• Pimme

Pergotime uttaget idag..

Har ätit enkeldos pergotime en kur. Fick mensen idag och ska alltså snart börja med dubbelkuren.. Enligt gyn sist utvecklades inga äggblåsor så hoppas verkligen på den här gången. Har regelbunden mens, men tycker det är så jobbigt när cykeln är minst 40 dagar. "Vanliga" människor som försöker bli gravida provar väl vid förväntad ÄL och blir det inget så får de åtminstone försöka en gång per månad. Själv måste man vänta en och halv månad varje gång, och inte har man ÄL varje gång heller *suck*. Allt känns jävligt jobbigt nu. Har ännu inte fått svar på mannens spermakvalitet än heller, får hoppas att åtminstone det funkar!

• Pimme

Nä, inga barn för min del än.. Ni andra då? Och det där med min mens var falskt alarm, så bara att fortsätta vänta..
    Stort grattis till plusset! och till ÄL hanibanani ;) och hoppas hoppas på den där äggblåsan nu glossip!

• Pimme

Vad jobbigt che71! Men då vet du i alla fall att äggen finns där och kan växa till sig, gäller bara att det blir lite mindre till nästa gång. Kanske kan du fokusera på någonting helt annat ett litet tag?! Men jag förstår hur tröstlöst det känns. Som när min gyn sa att det inte skulle bli nån ÄL sist, på min första kur pergo. Då fanns det inte ens ett litet hopp hos mig och det var ganska tråkigt..

Jag har iaf avslutat min dubbeldos pergo igår så på måndag blir det VUL! Hoppas, hoppas, hoppas!! Skrev in mig på listan, förväntad ÄL är jag dock väldigt osäker på, då jag vet att jag haft ÄL efter dag 20 tidigare, räknade ändå på dag 18-19 för 18 verkar ju rätt populärt här :) Men hoppas det blir senare för annars blir det svårt att få till nån barnverkstad där hemma pga massa jobb. Man borde få sjukskriva sig för sånt här! :P

Septum - ÄL (beräknad) 12-13/11, 17-18 cykeldagen, blodprov 20/11, BIM ca 27/11, 1 pergokuren (enkeldos)
    Glossip - ÄL 11/11 18e cykeldagen, blodprov 18/11, BIM ca 25/11, 2 pergokuren (dubbeldos)
    hanibanani - ÄL 9-10/11 17-18e cykeldagen, blodprov 17/11, BIM ca 21/11, 1 pergokuren (enkeldos)
    che71 - ÄL (förmodligen!!) 17-18/11, på 17-18 cykeldagen, blodprov ca. 24-25/11, BIM ca 1-2/12 (?!)
    Pimme - ÄL 26-27/11 (???). VUL 21/11, BIM 18/12 (40 dagars cykel), 2a pergokuren (dubbeldos).

• Pimme

Jag är också kissnödig mycket oftare, det tycker jag skitskumt.. Hur kommer det sig liksom? Sen har jag humörsvängningar också, men det kan lika gärna bero på min nutrilettdiet som jag håller på med. Fast antagligen är det en kombination av pergotime + diet. Jobbigt hursomhelst.. stackars min karl, jag har inte haft många superglada stunder senaste veckan :S Och så inbillar jag mig att jag känner av äggstockarna mycket mer än tidigare.. Det gör lite smått ont i ländryggen flera gånger om dagen. Men det är värt allt det om det resulterar i en bebis! Skrattande

• Pimme

Åh, nu är jag så nervös! Imorgon ska jag på VUL! Men är ledsen då min kille tydligen ska jobba så jag ska gå själv. Vill att han ska med eftersom man ju borde vara två om det här.. Men aja, sånt är livet ibland. Tiden går såååå långsamt nu, vill ha måndagen överstökad. Jag tror jag ska fråga min gyn om att få ta ett blodprov den här gången för att se om det varit ÄL, får ser vad han säger om det.. Vi får se hur lång min cykel blir den här gången, första gången var den som vanligt; 40 dagar och utan ÄL..

