• Anonym (ledsen)

Jag gjorde ett misstag som ung - ska jag få sota för det hela livet???

Ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa.

När jag var tonåring gjorde jag en dum sak. Min bästis hade en storebror som var förlovad och hade barn med en tjej. De var i 25-årsåldern då. Storebrodern var en notorisk kvinnokarl och jag var ett lättfångat byte. Vi hamnade i säng. När jag inte orkade med samvetskvalen berättade jag allt för min bästis och kalabalik bröt ut. Efter många om och men förlät min bästis mig. Svägerskan tog tillbaka mannen och efter flera år förlät hon även mig. I dag är läget så att vi träffats ibland, på t ex olika stora sammankomster, och det fungerar hyfsat bra. (Även om jag och brodern aldrig pratar med varandra). 

Jag berättade om detta för min man för många år sedan. Oerhört dumt av mig. Det har lett till att han är väldigt obekväm i alla situationer som rör min bästis och hennes bror. Han skulle aldrig palla att umgås med hela familjen. Han uttrycker det som att han skäms och är äcklad över hela grejen, han kan inte fatta hur jag kunde göra en sådan sak. Jag försöker säga att det är längesedan, att jag suttit av mitt straff och att alla har gått vidare, men han ser det inte så.

Detta skapar stora besvär för oss. Om min bästis ska ha någon slags sammankomst och brodern är där måste jag hitta ursäkter för att vi inte ska gå. Vid några tillfällen har vi inte kunnat undvika att vara på samma plats, och då har det inneburit veckor av bråk och tårar och det sliter oerhört på relationen.

Det handlar trots allt om min bästis och min man, jag kan inte välja bort någon av dem.

Någon med liknande erfarenhet som kan ge ett råd? Jag kan inte prata med någon om detta.

• Svar på tråden Jag gjorde ett misstag som ung - ska jag få sota för det hela livet???
  • Anonym

Gud vilken barnrumpa din man är. Be honom att skärpa sig.

• Rakad Apa
    knisse skrev 2011-10-26 14:43:12 följande:
    nej det har jag ju inte som vanligt.
    * noterar pa to do lära sig läsa först och skriva senn*
    Du borde kanske även passa på att lära dig att stava
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Lavish
    Anonym (Självisk) skrev 2011-10-26 17:08:43 följande:

Du skapade svåra sår i dina och andras relationer. Din fortsatta närvaro i deras liv är som saltkorn i dessa sår. Det mest respektfulla och osjälviska du kan göra är att bryta med din bästis och fortsätta vara en god hustru till din man.

Har du fantiserat ihop detta själv eller vad grundar du det på? Den enda som verkar lida är maken som inte ens fanns med i bilden när händelsen inträffade.
  • Rakad Apa
    Lavish skrev 2011-10-26 20:49:30 följande:
    Har du fantiserat ihop detta själv eller vad grundar du det på? Den enda som verkar lida är maken som inte ens fanns med i bilden när händelsen inträffade.
    Word!
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Inima

Du betedde dig själviskt och hänsynslöst (förvisso var du tonåring, vilket ger en viss förståelse). Du försatte din bästa vän i en otroligt svår situation. Javisst, alla kan göra misstag, men misstag har konsekvenser. I ditt fall betyder detta att din man inte klarar av att umgås med vissa personer i ditt liv. Personligen tycker jag att du ska sluta umgås med din bästis. Det är inte rättvist att såra fem personer (din bästis, hennes bror, hans flickvän, deras barn och din man) bara för att några år senare säga "Men vadå, alla gör misstag, jag har sonat för mina, get over it! JAG orkar inte må dåligt längre, så skit samma vad NI känner.". Det fungerar liksom inte så.

Du skapade svåra sår i dina och andras relationer. Din fortsatta närvaro i deras liv är som saltkorn i dessa sår. Det mest respektfulla och osjälviska du kan göra är att bryta med din bästis och fortsätta vara en god hustru till din man.

Vi har alla en historia. Alla har den, men nu är detså att TSmanstraffar henne för ett bagage hon hade redan innan hon träffade honom. Kan han inte acceptera det är det hans beslut. TS och bästisen ska inte behöva säga upp sin vänskap för att mannen inte kan hålla isär  historia och nutid.
    Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • alanbanks

Jag låg med min brors bästa kompis som vi fortfarande umgås med. Min pojkvän tänkte på det en del under vårt första år, men han ser nu att det inte finns en tillstymmelse till att det ska hända igen och att det trots allt är fem år sen!

• Anonym (ledsen)
    riboflavin skrev 2011-10-26 16:26:25 följande:
    Låt honom stanna hemma om han nu är så obekväm runt en kille du satt på för en herran massa år sedan.

Han behöver absolut inte gilla det, men är man vuxen så är det dags att vara lite realistisk.
    Visst din bästis brorsa verkar vara lite av en skit, men måste ju ändå kunna vistas i samma byggnad utan att göra bort sig helt.

