Anonym (

) skrev 2011-10-26 11:27:07 följande:
Det är verkligen tråkigt att du har en så dålig erfarenhet av dina barns förskola.
Förskollärarna (finns inte en enda barnskötare) på mina barns förskola passar inte barn. De har en varierad planering varje vecka. De lämnar förskolan 1-2 dagar i veckan med barnen. De bakar. De pysslar. De arbetar med matematik och språkutveckling och teknik. Jag tycker att det är jättebra att de har en akademisk utbildning, att de arbetar med läroplanen.
Alla dom sakerna gjorde vi när jag gick på dagis också. Vi bakade, pysslade, var på utflykter arbetade med matematik och teknik. Var uta och hade aktiviteter. Det alldeles utan att personalen hade 3 års utbildning. Vi hade även flera förståndshandikappade på vårat dagis utan dom extra resurser som finns i dag. Nu för tiden ser jag att allt sånt (i alla fall i förskolorna häromkring, och vi har många) görs i mindre utsträckning än när jag var liten.
Min erfarenhet av hur det såg ut när jag var yngre mot idag. Säger mig att det var bättre förr. Förr fick man lära sig att repektera andra, vad som är rätt och fel, empati m.m utöver sådant som matematik och bakning. Det lärs tydligen inte ut i dag. (bara att titta på alla barn runt omkring)
Har ett exempel när jag gick till parken med min dotter som då var runt en 9 mån. Förskolan som ligger brevid oss var där med sina barn. Jag går till gungorna och sätter min dotter i babygungan. Genast slöt det upp en grupp på 7-8 barn i tät cirkel som mässade bebis, bebis, bebis och klämde och klappade på min dotter. Hon blev livrädd och började gråta. Brevid oss står Förskolläraren (ja jag vet att hon var Förskollärare eftersom jag hälsat på på förskolan när dom var nyöppnade och då blev presenterad för Förskolärare och Barnskötare) och tittar på utan att göra någonting. Jag säger åt barnen att dom får flytta sig för dom skrämmer bebisen. Får då komentaren av Förskolläraren at det är hennes arbete att ta hand om barnen. Talar då om för henne att då får hon faktiskt säga till när barnen skrämmer andra barn också. Får då höra att nej det är inte pedagogiskt utan det ska dom diskutera om senare när dom är tillbaka på förskolan.
Ser även ofta personal på Förskolor (fast då vet jag inte i ärlighetens namn om dom har utbildning eller inte) ute på gårdarna som står och bara tittar på när barnen gör sådant dom inte ska som slåss, klättrar där det är farligt eller slänger/förstör saker. Ingen av det skulle någonsin hänt på ett dagis när jag var liten utan där styrde personalen direkt upp när något hände.
Har även ofta hört personal yttra men dom barnen tillhör inte min/vår avdelning. Det är väl skit samma vilken avdelning barnen kommer ifrån gör dom fel säger man till direkt. På mitt dagis (och mina vänners dagis) Hade fröknarna från alla avdelningar koll på alla barn när man var ute. Personalen hjälptes åt. Inte sjutton skulle personal fråm Myran låta bli att säga till mig om jag slogs bara för att jag tillhörde Snigeln?
Inte konstigt att nuvarande generationer växer upp till empatilösa ligister när förskolepedagogerna tycker det är viktigare att följa planen och räkna matte eller baka än att faktiskt lära ut vanligt folkvett. Och visst föräldrar ska också lära ut folkvett till sina barn. Men som samhället ser ut så har inte föräldrar särskilt mycket tid mellan arbete och läggdags för att lära ut detta till barnen.
Jag är så glad att jag är sjuk och tvingas stanna hemma så jag slipper jaga runt efter en förskola som har utbildade vettiga pedagoger för dom flesta här där vi bor är både enligt mig och alla andra runt omkring inte särskilt vettiga.
Förskolan nämnd i början har i alla fall kickat kärringen och en del annan personal och nyanställt och är mycket, mycket bättre nu. Tyvärr så ligger den för långt ifrån där vi bor nu annars hade jag låtit dottern gå åtminstånde 15h i veckan där. Kollar nu upp dom som ligger närmre men dom 4 jag kollat på hitills var verkligen inget att hurra för.
Sen behöver inte alla underbara förskolepedagoger samt Barnskötare där ute ta åt sig

Jag vet att ni finns problemet är att alla inte är som ni.