• Pimme

Imorse var jag på min VUL (CD 13) och det fanns en jättefin äggblåsa på 16 mm :D Så idag har jag kunnat slappna av! Har ju varit så nervös innan.
    Det här var alltså min andra pergokur, fick inga äggblåsor på enkel, men dubbel funkade tydligen. Och gyn sa på en gång att jag ska ta ÄL-spruta för att se till att öka chanserna för ÄL. Så på onsdag morgon ska jag ta den och då sa han att jag har ÄL 36 timmar senare, alltså torsdagkväll. Sen sa han också att vi skulle ha sex ons+tors+fre. Sen skulle jag också få ta progesteronprov den 30/11 för att se om det blev ÄL. Åh, nu känns det äntligen som att man är på rätt väg!

Håller tummarna för er hontaas och hanibanani! :)

• Pimme

Uppdaterar mig i listan och lägger in oss i datumordning.

hanibanani - ÄL 9-10/11 17-18e cykeldagen, blodprov 17/11, BIM ca 21/11, 1 pergokuren (enkeldos)
    Glossip - ÄL 11/11 18e cykeldagen, blodprov 18/11, BIM ca 25/11, 2 pergokuren (dubbeldos)
    Septum - ÄL (beräknad) 12-13/11, 17-18 cykeldagen, blodprov 20/11, BIM ca 27/11, 1 pergokuren (enkeldos)
    che71 - ÄL (förmodligen!!) 17-18/11, på 17-18 cykeldagen, blodprov ca. 24-25/11, BIM ca 1-2/12 (?!)
    Bubbibalubbi - ÄL 20/11, 12:e cykeldagen, BIM 3/11, 25 dagars cykel, 1:a pergokuren (enkeldos)
    Pimme - ÄL 24/11. Blodprov 30/11. BIM 8/12. 2a pergokuren (dubbeldos).

Jag tycker det är svårt att räkna på BIM, men jag räknar 14 dagar efter ÄL. Fast jag vet att när jag fått ÄL på naturlig väg så har mensen kommit senare än 14 dagar efter... Men pergon ändrar väl kanske på det.

• Pimme
    Glossip skrev 2011-11-21 19:37:34 följande:
    Skickar massa peppning till dig och hoppas att ditt blodprov kommer visa att du haft ÄL. 
    Min gyn sa att om jag inte fått ÄL så kommer ingen mens heller??? Stämmer inte det? Om du får mensen så borde du ju haft ÄL enligt hennes teori.
    Eller så gäller det bara mig som inte har någon egen mens. Och då kanske ÄL med pergo gör att man får mens....känner mig förvirrad nu.

Bubbibalubbi-
    Jag har känt likadant från ÄL-dagen, det måste vara hormonerna. Jag får veta på onsdag om jag haft ÄL, och har jag inte haft ÄL så måste det vara hormonerna som framkallar dessa ilningar, molvärk mm.

Det hade verkligen varit kul om någon i tråden lyckas bli gravid och skapar lite hopp här inne Hjärta
    Jag har inte naturlig ÄL varje cykel, men jag får alltid mens. Så det borde betyda att man inte behöver ha ÄL för att ändå kunna få sin mens :P
  • Pimme
    Bubbibalubbi skrev 2011-11-22 11:04:48 följande:
    Nidblödning?
    Jag håller tummarna att största follikeln hann spricka innan de andra och att det blev befruktat nu. 
    Tänker likadant och håller också tummarna! :)
  • Pimme
    che71 skrev 2011-11-22 20:16:33 följande:
    Jag fick till slut tag på ssk på min gyn mott. o berättade om blodet idag o hon verkade tro att det var mens,
    fast jag påpekade att det bara har gått ca 5 dagar sen ÄL !!
    Men hon trodde det i alla fall o bokade in tid för VUL efter Pergotime 5/12, på dag 14 om nu detta är mens.
    Tycker fortfarande att det är väldigt konstigt!!
    Jag blödde en del under dagen, inte mycket, men som en sparsam mens, men inget sen 1½ timme nu....

Har någon här fått mens så tidigt efter ÄL ?

Kan det vara Pergotime som spökar? 

Om jag nu skulle vara gravid så är det ju för tidigt att testa, det kanske inte visar utslag så tidigt menar jag, o då vågar jag väl inte ta Pergotime på lördag?!!

