• Anonym (Ellen)

Ni som kand et här med laestadianer.

Ni som kan mera om det här med laestadianer. Berätta mer om hur dom "funkar". Jag misstänker att det inte finns någon som sitter på familjeliv och är laestadin. Men ni som har bekanta eller annars känner någon. Berätta mera! Jag är så nyfiken!

• Svar på tråden Ni som kand et här med laestadianer.
  • Anonym (grannen)

Hej!

Finns massor att berätta om mina grannar men det som är mest utmärkande är att de skickar ut barnen för att leka utan tillsyn av vuxna från den dagen de kan gå (alltså kring 1år). Föräldrarna, som är i 30årsåldern, anser att det är upp till Gud huruvida de klarar sig eller inte (vi bor vid en mindre trafikerad väg). De äldre ungarna är jättegulliga men de yngre svåra att handskas med då de inte talar svenska, det får de lära sig när de börjar förskolan... De anser även att det är upp till Gud hur många barn de får och skyddar sig därför inte, därav har de barn med ca 1,5-2 års mellanrum mellan barnen och de fortsätter att komma. Våra nuvarande grannar har än så länge bara 6 barn men en annan familj här i byn har 16-18 stycken.

• kekkonen
    Anonym (Ellen) skrev 2011-10-27 13:32:47 följande:
    Berätta mer!!! Jag är också nämligen österbottning, men har endå aldrig träffat laestadianer i verkligheten.
    Ja, vad ska man säga. Mina erfarenheter kommer främst från skoltiden. Kan beskriva på vilket sätt de skiljde sig från resten av befolkningen. 

De har vanligtvis stora familjer, inget märkvärdigt med 5+ barn. Kommer ihåg när jag gick i lågstadiet och besökte en L-familj efter skolan en gång. Dom hade olika system i använding, t.ex. vem som fick dricka mjölk vilken dag osv. Fick en känsla av att barnen uppfostrade varandra. Bodde också många barn i samma rum.

De är mer eller mindre tvingade att gå till bönhuset på söndagar när de är barn. Kan förståss finnas undantag. De riktigt konservativa familjerna kan "bannlysa" familjemedlemmar p.g.a. val som inte står i enlighet med vad familjefadern tror och tycker. 

Upplevde också att de har en lite annorlunda kvinnosyn. Många anser att kvinno-präster inte bör finnas och hade generellt sett en konservativ kvinnosyn, jämfört med det övriga samhället. 
  • Erik1975
    Anonym (min mor) skrev 2011-10-26 20:14:06 följande:
    Åh -jag är också jätteintresserad av laestadianer. Min mormor växte upp i något som kan ha hetat Sanningslandet och där var man laestadian. Fast mormor hävdade att det fanns öst och väst laestadianer och hennes familj tyckte inte att det var djävulens underbyxor man visade om man hade gardiner.
    Min mor har varit väldigt präglad av detta och tycker också många saker är syndiga  - fast hon kan inte förklara riktigt varför.
    det skiljer hel del mellan dom olika riktningarna.

vet du vilken riktning din mormor växte upp i?

• Anonym (kristen)

Hej! Vilken intressant diskussion :) Jag är laestadian, eller kristen skulle jag vela säga (eftersom Laestadius var en väckelsepredikant och inte någon högre människa än någon annan). Jag hör till den laestadianska väckelsen. Vet inte varför det inte skulle finnas någon laes. på familjeliv? De flesta använder internet. 

Det är inte så konstigt och speciellt som man tror. Visst är vi konservativare än andra. Varför? Jo för att man vill följa det bibeln säger. Ni vet, bokstavstroende..som det brukar kallas, alltså att det som står i bibeln är sant, inte bara en bra bok. Det finns inga "Man måste göra si eller så för att få vara med i församlingen"
    Många väljer att inte sminka sig, för att man ser sig som skapad till Guds avbild och då känns det konstigt att dölja det.
    Många väljer att inte ha TV därför att det tar så mycket tid från annat. Som att umgås med vänner och familj, läsa bibeln, ha roligt och leva sunt. 
    Många väljer att gifta sig med en från församlingen... ja, mest för att det är ganska logiskt att man dras till en som delar ens djupaste värderingar och tankar.
    Många får barn ganska tidigt och flera barn dessutom, för att man ser barn som en gåva av Gud och inget som man "skaffar".

