• Anonym (ledsen)

Jag gjorde ett misstag som ung - ska jag få sota för det hela livet???

Ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa.

När jag var tonåring gjorde jag en dum sak. Min bästis hade en storebror som var förlovad och hade barn med en tjej. De var i 25-årsåldern då. Storebrodern var en notorisk kvinnokarl och jag var ett lättfångat byte. Vi hamnade i säng. När jag inte orkade med samvetskvalen berättade jag allt för min bästis och kalabalik bröt ut. Efter många om och men förlät min bästis mig. Svägerskan tog tillbaka mannen och efter flera år förlät hon även mig. I dag är läget så att vi träffats ibland, på t ex olika stora sammankomster, och det fungerar hyfsat bra. (Även om jag och brodern aldrig pratar med varandra). 

Jag berättade om detta för min man för många år sedan. Oerhört dumt av mig. Det har lett till att han är väldigt obekväm i alla situationer som rör min bästis och hennes bror. Han skulle aldrig palla att umgås med hela familjen. Han uttrycker det som att han skäms och är äcklad över hela grejen, han kan inte fatta hur jag kunde göra en sådan sak. Jag försöker säga att det är längesedan, att jag suttit av mitt straff och att alla har gått vidare, men han ser det inte så.

Detta skapar stora besvär för oss. Om min bästis ska ha någon slags sammankomst och brodern är där måste jag hitta ursäkter för att vi inte ska gå. Vid några tillfällen har vi inte kunnat undvika att vara på samma plats, och då har det inneburit veckor av bråk och tårar och det sliter oerhört på relationen.

Det handlar trots allt om min bästis och min man, jag kan inte välja bort någon av dem.

Någon med liknande erfarenhet som kan ge ett råd? Jag kan inte prata med någon om detta.

• Svar på tråden Jag gjorde ett misstag som ung - ska jag få sota för det hela livet???
  • Anonym (Livet)

You made your bed now lie in it ...

• Anonym (K)

Den som gjorde ett stort fel var brodern, han hade sambo och barn. Du var bara en tonåring, och de flesta skulle jag vilja påstå har gjort något dumt i den åldern.

Din man behöver lära sig att släppa saker, han verkar ha ett svartsjukeproblem att jobba med. Tur att du inte hade barn när ni träffades, för hur skulle han ha klarat av att hantera att träffa barnen pappa? Nä, säg åt din man att växa upp!

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Livet) skrev 2011-10-26 14:26:08 följande:
    You made your bed now lie in it ...
    Jag vet! Tro mig.

Någon som har något mer konstruktivt kring detta?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (K) skrev 2011-10-26 14:30:28 följande:
    Den som gjorde ett stort fel var brodern, han hade sambo och barn. Du var bara en tonåring, och de flesta skulle jag vilja påstå har gjort något dumt i den åldern.

Din man behöver lära sig att släppa saker, han verkar ha ett svartsjukeproblem att jobba med. Tur att du inte hade barn när ni träffades, för hur skulle han ha klarat av att hantera att träffa barnen pappa? Nä, säg åt din man att växa upp!
    Jag menar det. Detta skedde långt innan jag träffade honom, jag var ung, dum och gjorde fel. Men jag är inte samma människa. När vi pratat om det så vet han, han förstår, men samtidigt blir han så äcklad och upprörd över hela grejen att han ser ut som ett åskmoln... Det förstör så mycket!
  • Lavish

Men VAD är det som din man tycker är så jobbigt? Att du gjorde bort dig för 10 år sen?

• Issa79

Känns lite som din man borde ta sig i kragen o inse att det här hände när du var ung, långt innan honom o är överspelat sen länge. Det påverkar ju inte hans liv på ngt vis o ingen av de inblandade är ju arga heller längre....

• Tutilure
    Anonym (ledsen) skrev 2011-10-26 14:31:41 följande:
    Jag menar det. Detta skedde långt innan jag träffade honom, jag var ung, dum och gjorde fel. Men jag är inte samma människa. När vi pratat om det så vet han, han förstår, men samtidigt blir han så äcklad och upprörd över hela grejen att han ser ut som ett åskmoln... Det förstör så mycket!
    Men jösses! Säg åt honom att gå i terapi eller nåt, han måste ju get over it någon gång.
    Jag tycker inte att du ska behöva hantera det alls, det är ju han som ska lära sig att hantera det.
    Säg till honom att du har bearbetat händelsen och att det nu fungerar ok för alla parter och han måste helt enkelt bestämma sig för att släppa det. Du kan inte ta ansvar för hans reaktion och beteende.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Anonym (misstag)

Jag har gjort flera saker som jag inte är stolt över. En del i samma klass som dig. Varit älskarinna åt en gift man, gjort abort efter ett one night stand, haft ett förhållande med en psykiskt instabil kille... ja, jag har levt en del.

När jag träffade min nuvarande sambo så var jag ärlig redan från början. Jag sade till honom att vi var på lite olika plan i livet då jag upplevt mer än honom och han fortfarande studerade. Jag ville ha någon som inte var lika naiv som jag uppfattade honom då.
    Det hela slutade med att vi satte oss i en jättediskussion om vad vi bägge två varit med om tidigare i våra liv. Han vet allt om mig och har accepterat att jag hade ett liv innan honom och att jag gjort saker som i efterhand inte är så smarta.

Enligt min åsikt borde din partner (eller ni tillsammans) söka terapihjälp för att bearbeta situationen. Han har uppenbarligen svårt att acceptera att du har haft sexpartners innan honom.
    Du behöver någon som kan stötta dig och älska dig för den du är, oavsett vad du har gjort i livet. Alla gör misstag. Han är inte heller felfri. Man måste kunna förlåta och gå vidare.

• knisse

Det är gammalt för dig men nytt för honnom om jag förstat saken rätt.

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • knisse
    knisse skrev 2011-10-26 14:41:29 följande:
    Det är gammalt för dig men nytt för honnom om jag förstat saken rätt.
    nej det har jag ju inte som vanligt.
    * noterar pa to do lära sig läsa först och skriva senn*
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
Svar på tråden Jag gjorde ett misstag som ung - ska jag få sota för det hela livet???