Inlägg från: LillaFlingan |Visa alla inlägg
  • LillaFlingan

klåååååååda i hårbotten! HJÄÄÄLP!

har haft problem sedan 2år tillbaka med kliande hårbotten, det var bättre ett tag och började sedan om igen och blivit värre än någonsin!

nu bränner det till och med när jag blöter mitt hår!
    i lördags så kunde jag inte efter duschen föna mitt hår på varmaste läget med fönen då det brände i hårbotten!

det kliar och blir fett bara efter 2 dgr, kunde i våras tvätta det var 3e till 4e dag!
    Men nu blir det ju varannan dag ://

Min frisör tipsade mig om ett schampo från kerastase som var Extra återfuktande då jag hade torrt hår också!
    Sagt o gjort, köpte det o det har väl hjälpt hyffsat mot torrheten i längderna- men inte ett skit mot hårbotten...

Det är nu värre än nånsin och jag vet inte vad jag ska ta mig till?!

Slängde ut över 600 på schampo,balsam+hårinpackn från Kerastase till ingen nytta alls!!! :((

Men nu vill jag att min hårbotten ska bli bra!
    Schampo från mataffären går absolut INTE då kreverar jag när jag ska tvätta det! Det bränner som eld!!!!!! :///

Borde kanske söka läkarvård... men drar mig alltid in i det sista med allting.. bara om det är AKUT så söker jag.. tyvärr kanske..

/m

• Svar på tråden klåååååååda i hårbotten! HJÄÄÄLP!
  • LillaFlingan

ja tack för tipsen om apoteket produkterna.. använt dem o det hjälper NADA. håret blev dessutom jävligt ännu torrare och fulare!!! gick inte att reda ut det alls efteråt.... bortkastade pengar..

Znarkofag: intressant! såg att Redken precis släppt en ny serie som är paraben.sulfat och siliconfria.. vet dock inte om de är fria från mineraloljor...

MEN jag måste verkligen prova något annat för det här är inte hållbart i längden :///

har väldigt känslig hy överlag, o kan t.ex INTE ha parfym på huden för då får jag utslag-de gör ONT !!!
    har en del kontaktallergier, och massor med pollenallergier,pälsdjursallergier... 

• LillaFlingan
    Bumblebeegirl skrev 2011-10-26 05:12:53 följande:
    inotyolsalva!!!!!! Det bör man absolut INTE smörja i hårbotten. Det får du aldrig bort sen..
    hade inga planer på det iaf.. lät inte som någon särskilt bra idé.. ;)) som tur är!;

har nu beställt ekologiskt schampo+balsam som är helt fritt från parabener, sulfater och tensider.. o allt annat snusk med för den delen!!!! får hoppas det iaf fungerar, köpte även parfymfritt (tyvärr men det borde fungera bättre)..
  • LillaFlingan
    Carran83 skrev 2011-10-26 15:52:34 följande:
    Om du provat de receptfria medel som apoteket har så tycker jag du ska boka en tid till din vårdcentral.

Jag har också haft samma problem i hårbotten. Fick utskrivet en lösning som hette Betnovat tror jag om jag inte minns fel. Fungerade toppen och besvären försvann fort!
    Ahh, men då ringer jag och hör om de har en tid åt mig, får ringa imorrn. 
    Tack för alla svar!!!! 
  • LillaFlingan
    Lindreas skrev 2011-10-26 16:54:03 följande:
    Men du funderar inte på att ens testa nopoo? Det är ju också fritt från konstiga ämnen och det är inte svårare än att tvätta med schampo.
    nä jag vet inte, vill använda schampo.... är en vääääldig vanemänniska ska tilläggas... ;)))

• LillaFlingan
    tricky skrev 2011-10-26 17:57:41 följande:
    Jag hade nastan samma problem. Men du ska prova mjallschampo aven om du inte har mjall! Head and shoulders funkade skitbra. Vart ett forsok, mjallschampo helt enkelt.
    NEJ!! har provat, det bränner som om något tuttat eld i håret på mig!!! Det funkade förr om åren när jag fick lite klåda.. men inte nu längre.... :(
    mitt feta hår beror på den kliande hårbotten, tidigare år hade jag inte såhär o kunde gå 3-4dygn utan att det blir såhär flottigt...!!! :(( 

• LillaFlingan
    Themis skrev 2011-10-26 17:55:46 följande:
    Du är ganska säkert överkänslig mot några av alla de irriterande kemikalier som finns i dussinschampona på hyllorna.

Urtekram No perfume är ett väldigt minimalistiskt hårtvättmedel, det kanske kunde vara nåt?

