• Annika i Gbg

Våra bästa julrecept!

Nu när det finns en jul-inspirationstråd och en jul-bildtråd startar jag en jul-recepttråd också. Dela med dig av dina favoriter. Vad lagar du för mat, vad bakar du för kakor, vad gör du för godis osv. Du kanske har något "hemligt" familjerecept att dela med dig av?

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Svar på tråden Våra bästa julrecept!
  • Ärta

Tack för alla goda recept! Här ska bakas.

• LillaFlingan

åh va mycket härliga recept!:))

jag brukar själv baka en sockerkaka med massor av kanel i och lingon! den uppskattas jättemycket!:)))

mycket lingon ska det vara i, har oftast lingonsylt i.. =))
    behövs inget recept för jag gör en vanlig sockerkaka och har i på fri hand sas ;)

vidare så brukar jag göra till själva julbordet en ugnsomelett med en kantarellstuvning på... uppskattas också enormt!:)) (sååå gott till köttbullarna,prinskorven och potatisen!:D)

i år ska jag def göra tryffel, chokladkola samt dessa kakor som ligger på denna sidan.. Leilas chocolate crackles.. ser supergoda ut!:)) 

• emelianzei
    LillaFlingan skrev 2011-11-13 09:12:18 följande:
    åh va mycket härliga recept!:))

jag brukar själv baka en sockerkaka med massor av kanel i och lingon! den uppskattas jättemycket!:)))

mycket lingon ska det vara i, har oftast lingonsylt i.. =))
    behövs inget recept för jag gör en vanlig sockerkaka och har i på fri hand sas ;)

vidare så brukar jag göra till själva julbordet en ugnsomelett med en kantarellstuvning på... uppskattas också enormt!:)) (sååå gott till köttbullarna,prinskorven och potatisen!:D)

i år ska jag def göra tryffel, chokladkola samt dessa kakor som ligger på denna sidan.. Leilas chocolate crackles.. ser supergoda ut!:)) 
    Blev så sugen på den där sockerkakan när jag läste, så slängde ihop en igår för att testa, och MUMS! Hur god som helst, tyckte både jag och sambon! Skrattande
  • pumbis

Mariekex och blockchoklad, allt du behöver är blockchoklad, mariekex och en form som tål frystemperatur. Smält chokladen och dela mariekexen i mindre stora delar. Häll ett tunt lager choklad i botten på formen, lägg ett lager mariekex sedan häller du på ett nytt chokladlager, lägger på ett mariekex lager osv osv varvas upp till form kanten. In i frysen i ca:3-4 h. Sen är det bara att ta en kniv och karva bort en bit. Super gott och mycket enkelt. =)

• MamaPapa

Jag håller på att göra kanderade apelsinskal idag - använder 3 apelsiner. Men vad kan man göra för kul med själva apelsinerna som blir över (förutom det självklara att äta upp dem som de är eller ha i fruktsallad). Finns det nåt juligt man kan hitta på?

• Lena

Du kan ha dem i ris ala Malta eller pressa och smaksätta marsipan med.

Svar på tråden Våra bästa julrecept!