• Anonym (Fått nog)

Jag hatar akademiseringen av dagis

Jag tycker att det får räcka med fjanterier nu. Jag är så trött på tjatet om att det inte heter dagis utan förskola och att de som arbetar där minsann är professionella yrkesmänniskor bla bla... Det är de visserligen, men jag anser att det är rent struntprat att man skulle behöva flera års akademisk utbildning för att passa barn. Jag har vänner som gått förskollärarutbildning och som säger detsamma. Allt prat om vikten av att ha akademisk utbildning för att passa barn är en chimär för att få upp lönerna för dagisfröknarna. Visserligen vällovligt men ändå inte okej.

Jag ser inte att förskollärarna på mitt barns dagis gör ett dugg bättre jobb än barnskötarna. De gör samma sak. Tröstar, torkar snor, byter blöja osv. Jämför jag med min egen dagistid (där det främst arbetade barnskötare) får mitt barn betydligt mindre stimulans, färre utflyckter, de får aldrig vara med och baka,laga mat, mindre pyssel osv. Förskollärarfröknarna sitter däremot ofta i olika planeringsmöten och babblar om meningslösheter.

Jag är övertygad om att dagisfröknarnas kamp drabbar barnen negativt. Planer och teorier har ersatt empati, omtanke, fantasi och sunt förnuft. Tiden med barnen minskar av alla "viktiga" möten.

För att ta hand om gamla och sjuka inom äldreomsorgen räcker det med USK-utbildning på gymnasienivå. Samma sak borde gälla på dagis. 1-5-åringar är små barn. De behöver ingen läroplan. De behöver tillsyn, uppmuntran och snälla vuxna som läser böcker och hittar på roliga saker. På samma sätt som barn i alla tider behövt.

• Svar på tråden Jag hatar akademiseringen av dagis
  • Anonym
    Anonym (Fått nog) skrev 2011-10-26 09:34:39 följande:
    Jag tycker att det får räcka med fjanterier nu. Jag är så trött på tjatet om att det inte heter dagis utan förskola och att de som arbetar där minsann är professionella yrkesmänniskor bla bla... Det är de visserligen, men jag anser att det är rent struntprat att man skulle behöva flera års akademisk utbildning för att passa barn. Jag har vänner som gått förskollärarutbildning och som säger detsamma. Allt prat om vikten av att ha akademisk utbildning för att passa barn är en chimär för att få upp lönerna för dagisfröknarna. Visserligen vällovligt men ändå inte okej.

Jag ser inte att förskollärarna på mitt barns dagis gör ett dugg bättre jobb än barnskötarna. De gör samma sak. Tröstar, torkar snor, byter blöja osv. Jämför jag med min egen dagistid (där det främst arbetade barnskötare) får mitt barn betydligt mindre stimulans, färre utflyckter, de får aldrig vara med och baka,laga mat, mindre pyssel osv. Förskollärarfröknarna sitter däremot ofta i olika planeringsmöten och babblar om meningslösheter.

Jag är övertygad om att dagisfröknarnas kamp drabbar barnen negativt. Planer och teorier har ersatt empati, omtanke, fantasi och sunt förnuft. Tiden med barnen minskar av alla "viktiga" möten.

För att ta hand om gamla och sjuka inom äldreomsorgen räcker det med USK-utbildning på gymnasienivå. Samma sak borde gälla på dagis. 1-5-åringar är små barn. De behöver ingen läroplan. De behöver tillsyn, uppmuntran och snälla vuxna som läser böcker och hittar på roliga saker. På samma sätt som barn i alla tider behövt.
    Håller med.
  • Lumina
    Anonym (Fått nog) skrev 2011-10-26 09:34:39 följande:

• imsel

Jag håller faktikst också med dig.
    Jag har inte märkt att det görs mer än leka med vadsomhelst på sonens dagis.
    Han har 3 fröknar, bara en är förskolelärare. Vad skulle det vara för skillnad?
    Och vad gör det för skillnad för en avdelning som har två barnskötare och 1 förskolelärare?
    Isf borde alla vara förskolelärare, inkl alla som jobbat många år, de slipper ju gå den utbildningen tydligen.

Jag tror tom jag har "bättre" pedagogik än dem.

dom är goa fina snälla, men mer än barnskötare tycker jag inte dom är.         

april 09 kom min bebbe
  • Anonym (fröken)

Jag håller med er!
    Nu är jag barnskötare iofs, men jag känner verkligen inte att jag måste läsa tre år till på högskola för att ta hand om dessa underbara och påhittiga barn. Alla jag arbetar med oavsett utbildning är duktiga, men det märks ingen skillnad. Föräldrarna vet och bryr sig inte om vad vi har för utbildning utan hur vi bahandlar deras barn. Dom behöver vår tid och att ha roligt och känna sig trygga. Det är då dom utvecklas. Inte av stressade vuxna som har en deadline för ytterligare en "plan"!!!