Min sambo har varit likadan kring 2 av mina gamla flirtar (och betett sig riktigt ILLA), och fick ganska så genast välja mellan att bete sig som en normalfuntad vuxen eller stanna hemma och bete sig som en 4-åring med ett förståndshandikapp. 
    Jag tror det får bli så, att vi tyvärr inte kan gå. Han klarar att vara i samma byggnad om det t ex är en stor sammankomst med mycket folk, men kanske inte umgås i en grupp på sisådär 6 pers,... usch nej.
  • Anonym (ledsen)
    Modesty Blaise skrev 2011-10-26 16:43:43 följande:
    Jag tycker inte att din man har med det som hände att göra överhuvudtaget. Själv skulle jag inte ta en sekunds skit från honom om jag varit du. Om alla andra klarat av att gå vidare är det tämligen penibelt att just din gubbe sitter fast i någon obekväm känsla som han dessutom går runt och sparkar dig för. Sätt ner foten. Hårt!
    Jo, jag vet. Han har verkligen inte med detta att göra. Men hur får jag honom att bara slappna av och släppa det?
  • Modesty Blaise
    Anonym (ledsen) skrev 2011-10-28 16:29:17 följande:
    Jag tror det får bli så, att vi tyvärr inte kan gå. Han klarar att vara i samma byggnad om det t ex är en stor sammankomst med mycket folk, men kanske inte umgås i en grupp på sisådär 6 pers,... usch nej.
    "...att vi tyvärr inte kan gå"? Du menar väl inte att du tänker stanna hemma med den där surdegen? 
  • Anonym (ledsen)

Du betedde dig själviskt och hänsynslöst (förvisso var du tonåring, vilket ger en viss förståelse). Du försatte din bästa vän i en otroligt svår situation. Javisst, alla kan göra misstag, men misstag har konsekvenser. I ditt fall betyder detta att din man inte klarar av att umgås med vissa personer i ditt liv. Personligen tycker jag att du ska sluta umgås med din bästis. Det är inte rättvist att såra fem personer (din bästis, hennes bror, hans flickvän, deras barn och din man) bara för att några år senare säga "Men vadå, alla gör misstag, jag har sonat för mina, get over it! JAG orkar inte må dåligt längre, så skit samma vad NI känner.". Det fungerar liksom inte så.

Om jag skulle sluta umgås med min bästis nu, över ett decennium senare, så skulle hon tycka att jag var konstig. Hon har, och de andra likaså, förlåtit mig och gått vidare. Jag umgås både med henne och svägerskan ibland t ex vid tjejmiddagar. Vad vi dock undvikit är att jag, brodern och svägerskan skulle vara för nära eller vad man ska säga. Och det är ju förståeligt, det vill jag inte ens själv.
    Men jag vet inte hur jag ska lösa detta nu när min man börjar krångla.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2011-10-26 17:14:48 följande:
    Jag känner igen mig i det du beskriver. Dock är det jag som har samma roll som din man. Jag kan inte riktigt ta vissa saker som min kille gjorde som singel och innan vi ens träffades! Min kille har haft mkt förståelse, tagit mkt skit och stått vid min sida alltid. Men nu börjat mitt beteende bli sjukligt och jag mår inte bra av det. För att rädda "oss" och för att jag själv ska må bra har jag bestämt mig för att gå i terapi.

Det här handlar egntligen inte om min sambo o det han har gjort utan det handlar om mig och min egen osäkerhet som går ut över oss. Om din man hade skrivit denna tråd hade jag sagt till honom att söka hjälp om han inte kan hantera det på egen hand. Det kanske inte handlar om det du gjort utan något helt annat? Till dig råder jag att ha tålamod, vara kärlksfull och förstående men att inte ta hur mkt skit som helst pga något som du ändå inte kan göra ogjort.

Jag skäms galet mkt för hur jag har behandlat min sambo, jag har varit riktigt vidrig mot honom och jag fattar inte hur han står ut med mig men han påstår att han älskar mig. Men oavsett hur mkt man älskar nån så ska man inte behöva ta hur mkt skit som helst.

Lycka till!
    Jag tror du är helt rätt sak på spåret. Det är bra att du vet orsaken till ditt beteende och jag är säker på att du kommer få hjälp. Det är inget ovanligt i det du beskriver. Jag lovar dig att om du en dag får bättre självförtroende så kommer din killes historia plötsligt inte alls betyda något för dig. Lycka till!
  • Anonym (ledsen)
    villhaenliten skrev 2011-10-26 18:58:04 följande:
    Meh! TS gjorde fel men de andra har ju förlåtit! Och hon var ju knappast ensam om att "skapa" detta. Brorsan gjorde mest fel, eftersom han var äldre och redan upptagen. Kan HAN förlåtas, kan självklart TS förlåtas!