Vad hade ni gjort?
    Jag tycker det hela låter skumt, jag menar man kan väl inte bara vara säker på att det inte var mens?! Kan du inte få telefontid med läkaren och höra där istället? Du skrev ju att sjuksköterskan bara verkade tro att det var mens, men man kanske inte kan lita på hennes spekulationer.. Jag hade nog sett till att få prata med läkare.
  • Pimme

Men åh, grattis Glossip!! Så otroligt roligt, och spännade! Och så ger du oss andra så mycket hopp att det här nog ska funka ändå :) Du var på andra pergokuren och det är jag också så jag hoppas det funkar på mig med :P

Jag tog ju min ÄL-spruta i onsdags morse. Testade positivt på ÄL-sticka torsd+fre eftermiddag :) Så det verkar som det blivit ÄL :D Fast jag har inte märkt av de trådiga flytningarna som jag brukar, dock flytningar mer än vanligt och ganska mycket molvärk. Vi hade iaf bebisverkstad onsdag kväll och torsdag natt (nästan fredag morgon) så vi har nog timat in det riktigt bra. Ångrar bara att vi inte kunde få till det nu fredag kväll pga jobb.. Men nu är det bara att vänta och hålla tummarna :) Tar blodprov på onsdag så efter det får jag veta om jag verkligen hade ÄL.

Och så håller vi tummarna för Septum som är näst på tur med BIM! Och undrar hur det gått för hanibanani??

• Pimme

Jo jag började fundera på det där med om inte stickorna blir positiva av sprutan. Jag vet att det visar falskt på grav.test, men glömde ta reda på hur det var med ÄL-stickorna :P Men det spelar inte så stor roll, jag tror ändå jag haft ÄLen nu, hoppas iaf det. Men jag ska komma ihåg till nästa gång att inte slösa stickor (hoppas det inte blir nån nästa gång dock!)
    Men varför reagerar stickorna på HCG egentligen? Borde man inte kunna använda dem som grav.test isf? Eller har man högt LH hela tiden så det skulle bli postitivt och att grav.testen bara reagerar på HCG? Haha, det är en hel vetenskap det här :)

• Pimme

Svårt att hitta riktig fakta om Ovitrelle-sprutan ger positivt svar på ÄL-stickor. Men jag hittade den här texten, och då förstår man ju det hela :)

"Kan ägglossningstester reagera på graviditet?
    Ägglossningstest kan i huvudsak inte känna skillnad på hormonet LH (som ökar dagarna innan ägglossning och som är det ägglossningstester ska reagera på) och hormonet Beta HcG (som finns enbart vid graviditet). Detta beror på att LH och HcG är mycket lika hormon.
    HcG i olika variationer finns i kroppen även när man inte är gravid. Men Beta HcG finns bara vid graviditet.
    Ägglossningstest kan därför reagera på HcG och visa positivt när man är gravid.
    Men man ska inte se ett positivt resultat på ett ägglossningstest som ett definitivt tecken på att man är gravid. Ägglossningstest kan nämligen reagera på flera olika typer av HcG och inte bara Beta HcG. Därför ska man alltid testa med ett graviditetstest för ett definitivt besked om man tror att man är gravid."

• Pimme

Jag hade BIM i fredags, testade ett fult stort minus i torsdags, kände på mig att det inte skulle bli nått. Och så tänkte jag testa igen imorn men den förbannade mensen kom ju idag! :(
    Tar om min info eftersom det är så mycket nya här nu. Har ätit pergo 2 kurer, sist var det två tabletter och på det fick jag en fin äggblåsa (första kuren, enkel, hände ingenting). Sen fick jag ta en ÄL-spruta på dag 16 och hade ÄL i skarven mellan 18-19 tror jag. Blodprov tog jag också och det visade på ÄL. Men inget plus alltså..
    Nu har jag varit och hämtat ut nya pergo tabletter, så bara till att käka dom glatt dag 3-7 *suck*
    Min utredning tog tre cykler eftersom jag skulle ta progesterontest varje cykel för att se om jag hade ÄL. Jag fick bara det den ena av de tre så då har jag fått börja med pergo. Min kille fick lämna spermaprov under min första pergokur, det visade på nästan normalt. Tydligen var dom små rackarna lite dåliga på att simma uppåt, men inte så mycket så det skulle spela någon roll trodde min gyn, det var iaf normalt antal.

