• LillaFlingan

klåååååååda i hårbotten! HJÄÄÄLP!

har haft problem sedan 2år tillbaka med kliande hårbotten, det var bättre ett tag och började sedan om igen och blivit värre än någonsin!

nu bränner det till och med när jag blöter mitt hår!
    i lördags så kunde jag inte efter duschen föna mitt hår på varmaste läget med fönen då det brände i hårbotten!

det kliar och blir fett bara efter 2 dgr, kunde i våras tvätta det var 3e till 4e dag!
    Men nu blir det ju varannan dag ://

Min frisör tipsade mig om ett schampo från kerastase som var Extra återfuktande då jag hade torrt hår också!
    Sagt o gjort, köpte det o det har väl hjälpt hyffsat mot torrheten i längderna- men inte ett skit mot hårbotten...

Det är nu värre än nånsin och jag vet inte vad jag ska ta mig till?!

Slängde ut över 600 på schampo,balsam+hårinpackn från Kerastase till ingen nytta alls!!! :((

Men nu vill jag att min hårbotten ska bli bra!
    Schampo från mataffären går absolut INTE då kreverar jag när jag ska tvätta det! Det bränner som eld!!!!!! :///

Borde kanske söka läkarvård... men drar mig alltid in i det sista med allting.. bara om det är AKUT så söker jag.. tyvärr kanske..

/m

• Svar på tråden klåååååååda i hårbotten! HJÄÄÄLP!
  • Themis

Ska tillägga att Betnovat är ett starkt kortisonpreparat som kan slå ner alla symptom, men det hindrar ju inte att du lik förbannat är överkänslig och din kropp är i krig mot kemikalierna.

Att fortsätta provocera kroppen bara för att använda en viss produkt innebär en risk för att utveckla ännu fler överkänsligheter eller allergier.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Themis
    tricky skrev 2011-10-26 17:57:41 följande:
    Jag hade nastan samma problem. Men du ska prova mjallschampo aven om du inte har mjall! Head and shoulders funkade skitbra. Vart ett forsok, mjallschampo helt enkelt.
    Jag har känslig hud och om jag använder Head & Shoulders så FÅR jag mjällen från helvetet, för att jag inte tål allt skit de har i det.

Så jag tycker inte att det är ett bra råd till TS som visar tecken på överkänslighet.

Min man däremot som inte har några allergier, kan använda det.
  • k girl
    Themis skrev 2011-10-26 17:58:36 följande:
    Ska tillägga att Betnovat är ett starkt kortisonpreparat som kan slå ner alla symptom, men det hindrar ju inte att du lik förbannat är överkänslig och din kropp är i krig mot kemikalierna.

Att fortsätta provocera kroppen bara för att använda en viss produkt innebär en risk för att utveckla ännu fler överkänsligheter eller allergier.
    Helt sant - men det kan behövas en kur för att läka och börja om på ny kula.
  • Themis
    k girl skrev 2011-10-26 18:03:59 följande:
    Helt sant - men det kan behövas en kur för att läka och börja om på ny kula.
    Jo, det medges.

Men jag har sett så många fastna i kortisonträsket och förstöra sin hud pga slappa läkare som inte utreder, så jag ville varna lite för att förlita sig på symptombehandling utan att gå till botten med orsakerna.
  • tricky
    Themis skrev 2011-10-26 18:00:45 följande:
    Jag har känslig hud och om jag använder Head & Shoulders så FÅR jag mjällen från helvetet, för att jag inte tål allt skit de har i det.

Så jag tycker inte att det är ett bra råd till TS som visar tecken på överkänslighet.

Min man däremot som inte har några allergier, kan använda det.
    Jag hade samma problem som ts och ar ocksa jattekanslig i harbotten, Av varme, av kyla, av olika schampon och harprodukter, men head and shoulders mjallschampo funkar super. Vart ett forsok tycker jag. Dessutom hade ts fettigt har och mjallschampo ar super for det ocksa, iallafall pa mig.
  • k girl

Det beror ju alldeles på vad orsaken är! Reagerar huden på t ex parfymen är ju Head & Shoulders helt värdelöst. Jag kan absolut inte använda det och min torra, kliande hårbotten beror i grunden på psoriasis som kan provoceras av somliga schampoon. Använder jag något annat än milda frisörschampon så brakar min hårbotten ihop.

