• Anonym (mamma m)

Kan jag få ersättning för mina ärr?

För ett par år sedan blev jag stucken av en insekt? i nacken och på benet på vår semester. Efter ett par månader blev det som en knöl under huden där sticket kom. Jag tänkte inte mer på det förän knölen under huden bytte färg och blev något större. Frågade min läkare om vad som var bäst att göra och fick rådet att ta bort dom. Nu är dom borta båda två, kvar blev två fula och stora ärr. Ett på smalbenet och ett i nacken. Båda välsynliga och riktigt jäkla fula :( Provsvaren har kommit och det var ett dermatofibrom, en ofarlig knöl som läkaren sa kan vara orsakad av just insektsbett.

Kan jag gå via någon försäkring o få ersättning för dessa sjukt fula ärr :( Vad jag vet så har jag hemförsäkring, försäkring via jobbet och en oycksfallsförsäkring.

• Svar på tråden Kan jag få ersättning för mina ärr?
  • Anonym

Jag fick 5000 kr i ersättning för ett fult och synligt ärr jag har som de sydde fel så jag tror du kan få det. 

• Anonym (mamma m)

Vilken försäkring ska jag gå via? Detta hände på en resa utomlands.

• Anonym
    Anonym (mamma m) skrev 2011-10-26 22:20:19 följande:
    Vilken försäkring ska jag gå via? Detta hände på en resa utomlands.
    Jag minns inte för det var min mamma som hjälpte mig med det. Det här hände när jag var 13. Men kontakta ditt försäkringsbolag och hör med dem. De är kunniga och vet vad som gäller!
  • Mamma till T

Kan man få ersättning för ärr i underlivet efter förlossningsskada?

• Anonym

För att du ska få ersättning ska du ha fått läkarvård för skadan, vilket du verkar ha fått. Det borde vara din olycksfallsförsäkring som ska täcka det. Tänker söka för mitt som är ett 1 cm djup grop stort som en enkrona strax under knät. Får se vad dom ger en. Har hört att dom i somliga fall erbjuder en kosmetisk operation istället.

• Anonym
    Mamma till T skrev 2011-10-26 22:33:00 följande:
    Kan man få ersättning för ärr i underlivet efter förlossningsskada?
    ja
  • pluvdo

Intressant. Jag har ett 2x2 centimeter stort ärr (typ som en fläck, nästan) precis ovanför höger bröst som syns om jag inte har en t-shirt med väldigt hög hals. Tror ni man kan få ersättningen för det med? Det var något födelsemärke eller något som togs bort och så blev det ärret kvar.

• Anonym (undrande)

någon som vet om man kan få för ett kejsasnitt min dotter föddes för fem månader sen via urakut kejsasnitt så var ju inget frivilligt ?? ha hört med mitt försäkringsbolag (Har trygghansa)  men säger bara jag få vänta ett år sen ta kort på ärret  skicka in till dom så få dom sen göra en bedömning någon annan som har fått ut ersättning för sånt ärr ??? isåfall vilket försäkeringsbolag???

• Anonym

Bästa sättet är att kolla igenom era försäkringar och se vad ni har för typ av försäkring och vad det ev kan täcka. Sen kontaktar ni ert försäkringsbolag och hör med dom om just DU kan få ersättning för din skada.

• Anonym

Allt beror på vilken försäkring du har. Min dotter fick fula vattkoppsärr och som tur var hade vi inte bara en olycksfallsförsäkring utan det var en kombinerad sjukförsäkring också.
    En olycksfallsförsäkring täcker INTE sjukdomsskador.

Svar på tråden Kan jag få ersättning för mina ärr?