• LillaFlingan

klåååååååda i hårbotten! HJÄÄÄLP!

har haft problem sedan 2år tillbaka med kliande hårbotten, det var bättre ett tag och började sedan om igen och blivit värre än någonsin!

nu bränner det till och med när jag blöter mitt hår!
    i lördags så kunde jag inte efter duschen föna mitt hår på varmaste läget med fönen då det brände i hårbotten!

det kliar och blir fett bara efter 2 dgr, kunde i våras tvätta det var 3e till 4e dag!
    Men nu blir det ju varannan dag ://

Min frisör tipsade mig om ett schampo från kerastase som var Extra återfuktande då jag hade torrt hår också!
    Sagt o gjort, köpte det o det har väl hjälpt hyffsat mot torrheten i längderna- men inte ett skit mot hårbotten...

Det är nu värre än nånsin och jag vet inte vad jag ska ta mig till?!

Slängde ut över 600 på schampo,balsam+hårinpackn från Kerastase till ingen nytta alls!!! :((

Men nu vill jag att min hårbotten ska bli bra!
    Schampo från mataffären går absolut INTE då kreverar jag när jag ska tvätta det! Det bränner som eld!!!!!! :///

Borde kanske söka läkarvård... men drar mig alltid in i det sista med allting.. bara om det är AKUT så söker jag.. tyvärr kanske..

/m

• Svar på tråden klåååååååda i hårbotten! HJÄÄÄLP!
  • Rocket Mania

Du har inte fått svamp då? Detta borde inte svida eller göra ont och inte heller tillfoga mer skada men det kan hjälpa dig: Blanda ut bikarbonat i vatten och skölj igenom hårbottnen ett par ggr per dag. Tvätta även av borste/kam

• LillaFlingan
    k girl skrev 2011-10-26 18:17:19 följande:
    Det beror ju alldeles på vad orsaken är! Reagerar huden på t ex parfymen är ju Head & Shoulders helt värdelöst. Jag kan absolut inte använda det och min torra, kliande hårbotten beror i grunden på psoriasis som kan provoceras av somliga schampoon. Använder jag något annat än milda frisörschampon så brakar min hårbotten ihop.

Dessutom måste jag säga att jag är extremt skeptisk till Head & Shoulders. Min make har använt det hur länge som helst och inte velat prova någonting annat för att då "kommer ju mjällen tillbaka". Han har en riktig problemhårbotten med kvisslor, finnar och sår - han har stor sebumproduktion. Jag har dock spytt av doften av Clearasil (är gravid) och äntligen har han gått med på att testa något annat. Det blev ett djuprengörande schampo med peelingeffekt från frisören och ÄNTLIGEN ser hans hårbotten vettig ut! Jag skulle tro att han behöver ytterligare något, typ Fungoral, men jag är nöjd att ha fått honom så här långt. Clearasil har dämpat symptomen, inte botat dem, och absolut inte tillräckligt.
    kan inte heller använda head&shoulders, kunde för några år sedan.
    inte heller milda frisörschampon hjälper, det går att använda det men det blir INGEN förbättring.

håret i övrigt är tooorrt, och jag misstänker att hårbotten också är uttorkad, och så sker en överproduktion i talgkörtlarna för att försöka återfetta = håret blir fett fort istället..
    dvs hela systemet blir ur balans.

och jag tror def det beror på att produkterna innehåller sulfater,tensider,parabener,alkoholer.
    den produkt jag har köpt har denna innehållsförteckningen:
    Schampot:
    "VATTEN, SOCKERTENSID, ALOE VERA*, SOCKERTENSIDER, VEG. GLYCERIN*, FÖRTJOCKNINGSMEDEL, VEG. MJÖLKSYRA, XANTHAN, JOJOBAOLJA*, SQUALANE (fr. oliv), KONSERVERANDE FR. BASILIKA, KONSERVERANDE FR. MAJS, MJUKGÖRANDE MEDEL, FYTINSYRA, VANILJEXTRAKT*, E-VITAMIN"
    Balsamet:
    "VATTEN, ALOE VERA*, FETTALKOHOL, FETTVAX, JOJOBAOLJA*, FÖRTJOCKNINGSMEDEL, VEG. AMINOSYROR, VEG. GLYCERIN*, VANILJEXTRAKT*, KONSERVERANDE FR. BASILIKA, KONSERVERANDE FR. MAJS, E-VITAMIN, MJUKGÖRARE, FYTINSYRA, VEG. MJÖLKSYRA."

Ser dock att balsamet innehåller en alkohol.. men vi får väl se helt enkelt.. känns inte som det kan bli värre iaf.. ;)
    Annars är jag villig att prova en annan produkt från greenpeople.se som hade verkligen reeeeena produkter, men som var mkt dyrare.. :) som var just för irriterad kliande hårbotten också.
    (det var iof denna jag beställde med men ändå!)

• LillaFlingan
    Rocket Mania skrev 2011-10-26 19:46:50 följande:
    Du har inte fått svamp då? Detta borde inte svida eller göra ont och inte heller tillfoga mer skada men det kan hjälpa dig: Blanda ut bikarbonat i vatten och skölj igenom hårbottnen ett par ggr per dag. Tvätta även av borste/kam
    nja jag läste om symptomen för svamp i hårbotten och jag har inga rodnader, inga svullnader, inga bölder eller blemmor. så nej det tror jag inte...

• LillaFlingan
    Themis skrev 2011-10-26 18:08:40 följande:
    Jo, det medges.

