• LillaFlingan

klåååååååda i hårbotten! HJÄÄÄLP!

har haft problem sedan 2år tillbaka med kliande hårbotten, det var bättre ett tag och började sedan om igen och blivit värre än någonsin!

nu bränner det till och med när jag blöter mitt hår!
    i lördags så kunde jag inte efter duschen föna mitt hår på varmaste läget med fönen då det brände i hårbotten!

det kliar och blir fett bara efter 2 dgr, kunde i våras tvätta det var 3e till 4e dag!
    Men nu blir det ju varannan dag ://

Min frisör tipsade mig om ett schampo från kerastase som var Extra återfuktande då jag hade torrt hår också!
    Sagt o gjort, köpte det o det har väl hjälpt hyffsat mot torrheten i längderna- men inte ett skit mot hårbotten...

Det är nu värre än nånsin och jag vet inte vad jag ska ta mig till?!

Slängde ut över 600 på schampo,balsam+hårinpackn från Kerastase till ingen nytta alls!!! :((

Men nu vill jag att min hårbotten ska bli bra!
    Schampo från mataffären går absolut INTE då kreverar jag när jag ska tvätta det! Det bränner som eld!!!!!! :///

Borde kanske söka läkarvård... men drar mig alltid in i det sista med allting.. bara om det är AKUT så söker jag.. tyvärr kanske..

/m

• Svar på tråden klåååååååda i hårbotten! HJÄÄÄLP!
  • Carran83

Det finns en speciell hårbottengel på apoteket som ska vara bra mot torr hårbotten. Kolla det :)

• Saga23

Jo för att det är skillnad på torr hårbotten och torrt hår. För det första ska du sluta helt med schampoo som innehåller fosfater/sulfater, det är det som gör att hårbotten blir torrt. (Såvida du inte har psoriasis, kollat upp?)

Jag har samma problem, köper på body shop, ekologiskt och fosfat/sulfatfritt. Det löddrar inte lika mycket för det är ju fosfaterna/sulfaterna som gör att det löddrar. Och ja första veckan så är håret fettigt men håret blir snabbt van vid den nya kuren. Man måste helt enkelt massera in schampoot noggrant in i håret.

Sen finns ju oxå på apoteket schampoo för torr hårbotten som du masserar in.

• Nahoj23

Hej

Jag har jobbat med hårprodukter i många år och har själv en syster med liknande problem som du har.
    Jag propagerar helt för att INTE använda shampoo med mineraloljor, parabener etc.
    Förmodligen reagerar du på detta och får eksem eller/och klåda av detta i hårbottnen.
    Apotekets grejer har ofta Laureth Sulfate i sig, det gör att det löddrar mer men är egentligen inte alls bra för varken hud eller hår.
    Jag själv använder hårprodukter från Kevin Murphy som är paraben och sulfatfria, jag har själv problem med fet hårbotten i perioder och torrt tjockt hår. Klarar inte av "vanliga" shampoon som man köper på ICA, Coop eller liknande.
    Skulle vilja tipsa om detta shampoo
    www.baressoshop.se/products.php

Du får gärna fråga om det är något du undrar över.
    Lycka till
    Z

• LillaFlingan

ja tack för tipsen om apoteket produkterna.. använt dem o det hjälper NADA. håret blev dessutom jävligt ännu torrare och fulare!!! gick inte att reda ut det alls efteråt.... bortkastade pengar..

Znarkofag: intressant! såg att Redken precis släppt en ny serie som är paraben.sulfat och siliconfria.. vet dock inte om de är fria från mineraloljor...

MEN jag måste verkligen prova något annat för det här är inte hållbart i längden :///

har väldigt känslig hy överlag, o kan t.ex INTE ha parfym på huden för då får jag utslag-de gör ONT !!!
    har en del kontaktallergier, och massor med pollenallergier,pälsdjursallergier... 

• Lindreas

Du, prova nopoo! Jag har inte haft det lika jobbigt som du, men klåda och små sår. Efter två veckor utan vanligt schampo är det borta! Jag tvättar håret med balsam och bikarbonat, håret håller sig rent längre än med schampo och man slipper alla märkliga ämnen som förstör hårbotten. Nopoo.se!

• Bumblebeegirl
    Fiyali skrev 2011-10-25 19:51:37 följande:
    Jag fick tipset att smörja med inotyol salva. Då krävs det ju att man har lite tid att avvara i hemmet dock :)

inotyolsalva!!!!!! Det bör man absolut INTE smörja i hårbotten. Det får du aldrig bort sen..
  • Emmies mamma

Jag hade precis som du så jag bokade en tid till vårdcentralen. Två läkare tittade i hårbotten och så fick jag en cortisonlösning att massera in i hårbotten. Helt underbart. Läkaren sa att det finns ett antal hudsjukdomar som visar sej genom klåda i hårbotten så jag tycker att du skall gå och få ett läkarutlåtande innan du lägger mer pengar på hårprodukter som kanske inte heller hjälper dej. Lycka till!

• k girl

För att få bukt med det akuta problemet borde du få en kortisonlösning precis som Emmies mamma skriver. Jag har psoriasis i hårbotten som ger helvetisk klåda, jag kan hålla det i schack med specialschampo och balsam för torr och känslig hårbotten (för mig fungerar Joicos och KMS). Men det skulle inte hjälpa ett skit om jag redan hade klåda och sår i hårbotten.

Svar på tråden klåååååååda i hårbotten! HJÄÄÄLP!