känns d som att alla har så jäkla mycket råd att göra massa saker. Man får tänka på tiden man får med barnen, i stället för pengar att köpa saker för, saker man ändå ledsnar på. Har en kompis som börjar jobba heltid snart. Hennes småbarn (1 o 2,5år) ska vara på dagis 9,5h varje dag mån-fre för dom ska jobba heltid båda så dom har råd med sitt nya, dyra och superfina, hus. Dom prioriterar märkesgrejjor och dyr inredning. Visst vill jag oxå ha sånt fint. MEN, jag får tid med mina barn, inte hon. Så jag förstår inte hur hon tänker.
    Ja nu svävade jag iväg här:) 
  • loova08

Hyra: 7500
    Parkering: 500  (1500/kvartalet)
    Underhåll: ca 3000 (3 barn, kommer inte ihåg de exakta siffrorna)
    Busskort: 1400
    El: ca 400 ( ca1200/kvartalet)
    Lån: 3500
    Fack avgift: 600
    Mobil: 900
    ComHem: 500
    Kredit: 774 (tvn, räntefritt och försäkrad)
    Radiotjänst: 100 (200/kvartalet)

Totalt: 19174 kr / månad

Det är våra räkningar per månad. Fast vissa faller ju då bara var tredje..

Vår inkomst ligger på samon 25000 innan skattt.
     Är själv just nu sjuksriven och pga tvist med arbetsgivaren om lön och anställning så dröjer det ett tag till innan jag kan få beslutet gällande föräldrapenning, sjukskrivning, sjuklön/ersättning ifrån FSK.
    Är gravid i 8de månaden :)

Vi kommer troligtvis flytta hem till min far. Han jobbar till sjöss och är sällan hemma, bara hans nya och hennes barn och deras gemensamma på 8 månader. Vilket då innebär att vi kommer få massa bebisgrejer (inte allt men skötbord o.s.v. är ju onödigt att köpa då det redan finns en.)

Vi kommer då betala 4000 kr i hyra hos dom för allting. Vi hjälper till med mat osv resten står far min för.

Denna lösning kommer vi "tjäna" in ca 5000kr i månaden på då vi slipper den nuvarande hyran, radiotjänsten, elen, parkering och com hem. :)

och juste.. Vi har även ett kreditkort på ett företag där vi köper mat o.s.v. som sambons arbetsgivare betalar :)

OBS kommer endast flytta tillbaka till farsan ett tag. Är absolut inte tänkt att vi ska stanna där för evigt. haha håller på att leta eget, men tills dess :)

• Anonym

2 vuxna + 1 barn + 1 katt. Bor i hyreslägenhet.

Inkomst: 25 000 kr

Räkningar: 10 000 kr + mat för ca 3500 kr = 13500 kr    

• Anonym (Sådär)

In: 37 000 (efter skatt, 2 vuxna), inte barnbidrag inräknat

Boendekostnad (inkl uppvärmning, vatten, avlopp allt..) 10 000 kr
    Bensinkostnad: 5000 kr (båda har långt till jobbet tyvärr)
    Mat: 4500 kr (2 vuxna, ett barn)
    Räkningar: 10 000 kr
    Sparande, nöjen etc: ca 7000 kr

• sextiotalist

Räkningar
    Hyra: 12500
    El: ungefär 1200
    VA ungefär 600
    Bilskatt 1550
    Tele/bredband/tv: 800
    Försäkringar. A-kassa, tidning, autogiro, ungefär 1500

Ungefär 19000 den här månaden.

Sedan så laddar vi mobilerna, laddar korten till kollektivtrafiken (vi har tre stycken), det kan gå på 1500 om det är allt som skall laddas samtidigt, men ofta stannar det en bra bit under 1000-lappen.

Vi har fått ut ungefär 42000 den här månaden, så vi har inga problem. Men troligen kommer vi köpa en ny dator (kontant) den här månaden.

Eftersom vi tjänar lika mycket, så kommer vi bidra lika mycket till det gemensamma.

• Anonym (sparar)

Vi har olika mkt räkningar varje månad, det är ju många som inte kommer med månadsintervall, ex. tv-licens, telefonräkning, bilskatt m.m. Sen har vi valt att ta halvårs respektive helårsbetalning på det mesta vi kan, eftersom det brukar bli billigare per månad än att få en räkning varje månad.

Sen sätter vi undan från våra respektive lönekonton till ett gemensamt räkningskonto en summa varje månad.
    Alltså vi säger att hemförsäkring är 1200 kr per år, räkningen kommer i januari. Då dras det 100 kr till räkningskontot varje månad, så när räkningen skall betalas finns pengarna.

Vi snittar på ca 12-13,000 i räkningar varje månad, vissa månder är räkningarna 7,000 kr och vissa 22,000. Men det spelar ingen roll, vi drar ju av samma summa varje månad.

Det gäller dock att man har diciplin så att man inte nallar från detta konto eller betalar räkningar som det inte är avsatt pengar till. Om vi t.ex. gör en beställning från CDON en månad så betalas den från något av våra lönekonton.

• Anonym (vi)

Vi snittar nog i räkningar 20 000 skulle jag tro, inkl. en del av matkostnaderna.
    In får vi tillsammans 47 000 kr.

• Anonym (ts)

Satt här nu och räknade utgifter för kommande månad och som det ser ut nu kommer vi iaf ligga på betydligt mindre som ca 13500:- med barnens sparande inräknat då

Svar på tråden Hur mycket räkningar har ni per månad?