Jag har ALDRIG hört talas om
    några system om hur/när/vem får dricka mjölk eller system överhuvudtaget. Jag har många vänner som inte är kristna och de har aldrig reagerat på att min familj skulle fungera mer annorlunda än de flesta andras??
    någon "familjefader" har jag inte heller hört talas om..och ingen som bannlyser. Dock har jag hört om någon som vart ovän med sin dotter då hon valde en annan väg. Men det är inget församlingen skulle stå bakom.
    Jag har inte heller träffat någon som släpper ut sina ungar utan tillsyn? framför allt inte om de är små... Att det däremot är många barn i familjen håller jag med om...dock har jag aldrig träffat någon som har 16 ungar..hahah :) 

Hoppas att det ger er något :) 
    Ps. Jag är förresten positivt överraskad när jag hittade tråden, det vart inte så mycket smutskastning och fördomar som det brukar vara. En tjej på höskolan frågade mig "Men ni får väl inte ha möbler som står i hörnen när ni är lessare?" hihi... 

Kramkram 

• Anonym (?)
    Anonym (Ellen) skrev 2011-10-26 13:07:11 följande:
    Ni som kan mera om det här med laestadianer. Berätta mer om hur dom "funkar". Jag misstänker att det inte finns någon som sitter på familjeliv och är laestadin. Men ni som har bekanta eller annars känner någon. Berätta mera! Jag är så nyfiken!

Varför skulle det inte finnas laestadianer på fl??
  • Anonym (?)
    Åh -jag är också jätteintresserad av laestadianer. Min mormor växte upp i något som kan ha hetat Sanningslandet och där var man laestadian. Fast mormor hävdade att det fanns öst och väst laestadianer och hennes familj tyckte inte att det var djävulens underbyxor man visade om man hade gardiner.
    Min mor har varit väldigt präglad av detta och tycker också många saker är syndiga  - fast hon kan inte förklara riktigt varför.

Gård uppe i Norrbotten.
  • Anonym

En klasskompis morföräldrar var laestadianer.Hon tyckte aldrig om att åka och hälsa på, de var så konservativa. När de kom hem till dom/henne och hälsade på så fick hon aldrig sminka sig, ha smycken eller nagellack, fick sällan vara med kompisarna när de var hos dom. Hemma hos dom så hade de aldrig blommor, eller tex gardiner heller. Allt "yttre" för trevnads skull var "förbjudet", varken radio eller TV.
    Nu tror jag att de tillhörde den "gamla skolan" så  det kan ju ha börjat förändra sig.

• Anonym
    Att din mormor var laestadian tror jag säkert men det hör ju inte direkt ihop med att hon var från Sanningslandet. Den delen av Norrbotten har aldrig varit särskild laestadiansk,  men visst har det funnit en och annan familj som bekännt sig till den tron. Det är inte som Pajala där det förr iallafall var ovanligare att man inte var med i församlingen än att man var det.

Så länge min far levde så var alltid det viktigaste för honom när vi flyttade att det första som kom upp var gardiner och att det sista vi fick ta ner, egentligen efter allt var städat var gardinerna. Hans förklaring var alltid - annars kan någon tro att jag är laestadian, och för honom var det viktigt att hans släkt alltid stått utanför församlingen.
  • Anonym (kristen)
    Anonym skrev 2012-03-31 21:29:59 följande:
    En klasskompis morföräldrar var laestadianer.Hon tyckte aldrig om att åka och hälsa på, de var så konservativa. När de kom hem till dom/henne och hälsade på så fick hon aldrig sminka sig, ha smycken eller nagellack, fick sällan vara med kompisarna när de var hos dom. Hemma hos dom så hade de aldrig blommor, eller tex gardiner heller. Allt "yttre" för trevnads skull var "förbjudet", varken radio eller TV.
    Nu tror jag att de tillhörde den "gamla skolan" så  det kan ju ha börjat förändra sig.
    Jag har faktiskt aldrig träffat någon som inte har gardiner hemma... Varken gamla eller unga. Och då har jag faktiskt också varit hemma hos gamla, som torde höra till gamla skolan, i pajala dessutom. Men alla har gardiner och pyntat. Det mesta är nog bara fördomar.
    Jag har fått de konstigaste frågorna
    Ni har väl inga gardiner? Ni får väl inte titta på tvättmaskiner? Ha slips? Skratta? Äta blodpuddig? Möblera i hörnen? Umgås med icke-laestadianer? Ni måste väl ha svarta långa kjolar?

Jag hoppas att dom flesta liksom hör hur galet det låter...eller?

