• Larsan

Ett barn på förskolan saknar utekläder...

Föräldrarna tänker INTE ta med utekläder till förskolan! Flera samtal har hållits men barnet saknar fortfarande ytterkläder på förskolan. Hur tycker du att personalen ska agera?

12-barnspappa
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ett barn på förskolan saknar utekläder...
  • Larsan

Hypotetiskt jag är nyfiken bara fast jag kom och tänka på det pga en incident som hände på dotterns förskola

12-barnspappa
  • Philippa

Jag vill veta anledningen till varför föräldrarna inte vill ha ytterkläder på sitt barn...

• Regnig måndag

Hur långt är ett snöre?

Det beror helt på orsaken.

Grattis till guldet NZ!
  • As mamma

Jag vet inte vad jag ska rösta på... Anmäla till soc känns ju jäkligt överdrivet, fast det är ju riktigt skitigt att hela dagiset ska lida för att föräldrarna till ETT barn fått för sig att barnet inte ska gå ut. Att ta ut barnet utan kläder känns inte som ett alternativ, det är ju inte barnets fel utan föräldrarnas. Men det håller ju inte heller i längden att gå ut med en personal mindre.. Går det att säga att barnet inte får gå kvar på förskolan, eller att föräldrarna får komma och hämta barnet när de andra ska gå ut?

• krompa

Kvarglömda kläder som ingen tar reda på efter 2-3månader hamnar i en låda med extrakläder. I den lådan finns även donerade extraskor och stövlar. Visst saknas vissa storlekar, men lite för stort är bättre än vissa kläder föräldrarna skickar med...

Idag var det kallt och blött/regnigt och 2 av barnen på 1-3 avdelningen där min son går hade bara små tygskor och tunn jacka...

• Jennie med ie

Är det bara "lagom" kallt eller vått klär man barnet så gott det går utifrån det som finns att tillgå, lager på lager t ex, och låter barnet följa med ut, och använder sen torkskåpen flitigt. Är det såpass kallt eller vått att det som finns att tillgå inte är tillräckligt för att utevistelse ska vara ö h t lämplig får barnet stanna inne, kanske med andra barn som helst också är inne just då eller med personal som har administrativa saker för sig, materialvård eller annat.

• Johan70

Har inte det där barnet på sig när det kommer till förskolan på morgonen? Tar föräldern som lämnar barnet med sig barnets ytterkläder?

Jag förstår inte hur barnet kan vara utan, möjligen med undantag för om barnet typ bor i samma trappuppgång som förskolan så att barnet aldrig behöver gå ut för att komma dit.

• Moa Li

utekläder och ytterkläder är inte samma sak för mig. Ytterkläder kan ju barnet ha till och från dagis - men de kan vara olämpliga för utelek under en längre tid.

Jag tycker man ska komplettera kvarglömtlådan och be att få donationer dit. För ibland behöv extra ombyte, även om föräldrarna tagit med bra kläder.

...att anmäla till soc är ju en process som detta kan vara en del i - men behöver inte vara det. Jag röstar för lånekläder - för det gäller ofttast en eller ett fåtal och sällan vid samma tillfälle.

• Litet My

Beror helt på orsaken...tycks ju (enl FL) finnas föräldrar som inte VILL ta med kläder till sina barn och som vägrar ta emot om någon erbjuder sig också, och det finns de som helt enkelt inte har råd.

1) Exemplet är det ju inte så mycket jag kan göra som förälder till ett barn som har kläder.

En förälder som inte har råd skulle jag glatt kunna hjälpa det jag kan att fixa fram kläder till barnet.

Dock tycker jag inget barn skall hållas inne bara för att han/hon inte kan/vill köpa kläder, men det skall heller inte behöva frysa häcken av sig så lånekläder på i så fall.

• Johan70
    Moa Li skrev 2011-10-28 01:43:36 följande:
    utekläder och ytterkläder är inte samma sak för mig. Ytterkläder kan ju barnet ha till och från dagis - men de kan vara olämpliga för utelek under en längre tid.

...
    Givet den definitionsskillnaden, skulle jag anse att ytterkläder vore olämpliga för barnet att ha på sig på väg till och från förskolan om man vet att barnen på den förskolan ofta leker utomhus på dagarna även under kalla årstider.
  • krompa
    Johan70 skrev 2011-10-28 01:33:43 följande:
    Har inte det där barnet på sig när det kommer till förskolan på morgonen? Tar föräldern som lämnar barnet med sig barnets ytterkläder?

Jag förstår inte hur barnet kan vara utan, möjligen med undantag för om barnet typ bor i samma trappuppgång som förskolan så att barnet aldrig behöver gå ut för att komma dit.
    Barn som kommer i bil kan lätt ha på sig låga tyg eller lackskor och en munkjacka oavsett väder... Då har de inte heller vantar eller mössa... 
  • Kattdamen

Anmäla till soc. Föräldrarna klarar inte av att ta hand om sitt barn.

Svar på tråden Ett barn på förskolan saknar utekläder...