Det som händer i förskolan är faktiskt ganska tragiskt. Vi ska skriva planer och gå utbilningar och har inte ens tid att planera hur vi skulle vilja arneta MED barnen. Allt slukas av planer som vi anser att våra chefer skulle kunna skriva. Nu görs det en på varje förskola iistället för en som skulle kunna gälla HELA vår kommun.... Detta är på MIn arbetsplats vi känner så här, men jag tror inte vi är ensamma.

Mycket är givetvis viktigt, men just nu känns det faktiskt som att minst tid ges till det jag valde att arbeta med, nämligen barnen.      

Ps, jag säger att min dotter går till dagis, men att jag arbetar på förskola. :) Fast jag hade inte skämts av att arbeta på dagis heller... 

• Girlinthecity

Barnskötare gör säkert ett alldeles utmärkt arbete, men våra pedagoger är otroliga! Jag tycker det är bra att de har utbildning, och de borde känna ofantligt mycket mer pengar!

Ni som inte ser skillnaden kanske ska vara mer på er förskola, eller granska er läroplan. Den innehåller betydligt mer än vad man tror. Detsamma gäller pedagogernas arbete. De gör mycket många inte ens märker eller ser, men det skulle märkas om det INTE gjordes.

• Anonym

Håller med, det är så mycket dravel om läroplanen som ingen fattar någonting av och planeringar som inte verkar leda till någonting... tiden skulle kunna användas till att vara med barnen istället.
    Förskolelärarna är jättebra och jag beundrar verkligen alla som orkar med arbetet, men det behövs absolut inte 3 års högskolestudier för att arbeta med små barn. Sunt bondförnuft d.v.s. socialt kompetent, mjuk, lekfull och glad är vad våra barn behöver.

• Girlinthecity
    Anonym skrev 2011-10-26 10:05:42 följande:
    Håller med, det är så mycket dravel om läroplanen som ingen fattar någonting av och planeringar som inte verkar leda till någonting... tiden skulle kunna användas till att vara med barnen istället.
    Förskolelärarna är jättebra och jag beundrar verkligen alla som orkar med arbetet, men det behövs absolut inte 3 års högskolestudier för att arbeta med små barn. Sunt bondförnuft d.v.s. socialt kompetent, mjuk, lekfull och glad är vad våra barn behöver.
    jag tycker det är jättetråkigt att läsa att era förskolor ser ut så här! Vi har jättebra läroplan och fantastiska pedagoger (OCH barnskötare), och jag tycker deras planering verkligen märks på ett positivt sätt.
  • pluvdo

Jag tycker det är lustigt att trots att det är så höga krav på utbildning inom förskolan idag så är det typ ingen på sonens dagis som kan stava ordentligt eller har en bra grammatik. Tamburen är fylld av handskrivna lappar av någon eller ett par fröknar där "de" ersatt "det" och särskrivningar är mer regel än undantag. En annan avdelning på hans dagis har VINK FÖNSTER skrivet på ett fönster också. Vackert. Det är dessutom på en avdelning för äldre barn, så man får väl hoppas att det inte är meningen att de skall lära sig att skriva där.

När jag läser gamla lappar från mitt dagis där säkert inte all personal var utbildad så var allting välskrivet utan konstiga stavfel och särskrivningar. Fattar inte varför det skulle vara så svårt för fröknarna nu.

• Anonym
    Girlinthecity skrev 2011-10-26 10:08:08 följande:
    jag tycker det är jättetråkigt att läsa att era förskolor ser ut så här! Vi har jättebra läroplan och fantastiska pedagoger (OCH barnskötare), och jag tycker deras planering verkligen märks på ett positivt sätt.
    Men jag har inte klagat på mina barns dagis, nu har du missuppfattat. Vi är jättenöjda med dagiset och personalen verkligen och så tacksamma att det finns. Jag förstår att de behöver tid för planering osv. men jag tycker i alla fall inte det behövs 3 års studier för att arbeta med småbarn nej. Vänner som går utbildningen (jag har gått en bit) håller med att den är väldigt flummig och skulle kunna komprimeras och bli effektivare och klaras av på 60 poäng.
  • Anonym
    pluvdo skrev 2011-10-26 10:10:29 följande:
    Jag tycker det är lustigt att trots att det är så höga krav på utbildning inom förskolan idag så är det typ ingen på sonens dagis som kan stava ordentligt eller har en bra grammatik. Tamburen är fylld av handskrivna lappar av någon eller ett par fröknar där "de" ersatt "det" och särskrivningar är mer regel än undantag. En annan avdelning på hans dagis har VINK FÖNSTER skrivet på ett fönster också. Vackert. Det är dessutom på en avdelning för äldre barn, så man får väl hoppas att det inte är meningen att de skall lära sig att skriva där.

När jag läser gamla lappar från mitt dagis där säkert inte all personal var utbildad så var allting välskrivet utan konstiga stavfel och särskrivningar. Fattar inte varför det skulle vara så svårt för fröknarna nu.
    Därför att vem som helst kommer in på dagisutbildningen )
Svar på tråden Jag hatar akademiseringen av dagis