Jag gjorde ett misstag som ung - ska jag få sota för det hela livet???
Ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa.
När jag var tonåring gjorde jag en dum sak. Min bästis hade en storebror som var förlovad och hade barn med en tjej. De var i 25-årsåldern då. Storebrodern var en notorisk kvinnokarl och jag var ett lättfångat byte. Vi hamnade i säng. När jag inte orkade med samvetskvalen berättade jag allt för min bästis och kalabalik bröt ut. Efter många om och men förlät min bästis mig. Svägerskan tog tillbaka mannen och efter flera år förlät hon även mig. I dag är läget så att vi träffats ibland, på t ex olika stora sammankomster, och det fungerar hyfsat bra. (Även om jag och brodern aldrig pratar med varandra).
Jag berättade om detta för min man för många år sedan. Oerhört dumt av mig. Det har lett till att han är väldigt obekväm i alla situationer som rör min bästis och hennes bror. Han skulle aldrig palla att umgås med hela familjen. Han uttrycker det som att han skäms och är äcklad över hela grejen, han kan inte fatta hur jag kunde göra en sådan sak. Jag försöker säga att det är längesedan, att jag suttit av mitt straff och att alla har gått vidare, men han ser det inte så.
Detta skapar stora besvär för oss. Om min bästis ska ha någon slags sammankomst och brodern är där måste jag hitta ursäkter för att vi inte ska gå. Vid några tillfällen har vi inte kunnat undvika att vara på samma plats, och då har det inneburit veckor av bråk och tårar och det sliter oerhört på relationen.
Det handlar trots allt om min bästis och min man, jag kan inte välja bort någon av dem.
Någon med liknande erfarenhet som kan ge ett råd? Jag kan inte prata med någon om detta.