Men jag har sett så många fastna i kortisonträsket och förstöra sin hud pga slappa läkare som inte utreder, så jag ville varna lite för att förlita sig på symptombehandling utan att gå till botten med orsakerna.
    jag tror mycket på det du säger, att det är kemikalierna och parfymerna som ställer till det för mig.

så jag har stort hopp om att få till det med schampot jag nu beställt!

läste också att man kan få såna här problem vid omega3 brist! så har intaget såna tabl idag med.. äter knappt fisk så det kan mkt väl vara korrekt!;) 
  • Rocket Mania
    LillaFlingan skrev 2011-10-26 19:48:49 följande:
    nja jag läste om symptomen för svamp i hårbotten och jag har inga rodnader, inga svullnader, inga bölder eller blemmor. så nej det tror jag inte...
    Okej, jag tycker det låter lite som det men du känner din kropp bäst.

Vill ändå tillägga att det är en enkel och billig sak att prova :)
  • LillaFlingan
    Rocket Mania skrev 2011-10-26 19:50:23 följande:
    Okej, jag tycker det låter lite som det men du känner din kropp bäst.

Vill ändå tillägga att det är en enkel och billig sak att prova :)

Vilka är tecknen på svamp i hårbotten?

Det finns två varianter av svamp i hårbotten:

I hårbottnen uppstår en eller flera avgränsade områden, där hårstråna är avbrutna så att hårbottnen liknar en stubbåker. Huden fjällar eventuellt lätt och det uppstår ingen eller bara en lätt irritation. Eventuellt finns det samtidigt svamputslag (så kallad ringorm) i ansiktet eller på kroppen. Någonstans i hårbottnen finns en ensam hudförändring på upp till 7-8 centimeter med kraftig inflammation. Under tiden bildas där en böld eller ett kerion: en vätskeavsöndrande, varfylld och bikakeliknande förändring. Liksom i det föregående fallet är hårstråna avbrutna.

Förändringarna blir ofta infekterade med hudbakterier (stafylokocker) och lymfknutorna i nacken och på halsen kan svullna och bli ömma.

Enstaka gånger kan feber förekomma.

Vilka finns i riskgruppen?

Barn som har nära kontakt med djur eller har varit i tropiska områden. Vuxna med sänkt immunförsvar p.g.a. sjukdom eller behandling av sjukdom.
    Jag har inget av de ovanstående symptomen på svamp i hårbotten eller på huden.
    Så jag undrar var du tycker att mina symptom stämmer in? ;)))

Självklart kan bakpulverblandningen fungera då den är basisk, och det kan hjälpa pH-värdet i hårbotten, men jag läste också att när man har något basiskt i så bör man skölja med något försurat.. typ en äppelcidervinägerblandning..... ;) 
  • Rocket Mania
    LillaFlingan skrev 2011-10-26 20:58:38 följande:
    Jag har inget av de ovanstående symptomen på svamp i hårbotten eller på huden.
    Så jag undrar var du tycker att mina symptom stämmer in? ;)))

Självklart kan bakpulverblandningen fungera då den är basisk, och det kan hjälpa pH-värdet i hårbotten, men jag läste också att när man har något basiskt i så bör man skölja med något försurat.. typ en äppelcidervinägerblandning..... ;) 
    Svedan och klådan!

Svamp är lurigt. Apropå på syra och bas använder man tex vichyvatten eller bikarbonatslösning till torsk (svam i munnen hos spädisar) och svamp på brösvårtorna!
  • LillaFlingan
    Rocket Mania skrev 2011-10-26 21:01:02 följande:
    Svedan och klådan!

Svamp är lurigt. Apropå på syra och bas använder man tex vichyvatten eller bikarbonatslösning till torsk (svam i munnen hos spädisar) och svamp på brösvårtorna!
    men det står ju inte att sveda och klåda är symptom? det står en eventuell lätt irritation???

o det svider ju bara när jag blöter håret.. inte annars..
    däremot kliar det, ca 1dygn efter dusch-som nu.....

jo jag vet att man kan behandla svamp hos bebisar med vischyvatten... ;) 
  • Rocket Mania

Jo det var den svedan jag syftade på. Jag ber om ursäkt för att jag försökte ge dig lite tips, det var dumt av mig.

• LillaFlingan
    Rocket Mania skrev 2011-10-27 09:28:57 följande:
    Jo det var den svedan jag syftade på. Jag ber om ursäkt för att jag försökte ge dig lite tips, det var dumt av mig.
    nej det var inte dumt - men du framhärdade det som att det ÄR svampinfektion och av allt jag har läst om svampinfektion så är det INTE det. har haft många svampinf i underlivet - o det känns absolut INTE såhär.... 

den brännande-svedande känslan när jag blöter håret är mer som en klådande känsla.. än som när man kissar o har små sår av underlivssvamp-om du förstår hur jag menar?

har nyss provat mitt nya schampo iaf... balsamet var iaf bra ;)
    återstår nog ett par tvättar innan man märker en skillnad?
    vidare så ska jag nog prova en hårinpackning bestående av olja i hårbotten o håret över natten någon kväll här - tror det beror på att hårbotten är uttorkad..

men misstänker att den stora boven i dramat är ppillrena.... MEN jag vet ju INTE till 100% ....
    men hade exakt samma problem när jag var gravid med 2a barnet....  sen att jag har haft problem till o från under åren är helt sant, även när jag inte varit gravid ska tilläggas-men antagligen när jag ätit ppiller då med.

Kanske skulle sluta med de där rackarna o se om det förändras ;) 
Svar på tråden klåååååååda i hårbotten! HJÄÄÄLP!