• M C

    Saker du inte visste om bibeln - focus Maria.

    Jag tycker det är så roligt att peka ut dumheterna i bibeln, men jag har inte orkat på ett tag. Idag läste jag några väldigt roliga saker vatikanen har hittat på och tänkte bara sprida dessa... roliga? fakta till er som tycker sånt är viktigt.

    Maria. Oskulden. Hon som enligt bibeln fick en obefläckad bebådelse och sen levde i celibat men ändå på nåt sätt lyckades föda syskon till Jesus. Jakob tex.

    Idag lärde jag mig tex att påven dogmatiserade hennes uppstigande till himmelen med både kropp och själ.
    Vad betyder då det på vanlig svenska? Jo, att påven Pius XII i nådens år 1950 bestämde bortom allt rimligt tvivel att hon gick till himmlen med båda i behåll. Vissa galningar påstår att hon på något mystiskt sätt somnade in och sen pratar de inte om det. Några falanger anser att det är självklart att hennes själv gick upp och faktum är att en del av uppenbarelseboken ägnas åt detta uppstigande.
    Men påven tyckte tydligen att det var så viktigt att han satte det i kategorin "får inte ens ifrågasättas" - för det är det "dogma" betyder.

    Då undrar jag som vän av ordningen - hade inte Pius XII viktigare saker att göra år 1950? Fem år efter andra världskrigets slut? Dessutom - vad är dogma för skit egentligen? Jo, det är "nu är det slutdiskuterat" fast för celibater. Vi andra kallar det uppfostran.

    Sen lärde jag mig även att "jungfru" är i samma kategori som "homosexuell" dvs en felöversättning som nått orimliga proportioner. Patetiskt.
    Jungfru my ass har jag alltid sagt, hon var en väldigt ung flicka av börd som gifte sig med en lite äldre man av börd och fick många barn. Precis som det gick till på den tiden - det går fortfarande till så, vad är problemet? Jo, ordet "jungfru" är tydligen det hebreiska ordet "almá" som betyder ung flicka.

    Det är nu jag skrattar rått och okutiverat för det betyder att heeeela tjongkarongen som katolikerna byggt upp kring denna oskuld är en lögn! Jag förstår precis varför, det är inte lätt att prata för en befolkning styrd av hormoner när man själv är celibat. Då vill man ju att alla ska lida lika mycket som en själv!
    I call it as I see it - ett gäng avundsjuka gamla tjurgubbar är vad de är i vatikanen! Har alltid varit! Och dedikterar vad gemene man ska göra - tex inte använda kådisar. Jubelåsnor är ett annat fint epitet jag gillar som passar väl i sammanhanget.

    Har du några roliga fakta är det bara att dela med sig!

    Ja, jag menar "roliga" som i "fy fan vilka idiotiska grejer det finns".


    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Svar på tråden Saker du inte visste om bibeln - focus Maria.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    M C skrev 2011-10-28 08:18:05 följande:

    hon var en väldigt ung flicka av börd som gifte sig med en lite äldre man av börd och fick många barn. 


    Nu är jag ju inte kristen för att besvara ditt inlägg men här måste jag rätta en sak. Den man Maria gifte sig med var inte lite äldre än henne. Ålderskillnaden var mycket stor. Hon var troligen 12 år gammal och han var över 80 år gammal. Denna info kan man hitta i bla. katolska källor. 
  • SweeneyTodd

    Enligt katolsk tro hade inte Jesus syskon, hans ''syskon'' är kusiner.

  • Ruby01

    Jag är kristen och tror på Bibeln, men jag håller med dig, jag tror att mycket är förvrängt av de olika präster som i alla dessa år har tolkat Bibeln fel.

    Det står även att Jesus var av Davids släkt, men det var Josef som var släkt i rakt nedstigande led till David, så i så fall så var ju Jesus Josefs son. Men jag tycker inte det motsäger Bibeln på något sätt, för Gud såg helt enkelt till att människosonen föddes genom Maria och Josef, på samma sätt som det är Guds förtjänst att mitt lilla mirakelbarn har fötts trots att jag trodde att jag inte kunde få barn.

    Jag tror att Bibeln är skriven i liknelser, inte något man ska gå på ordagrant. Eva och Adam är bildligt talat de första människor som genom mutation gick från att vara apor till det vi kallar människor. Ser man det som står i Bibeln bildligt talat så stämmer det mesta faktiskt med hur evolutionen och allt annat faktiskt har gått till.  

  • AnnaL1

    Jag läste i någon kristen bok om hur det där med själva avlandet av Jesus gick till. Maria Var ung, men av nån anledning som jag inte minns så tyckte folk att det ändå var en bra ide att hon skulle gifta sig med gamle Josef. Men han var ju en så god man att han ville vänta tills flickebarnet var lite äldre och mognare innan de fullbordade äktenskapet, så han rörde henne inte på flera år. Istället gick har ut med fina får och var borta i månader i taget. 

    När Maria var lite äldre och mognare - runt 16 tror jag - så var Josse som vanligt ute med fåren. Maria var i sitt rum en kväll när någon ropade till henne genom ett fönster. Denne någon sa att han var en ängel och hette Gabriel. Han ville gärna komma in och prata lite med Maria, som verkade så ensam. Maria tyckte inte alls att han såg ut som en ängel, utan var istället rätt lik en av killarna i byn, men sa han att han var en ängel så måste det ju vara så. Så killen - förlåt, ängeln - sweettalkade sig in, och resten känner vi ju till...  

    Jorå satte.... 

