Hur svårt är det egentligen att hitta en bra barnvakt?! Akut läge!
Sitter hemma och har panik. Är gravid och sängliggande, kan inte gå hemifrån utan en annan vuxen. Sambon jobbar skift och vi har en 5-åring på dagis. Vi behöver hjälp med att lämna och hämta på dagis när min sambo jobbar, i och med att jag inte får lämna lägenheten, men vi hittar ingen barnvakt!! Hade en men hon blev akut sjuk och kan inte fortsätta.. har satt upp annons nu men får bara oseriösa svar. Folk som säger att de ska komma och träffa oss och som sen inte kommer och inte ens ringer återbud, eller bara slutar svara så man står som en idiot och inte vet vad man ska göra - om man inte längre är intresserad kan man väl säga till?! :( Eller 14-åringar som aldrig ens varit barnvakt förut, folk som ringer och vill träffas och sen kommer det fram att de inte kan ens 50% av de tiderna vi behöver hjälp på.. Vi har träffat EN tjej som kunde de tiderna vi behöver hjälp och som verkade seriös, men sonen tyckte inte alls om henne för hon var jättekall mot honom, lekte knappt, visade jättelite intresse när han ville visa sina leksaker osv. Och nu är det två tjejer som verkar kunna (och som verkar seriösa och pålitliga och har erfarenhet) men de kan inte svenska, bara engelska och vår sons engelska är inte så jättebra så vi är oroliga att det skulle bli jobbigt för honom om han känner att han inte kan uttrycka sig ordentligt (tänk om något skulle hända liksom?!). Han har ADHD och vi är väldigt måna om att det är någon han känner sig trygg med, det är redan svårt för honom att jag mår så dåligt och knappt kan röra mig, är på sjukhus flera gånger i veckan och ligger och spyr dagarna i ända.. vi vill ju åtminstone hitta en barnvakt som han trivs med och som vi kan lita på! :(
Vad fan ska vi göra..? Det är riktigt akut, jag kan ju inte gå hemifrån hur mycket jag än vill det :( Vi bor mitt i Stockholm, hur svårt ska det vara att hitta en barnvakt HÄR liksom?? Vi har inte heller råd att gå via en barnvaktsfirma, det kostar 170kr/tim EFTER RUT-avdrag, det är ju fan mer än vad min sambo tjänar i timmen innan skatt!! :(
Vet någon om det finns någon slags hjälp man kan få från kommunen? Jag kan ju ha honom hemma medan sambon jobbar, men hämta och lämna på dagis är omöjligt då jag absolut inte kan eller får lämna lägenheten :(