• Anonym (Fått nog)

Jag hatar akademiseringen av dagis

Jag tycker att det får räcka med fjanterier nu. Jag är så trött på tjatet om att det inte heter dagis utan förskola och att de som arbetar där minsann är professionella yrkesmänniskor bla bla... Det är de visserligen, men jag anser att det är rent struntprat att man skulle behöva flera års akademisk utbildning för att passa barn. Jag har vänner som gått förskollärarutbildning och som säger detsamma. Allt prat om vikten av att ha akademisk utbildning för att passa barn är en chimär för att få upp lönerna för dagisfröknarna. Visserligen vällovligt men ändå inte okej.

Jag ser inte att förskollärarna på mitt barns dagis gör ett dugg bättre jobb än barnskötarna. De gör samma sak. Tröstar, torkar snor, byter blöja osv. Jämför jag med min egen dagistid (där det främst arbetade barnskötare) får mitt barn betydligt mindre stimulans, färre utflyckter, de får aldrig vara med och baka,laga mat, mindre pyssel osv. Förskollärarfröknarna sitter däremot ofta i olika planeringsmöten och babblar om meningslösheter.

Jag är övertygad om att dagisfröknarnas kamp drabbar barnen negativt. Planer och teorier har ersatt empati, omtanke, fantasi och sunt förnuft. Tiden med barnen minskar av alla "viktiga" möten.

För att ta hand om gamla och sjuka inom äldreomsorgen räcker det med USK-utbildning på gymnasienivå. Samma sak borde gälla på dagis. 1-5-åringar är små barn. De behöver ingen läroplan. De behöver tillsyn, uppmuntran och snälla vuxna som läser böcker och hittar på roliga saker. På samma sätt som barn i alla tider behövt.

• Svar på tråden Jag hatar akademiseringen av dagis
  • straw2008

Kan verkligen hålla med till vis del, tycker det är jättebra att utbildningen finns men å andra sidan har de barnskötare vårt dagis anställt varit underbara fantastiska gosiga fröknar, precis som de med längre utbildning.

Tycker att FÖR mkt tid går åt att planera o ha utvecklingssamtal (joo precis för ett åringar).

Allra jobbigast tycker jag det är att personalen verkar se det som SÅ kränkande att man kallar deras arbetsplats dagis.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Issa79
    straw2008 skrev 2011-10-26 14:05:16 följande:
    Kan verkligen hålla med till vis del, tycker det är jättebra att utbildningen finns men å andra sidan har de barnskötare vårt dagis anställt varit underbara fantastiska gosiga fröknar, precis som de med längre utbildning.

Tycker att FÖR mkt tid går åt att planera o ha utvecklingssamtal (joo precis för ett åringar).

Allra jobbigast tycker jag det är att personalen verkar se det som SÅ kränkande att man kallar deras arbetsplats dagis.
    En sak är säker iaf. För varje dagistråd på FL så älskar jag bara dotterns mer o mer för jag har aldrig upplevt några av de problem som så många andra målar upp. Största dilemmat var när de under en period hade en tendens att blanda ihop hennes kläder med en annan flickas men då fick man ju tillbaka dem efter ngn dag. Är verkligen tacksam.
  • Anonym
    Anonym ( ) skrev 2011-10-26 11:27:07 följande:
    Det är verkligen tråkigt att du har en så dålig erfarenhet av dina barns förskola.

Förskollärarna (finns inte en enda barnskötare) på mina barns förskola passar inte barn. De har en varierad planering varje vecka. De lämnar förskolan 1-2 dagar i veckan med barnen. De bakar. De pysslar. De arbetar med matematik och språkutveckling och teknik. Jag tycker att det är jättebra att de har en akademisk utbildning, att de arbetar med läroplanen.
    Alla dom sakerna gjorde vi när jag gick på dagis också. Vi bakade, pysslade, var på utflykter arbetade med matematik och teknik. Var uta och hade aktiviteter. Det alldeles utan att personalen hade 3 års utbildning. Vi hade även flera förståndshandikappade på vårat dagis utan dom extra resurser som finns i dag. Nu för tiden ser jag att allt sånt (i alla fall i förskolorna häromkring, och vi har många) görs i mindre utsträckning än när jag var liten.

