• Analoga

Behövs inga skäl alls nuförtiden, att ta ledigt från skolan??

Har märkt att olika elever i min dotters klass tar/får ledigt för att åka med sina föräldrar utomlands. Detta får mig att fundera på hur det är med skola och beviljan av ledighet egentligen?

Hade för mig att man måste ha särskilda skäl för att få ta ledigt på icke lovtid....eller..??

T ex har en kompis till min dotter åkt utomlands med sin familj denna vecka....och nästa vecka är det lov....kan man inte ordna sin semester och anpassa sig efter sina barns skollov om man ska åka utomlands??   

• Svar på tråden Behövs inga skäl alls nuförtiden, att ta ledigt från skolan??
  • Fanny b

Jag tog ledigt från skolan vid några tillfällen för utlandsresor i grundskolan. Processen var enkel, det räckte med att mina föräldrar sa till om ledighet för att jag skulle få det. Det är inte alltid det går att åka utomlands de veckor som det är skollov, för det måste också passa ihop med föräldrarnas möjligheter att få semester.

• Majsan70

Vissa inteligenta lärare inser att resande ger oerhört mycket i lärande och beviljar därmed ledighet under skoltid. Och nej inte alla får ledigt på loven.

Min stora dotter går på gymnasiet o där är de snäva i tankesättet o beviljar inga ledigheter alls.

• gryning2

Är ju ofta billigare att åka då det inte är skollov så det är nog anledningen. Skolorna brukar ju vara stränga och inte bevilja ledighet egentligen. Men vad kan de göra om familjen åker ändå? En anmälan till soc av den anledningen (att barnet inte kommit till skolan på 1-2 veckor) kommer ju knappast att leda vidare. Jag tycker nog att det kan vara okej med någon veckas frånvaro om året ifall föräldrarna tar fullt ansvar för att barnet ska hänga med ändå. Och det kanske inte är lämpligt om barnet är sjukt ofta och borta från skolan p.g.a. det så att det redan missat mycket.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Analoga
    Fanny b skrev 2011-10-25 21:09:56 följande:
    Jag tog ledigt från skolan vid några tillfällen för utlandsresor i grundskolan. Processen var enkel, det räckte med att mina föräldrar sa till om ledighet för att jag skulle få det. Det är inte alltid det går att åka utomlands de veckor som det är skollov, för det måste också passa ihop med föräldrarnas möjligheter att få semester.
    Men du vet inget om reglerna?

Tycker iaf att man som förälder bör planera sina semestrar så barnen inte behöver ta ledigt från skolan i onödan. Det är ju faktiskt skolplikt.  
  • cosinus

Upp till 10 dagar beviljar ju läraren (per år). Sen ska det till rektor och då blir det väl svårare. Men de 10 första dagarna tror jag är rätt lätta att få beviljade.

• såärdet

Det är rektorn på varje skola som bestämmer om ledigheter. Finns inga regler som gäller för hela Sverige men det finns rekommendationer som man kan läsa om på skolverkets hemsida.

Jag jobbar på gymnasiet och vi får bevilja max 3 dagar/läsår som lärare. Gäller det mer ledighet ska rektor besluta om det. Jag tror det gäller samma antal dagar på grundskolan.

Men som exempel kan man ju säga att på min skola finns flera rektorer och det är väldigt olika hur stränga de är med ledighet. Min chef ger ledigt till nästan allt medan rektorn för programmet våningen under kategoriskt säger nej till familjeresor utan hänvisar till loven, som ju är det som är meningen. Så i ledningen för min skola är det svårt med samsynen, då kan man förstå att det är olika i hela landet.

• Fanny b
    Analoga skrev 2011-10-25 21:12:18 följande:
    Men du vet inget om reglerna?

Tycker iaf att man som förälder bör planera sina semestrar så barnen inte behöver ta ledigt från skolan i onödan. Det är ju faktiskt skolplikt.  
    Nej, vet inget om reglerna. Jag kan dock tänka mig att om det bara gäller någon vecka och eleven ifråga inte ligger efter i skolarbetet, så tror jag många lärare inte tänker på ett ev regelverk i sådana här fall. Spm jag tidigare skrev så är det inte alltid föräldrar kan ordna så att utlandsresor sker på skollov. Även om det är skolplikt så kan utlandsresor göra så att elever lär sig något nyttigt.
  • cosinus

Sorry, det där med 10 dagar stämde visst inte överallt.

På dotterns skola är det läraren som beslutar 10 dagar men jag hittade på något ställe där det var formulerat som att rektorn eller den rektorn delegerar till kan ge 10 dagar. Men sen vet jag att man kan få mer också och då måste man gå via rektorn men den exakta proceduren för det vet jag inte.

Ber om ursäkt för att jag slänger ur mig saker utan att dubbelkolla om det stämmer.

• såärdet

ja, jag reagerade på att lärare får bevilja 10 dagar, det lät mycket tycker jag. Men det går att läsa om på skolverket så det är inga problem med att hitta det.

Har ockå hört skräckexempel om en gymnasierektor som officiellt gick ut stenhårt med att inga ledigheter beviljades utöver lovtid men sen om nån ändå frågade fick de tipset att sjukanmäla sitt barn en vecka om de skulle åka utomlands....såg väl bättre ut i statistiken...snacka om dubbelmoral

• TwistedSister

Men det är ju mycket billigare att resa när det inte är skollov, och inte speciellt lätt att få ledigt från jobbet på lovet när alla andra också har skolbarn och slåss om att va ledig samma veckor. Vad missar man egentligen om man är borta nån vecka en gång om året? Förutom att just den veckan slåss med 29 andra elever om en ensam pedagogs uppmärksamhet då, vilket kanske också kan vara lärorikt på sitt sätt... 

Svar på tråden Behövs inga skäl alls nuförtiden, att ta ledigt från skolan??