• As mamma

Hur svårt är det egentligen att hitta en bra barnvakt?! Akut läge!

Sitter hemma och har panik. Är gravid och sängliggande, kan inte gå hemifrån utan en annan vuxen. Sambon jobbar skift och vi har en 5-åring på dagis. Vi behöver hjälp med att lämna och hämta på dagis när min sambo jobbar, i och med att jag inte får lämna lägenheten, men vi hittar ingen barnvakt!! Hade en men hon blev akut sjuk och kan inte fortsätta.. har satt upp annons nu men får bara oseriösa svar. Folk som säger att de ska komma och träffa oss och som sen inte kommer och inte ens ringer återbud, eller bara slutar svara så man står som en idiot och inte vet vad man ska göra - om man inte längre är intresserad kan man väl säga till?! :( Eller 14-åringar som aldrig ens varit barnvakt förut, folk som ringer och vill träffas och sen kommer det fram att de inte kan ens 50% av de tiderna vi behöver hjälp på.. Vi har träffat EN tjej som kunde de tiderna vi behöver hjälp och som verkade seriös, men sonen tyckte inte alls om henne för hon var jättekall mot honom, lekte knappt, visade jättelite intresse när han ville visa sina leksaker osv. Och nu är det två tjejer som verkar kunna (och som verkar seriösa och pålitliga och har erfarenhet) men de kan inte svenska, bara engelska och vår sons engelska är inte så jättebra så vi är oroliga att det skulle bli jobbigt för honom om han känner att han inte kan uttrycka sig ordentligt (tänk om något skulle hända liksom?!). Han har ADHD och vi är väldigt måna om att det är någon han känner sig trygg med, det är redan svårt för honom att jag mår så dåligt och knappt kan röra mig, är på sjukhus flera gånger i veckan och ligger och spyr dagarna i ända.. vi vill ju åtminstone hitta en barnvakt som han trivs med och som vi kan lita på! :(

Vad fan ska vi göra..? Det är riktigt akut, jag kan ju inte gå hemifrån hur mycket jag än vill det :( Vi bor mitt i Stockholm, hur svårt ska det vara att hitta en barnvakt HÄR liksom?? Vi har inte heller råd att gå via en barnvaktsfirma, det kostar 170kr/tim EFTER RUT-avdrag, det är ju fan mer än vad min sambo tjänar i timmen innan skatt!! :(

Vet någon om det finns någon slags hjälp man kan få från kommunen? Jag kan ju ha honom hemma medan sambon jobbar, men hämta och lämna på dagis är omöjligt då jag absolut inte kan eller får lämna lägenheten :(

• Svar på tråden Hur svårt är det egentligen att hitta en bra barnvakt?! Akut läge!
  • Mickaelaa

Hejsan! Jag tar gärna din mail för att få lite mer information gällande detta som barnvakt :)

Mvh Mickaela 

• cosinus

Din man borde rimligtvis få lämna din son på dagis efter sina arbetstider och är det så att han jobbar utanför dagis öppettider så borde han rimligtvis kunna ta VAB den tiden med motiveringen "ordinarie vårdnadshavare sjuk"

Rätta mig någon om jag har fel.

• Tärning6

Låter inge vidare önskar jag kunde hjälpa men de kan jag tyvärr inte då jag bor i norrland hoppas det lösersig..
    Har du eller din sambo ingen i släkten som kan rycka in undertiden ni letar nån som kan

• As mamma
    cosinus skrev 2011-10-26 15:17:20 följande:
    Din man borde rimligtvis få lämna din son på dagis efter sina arbetstider och är det så att han jobbar utanför dagis öppettider så borde han rimligtvis kunna ta VAB den tiden med motiveringen "ordinarie vårdnadshavare sjuk"