Min erfarenhet av hur det såg ut när jag var yngre mot idag. Säger mig att det var bättre förr. Förr fick man lära sig att repektera andra, vad som är rätt och fel, empati m.m utöver sådant som matematik och bakning. Det lärs tydligen inte ut i dag. (bara att titta på alla barn runt omkring)

Har ett exempel när jag gick till parken med min dotter som då var runt en 9 mån. Förskolan som ligger brevid oss var där med sina barn. Jag går till gungorna och sätter min dotter i babygungan. Genast slöt det upp en grupp på 7-8 barn i tät cirkel som mässade bebis, bebis, bebis och klämde och klappade på min dotter. Hon blev livrädd och började gråta. Brevid oss står Förskolläraren (ja jag vet att hon var Förskollärare eftersom jag hälsat på på förskolan när dom var nyöppnade och då blev presenterad för Förskolärare och Barnskötare) och tittar på utan att göra någonting. Jag säger åt barnen att dom får flytta sig för dom skrämmer bebisen. Får då komentaren av Förskolläraren at det är hennes arbete att ta hand om barnen. Talar då om för henne att då får hon faktiskt säga till när barnen skrämmer andra barn också. Får då höra att nej det är inte pedagogiskt utan det ska dom diskutera om senare när dom är tillbaka på förskolan.

Ser även ofta personal på Förskolor (fast då vet jag inte i ärlighetens namn om dom har utbildning eller inte) ute på gårdarna som står och bara tittar på när barnen gör sådant dom inte ska som slåss, klättrar där det är farligt eller slänger/förstör saker. Ingen av det skulle någonsin hänt på ett dagis när jag var liten utan där styrde personalen direkt upp när något hände.

Har även ofta hört personal yttra men dom barnen tillhör inte min/vår avdelning. Det är väl skit samma vilken avdelning barnen kommer ifrån gör dom fel säger man till direkt. På mitt dagis (och mina vänners dagis)  Hade fröknarna från alla avdelningar koll på alla barn när man var ute. Personalen hjälptes åt. Inte sjutton skulle personal fråm Myran låta bli att säga till mig om jag slogs bara för att jag tillhörde Snigeln?

Inte konstigt att nuvarande generationer växer upp till empatilösa ligister när förskolepedagogerna tycker det är viktigare att följa planen och räkna matte eller baka än att faktiskt lära ut vanligt folkvett. Och visst föräldrar ska också lära ut folkvett till sina barn. Men som samhället ser ut så har inte föräldrar särskilt mycket tid mellan arbete och läggdags för att lära ut detta till barnen.

Jag är så glad att jag är sjuk och tvingas stanna hemma så jag slipper jaga runt efter en förskola som har utbildade vettiga pedagoger för dom flesta här där vi bor är både enligt mig och alla andra runt omkring inte särskilt vettiga.

Förskolan nämnd i början har i alla fall kickat kärringen och en del annan personal och nyanställt och är mycket, mycket bättre nu. Tyvärr så ligger den för långt ifrån där vi bor nu annars hade jag låtit dottern gå åtminstånde 15h i veckan där. Kollar nu upp dom som ligger närmre men dom 4 jag kollat på hitills var verkligen inget att hurra för.

Sen behöver inte alla underbara förskolepedagoger samt Barnskötare  där ute ta åt sig Jag vet att ni finns problemet är att alla inte är som ni.
  • Anonym

Oj jag har vikarierat runt på många förskolor och vilket otrolig skillnad det är. De avdelningar som saknar förskollärare brukar vara katastrofer. Har man inställningen att utbildning inte är viktigt borde man inte få arbeta med barn!

/ En barnskötare som anser det är stor skillnad i barnskötares och förskollärares kompetens

• Anonym (Fått nog)
    Issa79 skrev 2011-10-26 14:03:12 följande:
    Känns som vi upplever dagis väldigt olika. På min dotters så sjunger de visor, leker med lera, målar, hoppar i vattenpölar, har en gigantiskt jättelåda m makaroner i där de kan gräva på vintern istället för sandlådan, de bakar kakor o samlar insekter som de tittar på under lupp. Allt detta görs med pedagogiska inslag där man ger barnen möjlighet att lära sig. Mängdmått när man bakar, vad maskar gör när man tittar på dem under luppen, hur uppstår en vattenpöl etc. Det är inget som tvingas på barnen utan blir en naturlig förlängning på leken och deras nyfikenhet.

Vi kör med ungefär samma koncept hemma... räknar bilar, trappsteg o pratar om färger osv o många ggr för att hon frågar massor o vi utvecklar det tillsammans samtidigt som hon får tänka till o få insikterna på egen hand.