//lessare 
  • Anonym
    Anonym (kristen) skrev 2012-04-01 10:42:53 följande:
    Jag har faktiskt aldrig träffat någon som inte har gardiner hemma... Varken gamla eller unga. Och då har jag faktiskt också varit hemma hos gamla, som torde höra till gamla skolan, i pajala dessutom. Men alla har gardiner och pyntat. Det mesta är nog bara fördomar.
    Ni har väl inga gardiner? Ni får väl inte titta på tvättmaskiner? Ha slips? Skratta? Äta blodpuddig? Möblera i hörnen? Umgås med icke-laestadianer? Ni måste väl ha svarta långa kjolar?

//lessare 
    Men i Pajala tillhör man östlaestadianismen inte väst och östinriktningen har alltid varit mer liberal än vad väst har varit.
  • astegmatism
    Anonym skrev 2012-04-01 15:02:16 följande:
    Men i Pajala tillhör man östlaestadianismen inte väst och östinriktningen har alltid varit mer liberal än vad väst har varit.
    Öst har varit liberal, det håller jag nog inte med om, det beror på vem man talar med. 
    Fariséer finns i alla riktningar. Jag är själv troende och ogillar syndakataloger. man går efter sitt eget  samvete och inte vad andra bestämmer och sen att man attackerar en svagare: Stopp där ta bort den du får inte ha den det är synd. Jag anser inte att  det är kristligt.
  • Anonym (k)
    Anonym (kristen) skrev 2012-04-01 10:42:53 följande:

//lessare 
    Varför skulle det vara galet? Du skriver ju själv att ni är konservativa och vill följa bibeln, och i bibeln finns det ju många "märkliga" förbud?
  • Anonym (k)

jaha, ser nu att tråden är väldigt gammal... :s

• mamman64
    tundra skrev 2011-10-26 15:53:51 följande:
    Eh. Kan väl inte så mkt men min farmor, hennes syskon o familj var laestadianer. Döda nu.
    Det innebär ju praktiskt att man aldrig kunde ta med sig blommor när man hälsade på.
    Inga gardiner, inga mattor. Ingen radio. Min farmors syster hade bordsduk i sällskapsrummet. Lite extravagant.
    Vet inte vad du vill veta.
    Hade grannar som var leastadianer och umgicks med dessa under några år, de har visst gardiner. Dator har de och hyr TV ibland för att se vissa program, mattor har de oxå. Dukar har de och vanliga hem med vanliga möbler.
  • tundra

Min farmor (död nu) och hennes familj hade inte gardiner eller dukar eller blommor. Farfar som inte var laestadian hade en TV som brukades väldigt sparsamt.
    Farmor skickades till Sthm för att arbeta när hon var 15-16. Hon fick bara 4 barn. Men annars var hon rätt konservativ. Slösade aldrig etc.

Hennes föräldrar har alla tiotalet syskon samt att hon var en av tolv syskon.

• Ernold

Ja kan ju bar tala om att en jeg har 6 grabbar å int fan ä dom int planerad från min sida dom är gåvan jag fått . för dom andra saknar den . pennga kåta träskallar

• Anonym (Ehhhh?)
    Ernold skrev 2016-04-10 13:47:53 följande:

Ja kan ju bar tala om att en jeg har 6 grabbar å int fan ä dom int planerad från min sida dom är gåvan jag fått . för dom andra saknar den . pennga kåta träskallar

Jo, det var ju mycket upplysande om man hade begripit vad du menar?!
  • Pärttili

Igår träffade jag mina grannar, som tillhör "väckelsen", som laestadianerna själv ofta säger. Vi ska åka över gränsen till Finland och käka julmat. Gubbarna var motsträviga, men då bestämde kvinnorna att DOM åker med oavsett. Fast då vägrade en av grabbarna, han ska till både pensionärsflreningens julbord och Ikea samma vecka - det får räcka. Sen snackade vi om metoo och att det är samma patriarkala strukturer som visar sig oavsett om det handlar om laestadianska predikanter eller snillen till akademiledamöter som utnyttjar sin ställning och makt eller husbönder som en gång tilltvingade sig sex av pigorna. Nån tänkte att det då är viktigt att ständigt föra en diskussion om moral, om vad som är rätt och fel, nåt att ta upp vid helgens bönemöte. Nån tänkte att det då är för väl att väckelsen prompt säger nej till alkohol. Jag håller med, fast det aldrig går att skylla på alkoholen - men då tar jag mig ett glas rödvin nån gång.

Svar på tråden Ni som kand et här med laestadianer.