Inlägg från: Themis |Visa alla inlägg
  • Themis

klåååååååda i hårbotten! HJÄÄÄLP!

Du är ganska säkert överkänslig mot några av alla de irriterande kemikalier som finns i dussinschampona på hyllorna.

Urtekram No perfume är ett väldigt minimalistiskt hårtvättmedel, det kanske kunde vara nåt?

Docenten som undervisade oss i organisk kemi brukade ofta säga att om vanligt folk begrep vad det är i schampo skulle de helt vägra att använda det... Drömmer

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Themis

Ska tillägga att Betnovat är ett starkt kortisonpreparat som kan slå ner alla symptom, men det hindrar ju inte att du lik förbannat är överkänslig och din kropp är i krig mot kemikalierna.

Att fortsätta provocera kroppen bara för att använda en viss produkt innebär en risk för att utveckla ännu fler överkänsligheter eller allergier.

• Themis
    tricky skrev 2011-10-26 17:57:41 följande:
    Jag hade nastan samma problem. Men du ska prova mjallschampo aven om du inte har mjall! Head and shoulders funkade skitbra. Vart ett forsok, mjallschampo helt enkelt.
    Jag har känslig hud och om jag använder Head & Shoulders så FÅR jag mjällen från helvetet, för att jag inte tål allt skit de har i det.

Så jag tycker inte att det är ett bra råd till TS som visar tecken på överkänslighet.

Min man däremot som inte har några allergier, kan använda det.
  • Themis
    k girl skrev 2011-10-26 18:03:59 följande:
    Helt sant - men det kan behövas en kur för att läka och börja om på ny kula.
    Jo, det medges.

Men jag har sett så många fastna i kortisonträsket och förstöra sin hud pga slappa läkare som inte utreder, så jag ville varna lite för att förlita sig på symptombehandling utan att gå till botten med orsakerna.
Svar på tråden klåååååååda i hårbotten! HJÄÄÄLP!