Jag hatar akademiseringen av dagis
Jag tycker att det får räcka med fjanterier nu. Jag är så trött på tjatet om att det inte heter dagis utan förskola och att de som arbetar där minsann är professionella yrkesmänniskor bla bla... Det är de visserligen, men jag anser att det är rent struntprat att man skulle behöva flera års akademisk utbildning för att passa barn. Jag har vänner som gått förskollärarutbildning och som säger detsamma. Allt prat om vikten av att ha akademisk utbildning för att passa barn är en chimär för att få upp lönerna för dagisfröknarna. Visserligen vällovligt men ändå inte okej.
Jag ser inte att förskollärarna på mitt barns dagis gör ett dugg bättre jobb än barnskötarna. De gör samma sak. Tröstar, torkar snor, byter blöja osv. Jämför jag med min egen dagistid (där det främst arbetade barnskötare) får mitt barn betydligt mindre stimulans, färre utflyckter, de får aldrig vara med och baka,laga mat, mindre pyssel osv. Förskollärarfröknarna sitter däremot ofta i olika planeringsmöten och babblar om meningslösheter.
Jag är övertygad om att dagisfröknarnas kamp drabbar barnen negativt. Planer och teorier har ersatt empati, omtanke, fantasi och sunt förnuft. Tiden med barnen minskar av alla "viktiga" möten.
För att ta hand om gamla och sjuka inom äldreomsorgen räcker det med USK-utbildning på gymnasienivå. Samma sak borde gälla på dagis. 1-5-åringar är små barn. De behöver ingen läroplan. De behöver tillsyn, uppmuntran och snälla vuxna som läser böcker och hittar på roliga saker. På samma sätt som barn i alla tider behövt.