Rätta mig någon om jag har fel.
    Du tror inte de blir sura på jobbet om han måste komma en timme sent på varje morgonpass, och måste gå ifrån jobbet en timme varje dag han jobbar kväll? =/ Han jobbar som sjuksköterska.. om han inte är där blir de ju en sjuksköterska mindre på avdelningen och de kan ju inte ringa in en vikarie för 1 timme. Fast han har väl RÄTT att VABBA, frågan är bara om det fungerar i praktiken.
  • As mamma
    Tärning6 skrev 2011-10-26 15:21:46 följande:
    Låter inge vidare önskar jag kunde hjälpa men de kan jag tyvärr inte då jag bor i norrland hoppas det lösersig..
    Har du eller din sambo ingen i släkten som kan rycka in undertiden ni letar nån som kan
    Jo, nu får ju våra föräldrar och syskon springa som galningar i och med att vi inte har annan hjälp. Det är lite jobbigt bara för det blir så att sonen är borta hemifrån jättemycket för de vill inte bara hämta honom och lämna honom hit, utan då ska han med hem till dem, vilket han tycker är jätteroligt fast när han är borta flera dagar och ibland nätter i veckan, så kommer han sen och säger att han saknar mig, och då går mitt hjärta mitt itu =(
  • Tärning6
    As mamma skrev 2011-10-26 15:25:02 följande:
    Jo, nu får ju våra föräldrar och syskon springa som galningar i och med att vi inte har annan hjälp. Det är lite jobbigt bara för det blir så att sonen är borta hemifrån jättemycket för de vill inte bara hämta honom och lämna honom hit, utan då ska han med hem till dem, vilket han tycker är jätteroligt fast när han är borta flera dagar och ibland nätter i veckan, så kommer han sen och säger att han saknar mig, och då går mitt hjärta mitt itu =(
    ok ja det kan jag förstå, hua vilken jobbig sits
  • cosinus
    As mamma skrev 2011-10-26 15:23:35 följande:
    Du tror inte de blir sura på jobbet om han måste komma en timme sent på varje morgonpass, och måste gå ifrån jobbet en timme varje dag han jobbar kväll? =/ Han jobbar som sjuksköterska.. om han inte är där blir de ju en sjuksköterska mindre på avdelningen och de kan ju inte ringa in en vikarie för 1 timme. Fast han har väl RÄTT att VABBA, frågan är bara om det fungerar i praktiken.
    Jag tycker så här. Han pratar med sin arbetsgivare och säger att han måste fixa hämtningar och lämnigar för att situationen är som den är för dig. Jag menar din arbetsgivare får ju gilla läget så det får hans arbetsgivare också göra även om du är den som har barnet i magen så är ni två om det här. Situationen är inget ni valt och den är övergående.

Antingen tar han VAB den tiden dagis är stängt så länge du är sjukskriven eller så anpassar hans jobb schemat så att det funkar för honom.
  • As mamma
    cosinus skrev 2011-10-26 15:27:26 följande:
    Jag tycker så här. Han pratar med sin arbetsgivare och säger att han måste fixa hämtningar och lämnigar för att situationen är som den är för dig. Jag menar din arbetsgivare får ju gilla läget så det får hans arbetsgivare också göra även om du är den som har barnet i magen så är ni två om det här. Situationen är inget ni valt och den är övergående.

Antingen tar han VAB den tiden dagis är stängt så länge du är sjukskriven eller så anpassar hans jobb schemat så att det funkar för honom.
    Anpassa jobbschemat går inte, han är sjuksköterska som sagt, han har antingen dagpass eller kvällspass och MÅSTE ha båda två (sen spelar det ingen roll vad han har, för det blir antingen så att han inte kan lämna på morgonen, eller hämta på eftermiddagen).. vet du om det går att ta ut VAB bara en timme, för att kunna hämta och lämna? Jo, arbetsgivaren lär ju inte bli glad, men jag vet bara inte om det ens är MÖJLIGT, eller om de kommer säga att han inte kan ta det passet ALLS om han inte kan vara där på hela, då är vi ju körda :(
  • Kalycia

Nannygruppen! De är grymt bra, man kan lämna sina barn hos dem för 110 kronor/h. Inga kostnader tillkommer om man använder deras DropIn. Deras personal är dessutom jättegullig och alla är MINST utbildade barnskötare med en hel del erfarenhet. Jag är supernöjd iaf! 

• As mamma
    Kalycia skrev 2011-10-26 15:33:39 följande:
    Nannygruppen! De är grymt bra, man kan lämna sina barn hos dem för 110 kronor/h. Inga kostnader tillkommer om man använder deras DropIn. Deras personal är dessutom jättegullig och alla är MINST utbildade barnskötare med en hel del erfarenhet. Jag är supernöjd iaf! 
    Tack! Dyrare än vad vi tänkt oss men har man inget annat val så får det ju bli så. Ska kolla upp det =) Tack för tipset!
Svar på tråden Hur svårt är det egentligen att hitta en bra barnvakt?! Akut läge!