Varför väljer ni att arbeta heltid respektive deltid?
Jag jobbar DELTID för att jag tycker att det ger bättre livskvalitet.
Jag vill inte ha ett liv i ekorrhjulet där man jobbar, hämtar på dagis, käkar middag, glot tv, sover...och så är det nästa dag igen. Jag vill ha tid och energi kvar att göra andra spännande och intressanta saker varje dag efter jobbet.
Jag vill inte ha ett liv som kretsar kring arbetet och där yrkesrollen är det som identiteten hänger på´, det finns många andra viktiga delar i vem jag är som också kräver tid och utrymme.
Jag får mycket intellektuell stimulans av mitt jobb, men det är inte så att jag blir mer och mer stimulerad ju mer jag där där, tvärtom. Långa dagar tycker jag blir stressigt och tröttande.
Samma sak gäller mina barn: jag tror säkert förskolan ger dem utbyte och stimulans, men jag tror inte de blir mer stimulerade ju mer de är där, utan att långa dagar även för dem blir stressigt och tröttande.
Jag tycker inte heller att det lönar sig ekonomiskt att jobba heltid. De fåtal perioder i livet då jag jobbat mer har jag haft mindre tid att göra kloka inköp och ekonomiska jämförelser, laga mat från grunden osv. Dessutom har jag vissa hobbyprojekt jag tjänar pengar på och dem har det blivit mindre av då.
Kan inte komma på en enda fördel med heltidsarbete faktiskt?