k girl skrev 2011-10-26 18:17:19 följande:
Det beror ju alldeles på vad orsaken är! Reagerar huden på t ex parfymen är ju Head & Shoulders helt värdelöst. Jag kan absolut inte använda det och min torra, kliande hårbotten beror i grunden på psoriasis som kan provoceras av somliga schampoon. Använder jag något annat än milda frisörschampon så brakar min hårbotten ihop.
Dessutom måste jag säga att jag är extremt skeptisk till Head & Shoulders. Min make har använt det hur länge som helst och inte velat prova någonting annat för att då "kommer ju mjällen tillbaka". Han har en riktig problemhårbotten med kvisslor, finnar och sår - han har stor sebumproduktion. Jag har dock spytt av doften av Clearasil (är gravid) och äntligen har han gått med på att testa något annat. Det blev ett djuprengörande schampo med peelingeffekt från frisören och ÄNTLIGEN ser hans hårbotten vettig ut! Jag skulle tro att han behöver ytterligare något, typ Fungoral, men jag är nöjd att ha fått honom så här långt. Clearasil har dämpat symptomen, inte botat dem, och absolut inte tillräckligt.
kan inte heller använda head&shoulders, kunde för några år sedan.
inte heller milda frisörschampon hjälper, det går att använda det men det blir INGEN förbättring.
håret i övrigt är tooorrt, och jag misstänker att hårbotten också är uttorkad, och så sker en överproduktion i talgkörtlarna för att försöka återfetta = håret blir fett fort istället..
dvs hela systemet blir ur balans.
och jag tror def det beror på att produkterna innehåller sulfater,tensider,parabener,alkoholer.
den produkt jag har köpt har denna innehållsförteckningen:
Schampot:
"VATTEN, SOCKERTENSID, ALOE VERA*, SOCKERTENSIDER, VEG. GLYCERIN*, FÖRTJOCKNINGSMEDEL, VEG. MJÖLKSYRA, XANTHAN, JOJOBAOLJA*, SQUALANE (fr. oliv), KONSERVERANDE FR. BASILIKA, KONSERVERANDE FR. MAJS, MJUKGÖRANDE MEDEL, FYTINSYRA, VANILJEXTRAKT*, E-VITAMIN"
Balsamet:
"VATTEN, ALOE VERA*, FETTALKOHOL, FETTVAX, JOJOBAOLJA*, FÖRTJOCKNINGSMEDEL, VEG. AMINOSYROR, VEG. GLYCERIN*, VANILJEXTRAKT*, KONSERVERANDE FR. BASILIKA, KONSERVERANDE FR. MAJS, E-VITAMIN, MJUKGÖRARE, FYTINSYRA, VEG. MJÖLKSYRA."
Ser dock att balsamet innehåller en alkohol.. men vi får väl se helt enkelt.. känns inte som det kan bli värre iaf.. ;)
Annars är jag villig att prova en annan produkt från
greenpeople.se som hade verkligen reeeeena produkter, men som var mkt dyrare.. :) som var just för irriterad kliande hårbotten också.
(det var iof denna jag beställde med men ändå!)