Docenten som undervisade oss i organisk kemi brukade ofta säga att om vanligt folk begrep vad det är i schampo skulle de helt vägra att använda det... Drömmer
    tack!
    Jag har beställt hem ett kemikaliefritt ekologiskt schampo+balsam från softskin.se märket heter i+m freestyle.
    så jag hoppas det ska funka!

jag tål ju inte vanlig parfym på huden ens, så nu säger nog hårbotten helt enkelt ifrån bara!:))
  • LillaFlingan
    k girl skrev 2011-10-26 18:17:19 följande:
    Det beror ju alldeles på vad orsaken är! Reagerar huden på t ex parfymen är ju Head & Shoulders helt värdelöst. Jag kan absolut inte använda det och min torra, kliande hårbotten beror i grunden på psoriasis som kan provoceras av somliga schampoon. Använder jag något annat än milda frisörschampon så brakar min hårbotten ihop.

Dessutom måste jag säga att jag är extremt skeptisk till Head & Shoulders. Min make har använt det hur länge som helst och inte velat prova någonting annat för att då "kommer ju mjällen tillbaka". Han har en riktig problemhårbotten med kvisslor, finnar och sår - han har stor sebumproduktion. Jag har dock spytt av doften av Clearasil (är gravid) och äntligen har han gått med på att testa något annat. Det blev ett djuprengörande schampo med peelingeffekt från frisören och ÄNTLIGEN ser hans hårbotten vettig ut! Jag skulle tro att han behöver ytterligare något, typ Fungoral, men jag är nöjd att ha fått honom så här långt. Clearasil har dämpat symptomen, inte botat dem, och absolut inte tillräckligt.
    kan inte heller använda head&shoulders, kunde för några år sedan.
    inte heller milda frisörschampon hjälper, det går att använda det men det blir INGEN förbättring.

håret i övrigt är tooorrt, och jag misstänker att hårbotten också är uttorkad, och så sker en överproduktion i talgkörtlarna för att försöka återfetta = håret blir fett fort istället..
    dvs hela systemet blir ur balans.

och jag tror def det beror på att produkterna innehåller sulfater,tensider,parabener,alkoholer.
    den produkt jag har köpt har denna innehållsförteckningen:
    Schampot:
    "VATTEN, SOCKERTENSID, ALOE VERA*, SOCKERTENSIDER, VEG. GLYCERIN*, FÖRTJOCKNINGSMEDEL, VEG. MJÖLKSYRA, XANTHAN, JOJOBAOLJA*, SQUALANE (fr. oliv), KONSERVERANDE FR. BASILIKA, KONSERVERANDE FR. MAJS, MJUKGÖRANDE MEDEL, FYTINSYRA, VANILJEXTRAKT*, E-VITAMIN"
    Balsamet:
    "VATTEN, ALOE VERA*, FETTALKOHOL, FETTVAX, JOJOBAOLJA*, FÖRTJOCKNINGSMEDEL, VEG. AMINOSYROR, VEG. GLYCERIN*, VANILJEXTRAKT*, KONSERVERANDE FR. BASILIKA, KONSERVERANDE FR. MAJS, E-VITAMIN, MJUKGÖRARE, FYTINSYRA, VEG. MJÖLKSYRA."

Ser dock att balsamet innehåller en alkohol.. men vi får väl se helt enkelt.. känns inte som det kan bli värre iaf.. ;)
    Annars är jag villig att prova en annan produkt från greenpeople.se som hade verkligen reeeeena produkter, men som var mkt dyrare.. :) som var just för irriterad kliande hårbotten också.
    (det var iof denna jag beställde med men ändå!)

• LillaFlingan
    Rocket Mania skrev 2011-10-26 19:46:50 följande:
    Du har inte fått svamp då? Detta borde inte svida eller göra ont och inte heller tillfoga mer skada men det kan hjälpa dig: Blanda ut bikarbonat i vatten och skölj igenom hårbottnen ett par ggr per dag. Tvätta även av borste/kam
    nja jag läste om symptomen för svamp i hårbotten och jag har inga rodnader, inga svullnader, inga bölder eller blemmor. så nej det tror jag inte...

• LillaFlingan
    Themis skrev 2011-10-26 18:08:40 följande:
    Jo, det medges.

Men jag har sett så många fastna i kortisonträsket och förstöra sin hud pga slappa läkare som inte utreder, så jag ville varna lite för att förlita sig på symptombehandling utan att gå till botten med orsakerna.
    jag tror mycket på det du säger, att det är kemikalierna och parfymerna som ställer till det för mig.

så jag har stort hopp om att få till det med schampot jag nu beställt!

läste också att man kan få såna här problem vid omega3 brist! så har intaget såna tabl idag med.. äter knappt fisk så det kan mkt väl vara korrekt!;) 
Svar på tråden klåååååååda i hårbotten! HJÄÄÄLP!