Dessutom måste jag säga att jag är extremt skeptisk till Head & Shoulders. Min make har använt det hur länge som helst och inte velat prova någonting annat för att då "kommer ju mjällen tillbaka". Han har en riktig problemhårbotten med kvisslor, finnar och sår - han har stor sebumproduktion. Jag har dock spytt av doften av Clearasil (är gravid) och äntligen har han gått med på att testa något annat. Det blev ett djuprengörande schampo med peelingeffekt från frisören och ÄNTLIGEN ser hans hårbotten vettig ut! Jag skulle tro att han behöver ytterligare något, typ Fungoral, men jag är nöjd att ha fått honom så här långt. Clearasil har dämpat symptomen, inte botat dem, och absolut inte tillräckligt.

• tricky
    k girl skrev 2011-10-26 18:17:19 följande:
    Det beror ju alldeles på vad orsaken är! Reagerar huden på t ex parfymen är ju Head & Shoulders helt värdelöst. Jag kan absolut inte använda det och min torra, kliande hårbotten beror i grunden på psoriasis som kan provoceras av somliga schampoon. Använder jag något annat än milda frisörschampon så brakar min hårbotten ihop.

Dessutom måste jag säga att jag är extremt skeptisk till Head & Shoulders. Min make har använt det hur länge som helst och inte velat prova någonting annat för att då "kommer ju mjällen tillbaka". Han har en riktig problemhårbotten med kvisslor, finnar och sår - han har stor sebumproduktion. Jag har dock spytt av doften av Clearasil (är gravid) och äntligen har han gått med på att testa något annat. Det blev ett djuprengörande schampo med peelingeffekt från frisören och ÄNTLIGEN ser hans hårbotten vettig ut! Jag skulle tro att han behöver ytterligare något, typ Fungoral, men jag är nöjd att ha fått honom så här långt. Clearasil har dämpat symptomen, inte botat dem, och absolut inte tillräckligt.
    Finns en massa olika head and shoulders, jag har parfymfri.
  • tricky

Men som sagt, mjallschampo borde du prova, sen vilket marke och innehallande vad, avgor du sjalv, men mjallschampo funkade pa mig trots att jag inte hade mjall.

• LillaFlingan
    tricky skrev 2011-10-26 17:57:41 följande:
    Jag hade nastan samma problem. Men du ska prova mjallschampo aven om du inte har mjall! Head and shoulders funkade skitbra. Vart ett forsok, mjallschampo helt enkelt.
    NEJ!! har provat, det bränner som om något tuttat eld i håret på mig!!! Det funkade förr om åren när jag fick lite klåda.. men inte nu längre.... :(
    mitt feta hår beror på den kliande hårbotten, tidigare år hade jag inte såhär o kunde gå 3-4dygn utan att det blir såhär flottigt...!!! :(( 

• LillaFlingan
    Themis skrev 2011-10-26 17:55:46 följande:
    Du är ganska säkert överkänslig mot några av alla de irriterande kemikalier som finns i dussinschampona på hyllorna.

Urtekram No perfume är ett väldigt minimalistiskt hårtvättmedel, det kanske kunde vara nåt?

Docenten som undervisade oss i organisk kemi brukade ofta säga att om vanligt folk begrep vad det är i schampo skulle de helt vägra att använda det... Drömmer
    tack!
    Jag har beställt hem ett kemikaliefritt ekologiskt schampo+balsam från softskin.se märket heter i+m freestyle.
    så jag hoppas det ska funka!

jag tål ju inte vanlig parfym på huden ens, så nu säger nog hårbotten helt enkelt ifrån bara!:))
Svar på tråden klåååååååda i hårbotten! HJÄÄÄLP!