• septum

    Tvillinggravid och delad livmoder???

    Hej! Jag undrar om någon av er tvillingmammor som gått gravida med era tvillingar i en delad livmoder eller med skiljevägg? Jag ska själv börja med Pergotime och jag vet att risken ökar lite för tvillingar och jag har en rejäl skiljevägg i min livmoder och funderade på om någon hade erfarenhet och kunde berätta lite för mig.

  • Svar på tråden Tvillinggravid och delad livmoder???
  • ikapika81

    Har en partiell septum, hjärtformad uterus, det gick jättebra!
    Jag googla lite när jag blev gravid med twinsen och hittade då en hel del.
    Det verkade gått bra för alla.
    Skiljeväggen flyttar på sig liksom..
    MVH

  • septum

    Hej ikapika81: Tack för dit svar. Låter jätte bra att det fungerar. Jag har burit tre barn förut och det har gått bra men då är det en som tränger undan väggen. Jag tänkte på om de tränger från varsitt håll vad händer då?

  • Little Ms Chatterbox

    Hej TS, tror vi har pratats vid förr. Jag har ett septum, eller rättare sagt hade. Jag tog bort min livmoder i våras. Hade anemi och riklig mens.
     Min sista graviditet var med tvillingar. Mitt septum var ca 1/3 av livmoder när den var tom men medan livmodern växte i graviditeterna så har den stannat i sin storlek. Nu vet jag inte hur stor en livmoder är i vanliga fall men låt oss säga 10 cm, då har septumet varit ca 3 cm och fortfarande varit ca 3 cm när livmodern är 30 cm och full med barn. 
    Min tvillinggraviditet gick fram till v. 35+4, då hade jag varit sängliggande i 10 v för hotad fl. Min livmodertapp var förkortad och påverkad. Hade sammandragningar av minsta lilla ansträngning. Största barnet vägde 3060g och andra strax under 2700g. Så de var ganska mycket barn i magen.
    Graviditeten innan gick jag till 35+5 så man skulle ju kunna tro att septum inte påverkade graviditeten nämnvärt eftersom jag klarade att gå lika länge med tvillingar som med enling. 

    Det jag skulle kunna tänka mig är väl om moderkakan fäster just i septum och det inte finns lika mycket blodådrar och så där så näringstillförseln inte blir lika god. Min ena tvilling hade en "knastrig" moderkaka och han var lite tillväxthämmad, kanske mest i förhållande med sin syster och att han just var tvilling så det blev lite sämre förhållande för honom. men jag vet inte var hans moderkaka satt, om det var mot septum eller om orsakerna var några andra.
    Först låg tvillingarna i magen som i en våningssäng, skavföttes. Sen när tv1 vände sig låg hon med huvudet ner och fötterna/rumpan på min högersida medan tv2 låg med huvudet upp mot mitten, lite på tvären med rumpan ut mot min vänstersida. Han vände på sig själv efter tv1s förlossning. Det gick så fort så det var ingen BM som var med och "höll fast" honom så han gjorde en loop själv.


  • septum

    Little Ms: Jag vet inte hur min livmoder ser ut utanpå men i gyn-journalen står det kraftigt hjärtformad och septum ända ner. Jag har burit tre barn full ut och gick till och med över tio dagar med sista. Sista vägde nästan fyra kg så plats lär det finnas.
    Det är klart jag har aldrig tänkt på att septumet följer med livmodern "upp" men det är klart.. Fast de säger att det vet inte om det sitter fast åt vänster. För de kommer inte förbi när de har kollat med kontraströntgen.

    Fick du tvillingar genom Pergotime?

  • septum

    Men jag tycker ändå det låter jätte mysigt. Kan du inte berätta lite mer om tvillingarna? Graviditet, förlossning och tiden med tvillingarna. Hur jobbigt är det egentligen?

Svar på tråden Tvillinggravid och delad livmoder???