Att TS sambo känner sig lite obekväm kan jag dock förstå, men han ska väl fortfarande kunna bete sig som folk?
    Som sagt - han behöver ju inte bli bästis med killen. TS skriver att det blir "veckor av bråk och tårar" varje gång de har träffats och det låter ju inte normalt. TS, reagerar din kille SÅ start, behöver han nog söka hjälp!

Jag kan också förstå att han känner sig lite obekväm!  Jag kan också tillägga att jag också kan känna mig rejält obekväm vid tanken om vi skulle t ex ha en träff i mindre skala där kanske bara min bästis med hennes man, brorsan svägerskan och någon till skulle medverka. Det skulle inte kännas bra för min del heller.
    De har förlåtit mig, men jag kommer nog aldrig kunna förlåta mig själv riktigt. Och självklart ångrar jag det.
  • Anonym (ledsen)
    alanbanks skrev 2011-10-27 00:12:47 följande:
    Jag låg med min brors bästa kompis som vi fortfarande umgås med. Min pojkvän tänkte på det en del under vårt första år, men han ser nu att det inte finns en tillstymmelse till att det ska hända igen och att det trots allt är fem år sen!
    Jag förstår. Det finns en tjej i vårt umgänge som min man hade en flirt med innan vi träffades. I början störde jag mig lite men nu bryr jag mig inte ett dugg. Det är klart - det är ändå en viss skillnad. Att du låg med din brors bästis eller att min sambo hade en flirt var inte ett BROTT. Det var ingen dålig sak. Det var ingen smärta, ilska och sårade hjärtan inblandade.
  • Trivelina73
    Anonym (ledsen) skrev 2011-10-28 16:40:14 följande:
    Jag förstår. Det finns en tjej i vårt umgänge som min man hade en flirt med innan vi träffades. I början störde jag mig lite men nu bryr jag mig inte ett dugg. Det är klart - det är ändå en viss skillnad. Att du låg med din brors bästis eller att min sambo hade en flirt var inte ett BROTT. Det var ingen dålig sak. Det var ingen smärta, ilska och sårade hjärtan inblandade.
    Tror inte han bryr sig så mycket om sårade känslor mm utan att du har helt enkelt haft sex med honom som är problemet... Han mår nog inte riktigt bra eller nåt när han börjar nuuuu hålla på och tjorva om det. Väldigt underligt beteende, så som att han letar efter något att jävlas om.
  • Omorfia
    Anonym (ledsen) skrev 2011-10-28 16:32:45 följande:
    Men jag vet inte hur jag ska lösa detta nu när min man börjar krångla.
    Fast det finns ju inget som du kan göra. Det är inte du som äger problemet, det är din man. Det är han som måste lära sig att hantera situationen.
  • Thaleya

Vilken osäker man du verkar ha. Jag tycker du ska säga åt han att släppa det för det är knappast hur du är nu, mer än så har han faktiskt inget med det att göra.

man kan ju inte låta tidigare relationer hänga en över huvudet.

• Thaleya

Kan tillägga att jag legat med en av min killes bästa vänner, samt strulat med några till. Det är sån som är ok att vånad över nåt halvår i början, men sen får man faktiskt släppa det. Vi bor i en liten stad, jag är vän med ett av hans ex med.

• Anonym (ledsen)
    Trivelina73 skrev 2011-10-28 18:29:43 följande:
    Funderar..

Hur länge har han vetat om detta?
    Har han kunnat umgås innan med dem och vetat om detta?
    Han har vetat om detta i flera år och det har alltid varit jobbigt. Problemet är att vi nu flyttat så vi bor närmare dem och därmed umgås mer med dem. Kanske är det därför det har eskalerat.

Häromdagen satt jag, min bästis och min man i köker och pratade om ditten och datten. Min bästis började berätta om sin bror och beklaga sig över något han gjort. Jag märkte hur min man tystnade och stelnade. Min bästis vet inte om att han vet. Jag hoppas att han tar det som att hon pratar om brorsan helt naturligt med mig, och att det inte finns någon spänning kvar så att säga. Vi har inte pratat om det.

Jag är i alla fall less på att tänka på all den här gamla sk*ten. Om han blir sur eller beter sig jobbigt igen kommer jag bli rejält förbannad. Jag är så fruktansvärt less på det här.
  • Anonym (ledsen)
    Thaleya skrev 2011-10-28 18:53:12 följande:
    Vilken osäker man du verkar ha. Jag tycker du ska säga åt han att släppa det för det är knappast hur du är nu, mer än så har han faktiskt inget med det att göra.

man kan ju inte låta tidigare relationer hänga en över huvudet.
    Han är osäker på sig själv och behöver generellt mycket bekräftelse. Jag ger allt jag kan, men tydligen är det inte nog.
Svar på tråden Jag gjorde ett misstag som ung - ska jag få sota för det hela livet???