Inlägg från: barnpsykologen margit |Visa alla inlägg
  • barnpsykologen margit

6-åring bajsar i byxorna

Hej!
    Barn mognar i olika takt inom olika områden. Ni beskriver att er son har varit tidig att tala och börja skriva och att det inte är mycket som är besvärligt med honom.
    Det är lätt att förstå att ni funderar över varför han då inte klarar att låta bli att klutta i byxan. Men som sagt barn utvecklas stegvis och inte alltid helt efter förväntningarna. Jag tror som BVC-psykologen att med lite tålamod från er sida och så lite negativ uppmärksamhet som möjligt på detta så kommer det att försvinna av sig självt.
    Ju mer ni gör det till en prestation att hålla sig ren , desto större är risken att han fortsätter med det för honom helt omedvetna beteendet.
    Försök att inte låta det bli en maktkamp mellan er och honom, för bara han kan bestämma när och hur han ska bajsa.
    När det gäller era funderingar på om det kan vara något kroppsligt fel så kan jag bara säga att det är ytterst ovanligt och föga troligt. Risken är att om man utsätter honom för en massa medicinska undersökningar så ökar man risken att bibehålla symtomet, genom att ge det så mycket uppmärksamhet och försöka ta över kontrollen från honom.
    Så mitt tips är att ni fortsätter att " inte göra så stor grej av det " så kommer detta att ge sig. Stötta varandra när ni blir trötta på att tvätta kallingar, men låt det inte gå ut över honom.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 6-åring bajsar i byxorna