Jag upplever inte på ngt vis att mitt barn tvingas till att lära sig saker eller följa skolans struktur utan att hon får möjlighet att lära sig, utvecklas och uppleva genom att leka. Men visst är det så att alla upplever saker olika. Måste vara jobbigt o tråkigt för dig att ha ditt/dina barn i en miljö som du tycker så illa om.
    På vilket sätt har jag uttryckt att jag tycker illa om mitt barns dagis? Ingenstans. Däremot att jag inte anser att samtliga barnskötare inom svensk förskola bör bytas ut mot förskollärare.

Hur klarar du förresten att " räkna bilar, trappsteg o prata om färger osv o många ggr för att hon frågar massor o vi utvecklar det tillsammans samtidigt som hon får tänka till o få insikterna på egen hand" utan akademisk utbildning?
  • Issa79
    Anonym (Fått nog) skrev 2011-10-26 14:40:11 följande:
    På vilket sätt har jag uttryckt att jag tycker illa om mitt barns dagis? Ingenstans. Däremot att jag inte anser att samtliga barnskötare inom svensk förskola bör bytas ut mot förskollärare.

Hur klarar du förresten att " räkna bilar, trappsteg o prata om färger osv o många ggr för att hon frågar massor o vi utvecklar det tillsammans samtidigt som hon får tänka till o få insikterna på egen hand" utan akademisk utbildning?
    Du behöver inte bli defensiv. Det var en logisk slutsats som jag drog baserat på det du har uttryckt gällande dagis och det som gäller där. Du skriver själv  att "Jag vill inte att min 2-åring skall gå i SKOLAN. Jag vill att hen helt kravlöst skall tas om hand av varma omtänksamma vuxna som gillar att sjunga visor, hoppa i vattenpölar, baka kakor och titta på insekter utan att anse sig vara för fina för detta." Och eftersom de flesta dagis idag följer samma plan och har akademiskt utbildad personal så utgick jag, tydligen helt felaktigt, från att du inte var helt nöjd med ditt barns placering.

Du behöver inte sätta " runt min kommentar om att räkna bilar osv. Självklart förstår jag att man kan räkna bilar med människor utan akademisk utbildning. Försökte bara får fram hur jag såg på saken men det var tydligen inte helt ok det heller.Trist att  du ska ha en sån attityd när man försöker ha en diskussion med dig men jag får önska dig lycka till.

Ha de gött.
  • UlletGullet

Att inte tillskriva förskollärare yrkeskunnande är inte alls ovanligt och nog kan man kalla det dagis även om det är en skolform, det tycker jag. Men jag ser klar skillnad på barnskötare och förskollärare faktiskt och det behöver man inte vara hjärnkirurg för att förstå. Vi har olika yrkesroller och det är mer till förskolan än bara leka lekar, det har att göra med utvecklingspsykologi, att kunna göra observationer på en större nivå än bara hur matsituationen är, att kunna gruppsykologi, att kunna bedöma utvecklingsnivåer för ev insatser, att kunna pedagogiska metoder för barn med särskilda behov, att stödja språkförståelse etc. Sån tyst kunskap som särskilt föräldrar inte ser men som genomsyrar verkligheten ute på förskolorna. Förstår om det inte är lätt att sätta fingret på men det är mer till en förskola än bara lek och fingerfärg! :D

• Anonym

Håller med TS. Problemet är de stora barngrupperna, inte avsaknad av akademisk utbildning hos fröknarna. Och detta problem kvarstår.
    Och ja, jag tycker mycket är fjantigt. Som t ex att det "fri gestaltning" när man ger barnen papper och penna och låter dem rita vad de vill.

• Smulan1979

Jag tycker det beror på hur väl de tar tillvara sin utbildning. På mina barns nuvarande dagis/förskola är de ruskigt duktiga och jag tycker det märks väldigt mkt att de har en akademisk examen de flesta av dem.

På förra dagiset som mon äldsta dotter gick på ett tag var det helt annat, där verkade de mest torka snor o leka ganska inplanerat.

• Smulan1979

Gah! Skulle ju inte skickas än...oplanerat skulle det stå!

Så mkt bättre det är på detta dagis/förskola. De använder sig av vad de lärt sig på högskolan o även av läroplanen. Barnen stormtrivs o de lär sig massvis tack vare det!

Svar på tråden Jag hatar akademiseringen av dagis