• jeniii88

Frågor angående CSN

Jag har skickat in en ansökan om att börja studera och på skolans hemsida står det att man får veta senast 1 vecka innan skolans start om man kommit in eller inte.
    Hur lång tid innan måste man ansöka om studielån?
    Vet ju inte säker om jag kommer in eller inte.

Sen blev jag lite förvirrad när jag läste runt på CSNs hemsida, som jag förstod det så får man ca 600kr i studiebidrag och ca 1200kr i studielån som man sedan ska betala tillbaka och att man förutom det kan söka mer/högre lån, vilket jag i kommer behöva göra om det nu stämmer att man bara får ut ca 1800kr/månad.
    Har jag förstått det rätt?

Finns det någon gräns för hur mycket/lite man kan ta i studielån?
    Jag provade att göra en beräkning på deras hemsida och fick fram summan 50000kr under varje 20 veckors period men tycker det låter ganska mycket att låna då kursen är på 34 veckor.

Om det finns någon som kan förklara lite bättre för mig så skulle jag bli väldigt glad då jag aldrig gått någon vuxenutbildning eller haft något att göra med CSN innan.

• Svar på tråden Frågor angående CSN
  • Elephino

- Du kan söka CSN i samband med att du söker högskolan.
    - Du kan inte ta studiemedel för fler veckor än du studerar.
    - 1.800kr låter väldigt lågt. Jag har för mig att studiemedlet ligger på ca 8.600kr/mån (fullt lån + bidrag).
    - Du som har barn kan få extra bidrag för dem.
    - Om du uppfyller vissa kriterier kan du ansöka om tilläggslån.

• jeniii88
    Elephino skrev 2011-10-27 18:50:42 följande:
    - Du kan söka CSN i samband med att du söker högskolan.
    - Du kan inte ta studiemedel för fler veckor än du studerar.
    - 1.800kr låter väldigt lågt. Jag har för mig att studiemedlet ligger på ca 8.600kr/mån (fullt lån + bidrag).
    - Du som har barn kan få extra bidrag för dem.
    - Om du uppfyller vissa kriterier kan du ansöka om tilläggslån.
    Om jag ansöker om fullt lån + bidraget man får så blir det ca 8000kr/mån men jag förstod det som att alla som studerar får ett lån på 1200kr som sedan ska betalas tillbaka och jag behöver inte få ut 8000kr/mån det skulle räcka med ca 5000kr.
    Vill inte låna för mycket pengar med tanke på att jag ska ha råd att betala tillbaka om jag nu inte skulle få ett jobb efter utbildningen.
    Så kan man låna mindre en full lån?
  • Elephino

- Ja, du kan låna mindre än 100% - du behöver ju inte ta lån alls! Eller så kan du ta bidrag + lån på 50%, t ex. Läs mer på www.csn.se
    - Jag förstår inte vad de där 1.200kr är? När jag studerade var det betydligt mer lån - är du över 25 och ska läsa in gymnasiekompetens? Då kanske du får det högre bidraget?

• riboflavin

Du har antagligen snubblat över siffrorna för vad man får per vecka. I månaden "får" man precis som elephino säger ca 8600 kr, men möjlighet till extra bidrag om man har barn.

Du kan skicka in en ansökan i förväg, några utbetalningr kommer du dock inte få innan du är antagen och registrerad på skolan. 

Du kan om du vill enbart ta ut bidragsdelen, eller ta ut hela bidragsdelen + färre veckor med lån om du känner att du får ihop det hela ekonomiskt.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • jeniii88

Jag insåg nu att jag hade läst helt fel på sidan och att det är ca 1800kr/ per vecka jag kommer få ut, klantigt av mig att läsa så fel.

Jag har gymnasieutbildning och har sökt en utbildning för att få yrkeskompetens till arbete jag gärna vill ha.

Men då kan jag alltså skicka in alla papper nu så att det finns hos dom ifall jag skulle komma in.

Tack för svaren :)

Svar på tråden Frågor angående CSN