Vi har kört oskyddat i snart 3 år, men inte försökt alls aktivt, i princip undvikit att ha sex vid ÄL-tider, nu förbannar jag det, vilken idioti egentligen. Nu är det ju precis tvärtom. Men egentligen har vi inte försökt riktigt ordentligt förrän i somras, så det är ju inte så lång tid. Men när man vet att det är nått fel på en så känns det så hopplöst. Man tycker man borde ju blivit gravid efter 3 års oskyddat, sä det är ju bara bevis på att det är nått fel och nu känns det ju som att man aldrig kommer bli gravid. Usch vad negativ jag är idag :(

Nu är jag så rädd att det jag bara hade tur med ÄL denna månad och att jag inte kommer få det nästa gång och så går det ytterligare en månad. Åhhhhhhhh, jag är så frustrerad och vill bara ha ett plus nu!!!

• Pimme
    {#emotions_dlg.flower} BIM November
    hanibanani - ÄL 9-10/11 17-18e cykeldagen, blodprov 17/11, BIM ca 21/11, 1 petargokuren (enkeldos)

{#emotions_dlg.flower} BIM December
    che71 - i väntan på mens, vet ej när jag kan påbörja Pergotime igen (för många blåsor på VUL på första!)
    Bubbibalubbi - ÄL 20/11, 12:e cykeldagen, BIM 3/11, 25 dagars cykel, 1:a pergokuren (enkeldos)
    Lovva - ÄL (beräknad) 10-11/12, BIM ca 24/12. Första pergoturen (enkeldos)
    Septum - ÄL (beräknad) 12-13/12, 17-18 cykeldagen,  BIM ca 25/12, 2 pergokuren (enkeldos)
    3villbli4 - ÄL 11-12/12, BIM ca 25/12, Första pergokuren (halvdos)
    Alyssa- ÄL (beräknad) 11-13/12, BIM ca 26/12 Första pergokuren (enkeldos)
    Pimme - ÄL 27/12. BIM 10/1. 3e pergokuren (dubbeldos).

Gravid Gravida (BF lista)
    Glossip- 2 pergokuren (dubbeldos), BF

Uppdaterade mig själv i listan. Är på cykeldag 6 och har käkat dubbelkur pergo sen dag 3. Ska prata med gyn imorn och se när VUL blir (tydligen jäkligt ont om tider så här precis innan jul, men han ska väl kunna klämma in mig nåstans hoppas jag). Så hoppas jag på ÄL runt den 27e, perfekt då jag och sambon är lediga i flera dagar tillsammans då, till skillnad från förra gången då vi sågs ungefär 30-60 min per dag just ÄL-dagarna. Svårt att få till bebisverkstad då, det blir iaf inte särskilt romantiskt :P
  • Pimme
    septum skrev 2011-12-15 09:51:36 följande:
    Pimme: Är det sådan jätte kris att få ett VUL då du är på tredje kuren. Borde de inte ha sett hur din kropp reagerar på medicinen redan då. Jag  behövde bara ta ett blodprov. Nu är jag inne på mina andra omgång, dag 20 och inget blodprov denna gång. De menar att om jag visade ägglossning vid första blodprovet och sedan äter samma dos så behövs inget nytt blodprov.
    Du får passa på att ha mycket ensamtid med din sambo nu då och håll släktingar och vänner borta....Flört
    Jag tycker väl inte heller att det är absolut tvunget, men min läkare klämde iaf in mig på torsdag morgon, det blir cykeldag 13 för mig. Fast det blir ändå skönt att veta på en gång om det ser ut att bli nått ägg, istället för att gå och undra.. Dessutom skrev han ju ut ÄL-spruta till mig sist, och jag antar att han tänkt göra det nu också, men då vill han väl först kolla hur ägget ser ut så man vet vilken dag man ska ta sprutan.
  • Pimme
    Nicholeski skrev 2011-12-15 12:10:44 följande:
    Hur brukar ni andra ha mens? =) Har ni någon alls?
    Kan ni berätta hur ofta, eller hur långa cykler ni har? Eller har ni kanske inte mens alls?
    Har ni fått något PCO diagnostiserat o.s.v?

Kan ni berätta om er mens liksom..    
    Min läkare sa att jag hade PCO-liknande äggstockar, alltså att det finns mer äggblåsor än normalt. Men han sa inte direkt att jag hade PCOS, det krävs kanske mer undersökning för det, jag vet inte riktigt.

Iaf så har jag cykler på minst 40 dagar (ibland uppemot 60 dagar) i vanliga fall och ibland har jag naturlig ÄL. Jag får mens varje cykel oavsett ÄL eller inte. Nu har dock min cykel krympt till 30 dagar, med hjälp av pergon :)
Svar på tråden Pergotime uttaget idag..