• Anonym (Ellen)

Ni som kand et här med laestadianer.

Ni som kan mera om det här med laestadianer. Berätta mer om hur dom "funkar". Jag misstänker att det inte finns någon som sitter på familjeliv och är laestadin. Men ni som har bekanta eller annars känner någon. Berätta mera! Jag är så nyfiken!

• Svar på tråden Ni som kand et här med laestadianer.
  • 071001

Jag har bara (mig veterligen, då mina päron är från Tornedalen kan jag ha träffat flera utan att veta om det) träffat en tjej vars föräldrar är leastadianer, således är hon född detsamma.  Hon var precis som vem som helst i de tidiga 20-åren.

• Anonym (Moa)

Vad är det för speciellt, särskiljande drag du letar efter? Och varför?

• Anonym (helluuu)

jag kände en tjej som kom från ett extremt lestadiansk samhälle. och vissa av dom bryter sig ut, men själva samhället är väldigt slutet och inte särskilt normalt om man jämför med svenska "beteenden" bland deras kvinnor är det syndigt och "lösaktigt" att ha mascara, smink, och dom tycker typ att man går ut religionen om man går på bio, kollar på TV osv. dom har jättestora möten varje år. då dom brukar träffa sina livs partners. lite allmänt kokko tycker jag själv. finns inte ngn direkt logik i deras religiösa tänkande.

• tundra

Eh. Kan väl inte så mkt men min farmor, hennes syskon o familj var laestadianer. Döda nu.
    Det innebär ju praktiskt att man aldrig kunde ta med sig blommor när man hälsade på.
    Inga gardiner, inga mattor. Ingen radio. Min farmors syster hade bordsduk i sällskapsrummet. Lite extravagant.
    Vet inte vad du vill veta.

• Anonym (min mor)

Åh -jag är också jätteintresserad av laestadianer. Min mormor växte upp i något som kan ha hetat Sanningslandet och där var man laestadian. Fast mormor hävdade att det fanns öst och väst laestadianer och hennes familj tyckte inte att det var djävulens underbyxor man visade om man hade gardiner.
    Min mor har varit väldigt präglad av detta och tycker också många saker är syndiga  - fast hon kan inte förklara riktigt varför.

• Anonym (Ellen)

Anledningen till att jag vill veta är bara ren nyfikenhet. Om laestadianer idag tänker på samma vis som för 100 år sen. Jag läste nämligen en ung tjejs blogg och hon var laestadian, men inte konstigare än andra för det. Jag hade inte kunna säga att hon hör till rörelsen om det inte hade stått i henners header.

• kekkonen

Är uppväxt i bibelbältet i finland. Dvs österbotten - laestadianernas förlovade land. 

Det är skillnad på gammel-laestadianer och "nya" laestadianer. Dom förstnämnda tenderar att vara väldigt konservativa (inget smink, ingen TV osv..) medans de "nya" har blit mer vanliga.

Dom gifter sig nästan uteslutande med varandra dock. Skaffar också vanligen barn i väldigt tidig ålder.

Det är vanligt att de besöker "bönhuset" varje söndag. 

Vad exakt är det du vill veta?

• Anonym (Ellen)
    kekkonen skrev 2011-10-27 10:55:31 följande:
    Är uppväxt i bibelbältet i finland. Dvs österbotten - laestadianernas förlovade land. 

Det är skillnad på gammel-laestadianer och "nya" laestadianer. Dom förstnämnda tenderar att vara väldigt konservativa (inget smink, ingen TV osv..) medans de "nya" har blit mer vanliga.

Dom gifter sig nästan uteslutande med varandra dock. Skaffar också vanligen barn i väldigt tidig ålder.

Det är vanligt att de besöker "bönhuset" varje söndag. 

Vad exakt är det du vill veta?

Berätta mer!!! Jag är också nämligen österbottning, men har endå aldrig träffat laestadianer i verkligheten.
Svar på tråden Ni som kand et här med laestadianer.