Anonym (Ellen) skrev 2011-10-27 13:32:47 följande:
Berätta mer!!! Jag är också nämligen österbottning, men har endå aldrig träffat laestadianer i verkligheten.
Ja, vad ska man säga. Mina erfarenheter kommer främst från skoltiden. Kan beskriva på vilket sätt de skiljde sig från resten av befolkningen.
De har vanligtvis stora familjer, inget märkvärdigt med 5+ barn. Kommer ihåg när jag gick i lågstadiet och besökte en L-familj efter skolan en gång. Dom hade olika system i använding, t.ex. vem som fick dricka mjölk vilken dag osv. Fick en känsla av att barnen uppfostrade varandra. Bodde också många barn i samma rum.
De är mer eller mindre tvingade att gå till bönhuset på söndagar när de är barn. Kan förståss finnas undantag. De riktigt konservativa familjerna kan "bannlysa" familjemedlemmar p.g.a. val som inte står i enlighet med vad familjefadern tror och tycker.
Upplevde också att de har en lite annorlunda kvinnosyn. Många anser att kvinno-präster inte bör finnas och hade generellt sett en konservativ kvinnosyn, jämfört med det övriga samhället.