  • M C
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-10-28 12:08:19 följande:
    Nu är jag ju inte kristen för att besvara ditt inlägg men här måste jag rätta en sak. Den man Maria gifte sig med var inte lite äldre än henne. Ålderskillnaden var mycket stor. Hon var troligen 12 år gammal och han var över 80 år gammal. Denna info kan man hitta i bla. katolska källor. 
    Folk levde inte så länge då. Kanske 50 år, men i snitt runt 35 år. Jag har fattat det som att han var 30 när de gifte sig. Det är som dagens 80 det.
    Katolska källor, det låter lite väl luddigt.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    SweeneyTodd skrev 2011-10-28 14:41:23 följande:
    Enligt katolsk tro hade inte Jesus syskon, hans ''syskon'' är kusiner.
    Ja, Jakob är reducerad hos dem. Det går inte ihop med deras sk översättning av bibeln, de har många egna versioner av saker och ting.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Red Velvet

    Men var i bibeln står det att Maria levde i celibat efter födseln av Jesus?
    Sedan vad Påven säger innebär ju inte att bibeln säger det...

  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    M C skrev 2011-10-28 16:58:54 följande:
    Folk levde inte så länge då. Kanske 50 år, men i snitt runt 35 år. Jag har fattat det som att han var 30 när de gifte sig. Det är som dagens 80 det.
    Katolska källor, det låter lite väl luddigt.
    ""When forty years of age, Joseph married a woman called Melcha or Escha by some, Salome by others; they lived forty-nine years together and had six children, two daughters and four sons, the youngest of whom was James (the Less, "the Lord's brother"). A year after his wife's death, as the priests announced through Judea that they wished to find in the tribe of Juda a respectable man to espouse Mary, then twelve to fourteen years of age, Joseph, who was at the time ninety years old, went up to Jerusalem among the candidates; a miracle manifested the choice God had made of Joseph, and two years later the Annunciation took place.""
    http://www.newadvent.org/cathen/08504a.htm 
  • Johan70

    Tur att man inte är papist så man slipper se påvens idéer som något man måste rätta sig efter. Lutheranismen har en mer praktisk syn på saker och ting och vill hellre tolka Bibeln efter vad som faktiskt står i den. Sedan har Ruby01 rätt också, i det att mycket som står i Bibeln är liknelser och varken skall eller kan tolkas bokstavligt.

  • Agnostino
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-10-29 10:59:53 följande:
    ""When forty years of age, Joseph married a woman called Melcha or Escha by some, Salome by others; they lived forty-nine years together and had six children, two daughters and four sons, the youngest of whom was James (the Less, "the Lord's brother"). A year after his wife's death, as the priests announced through Judea that they wished to find in the tribe of Juda a respectable man to espouse Mary, then twelve to fourteen years of age, Joseph, who was at the time ninety years old, went up to Jerusalem among the candidates; a miracle manifested the choice God had made of Joseph, and two years later the Annunciation took place.""
    www.newadvent.org/cathen/08504a.htm 
    90 år gammal vid tideräkningens början? Den där historien är otvivelaktigt båg.
  • Johan70

    Det finns över huvud taget tveksamheter kring ålders- och tidsuppgifter i Bibeln. Eftersom man i hebreiskan använde bokstäver som siffror (lite som med romerska siffror) och inte alltid gjorde det på ett konsekvent sätt, är det ofta oklart vilka åldrar och tidslängder som egentligen avses när sådant anges i bibeltexterna.

  • M C
    Red Velvet skrev 2011-10-28 17:02:09 följande:
    Men var i bibeln står det att Maria levde i celibat efter födseln av Jesus?
    Sedan vad Påven säger innebär ju inte att bibeln säger det...
    Jomen du förstår, det påven säjer Goes.

    Det är ju olika skolor det där, men jag retar mig mest av allt på vad katoliker gör - man kan säga att de bordrar mest till min personliga växthuseffekt.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-10-29 10:59:53 följande:
    ""When forty years of age, Joseph married a woman called Melcha or Escha by some, Salome by others; they lived forty-nine years together and had six children, two daughters and four sons, the youngest of whom was James (the Less, "the Lord's brother"). A year after his wife's death, as the priests announced through Judea that they wished to find in the tribe of Juda a respectable man to espouse Mary, then twelve to fourteen years of age, Joseph, who was at the time ninety years old, went up to Jerusalem among the candidates; a miracle manifested the choice God had made of Joseph, and two years later the Annunciation took place.""
    www.newadvent.org/cathen/08504a.htm 
    Ljug och förbannad dikt.
    Var i biblen står det? Bara för att veta var du hittar dessa hittepån?
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Johan70 skrev 2011-10-29 11:57:25 följande:
    Det finns över huvud taget tveksamheter kring ålders- och tidsuppgifter i Bibeln. Eftersom man i hebreiskan använde bokstäver som siffror (lite som med romerska siffror) och inte alltid gjorde det på ett konsekvent sätt, är det ofta oklart vilka åldrar och tidslängder som egentligen avses när sådant anges i bibeltexterna.
    No shit?
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Red Velvet
    M C skrev 2011-10-29 22:22:46 följande:
    Jomen du förstår, det påven säjer Goes.

    Det är ju olika skolor det där, men jag retar mig mest av allt på vad katoliker gör - man kan säga att de bordrar mest till min personliga växthuseffekt.
    Jaha.
    Fast du skrev ju visserligen att du ska peka ut saker som bibeln påstår och att det i bibeln står att Maria levde i celibat. Blev lite förvirrad där.
  • M C
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-10-29 10:59:53 följande:
    ""When forty years of age, Joseph married a woman called Melcha or Escha by some, Salome by others; they lived forty-nine years together and had six children, two daughters and four sons, the youngest of whom was James (the Less, "the Lord's brother"). A year after his wife's death, as the priests announced through Judea that they wished to find in the tribe of Juda a respectable man to espouse Mary, then twelve to fourteen years of age, Joseph, who was at the time ninety years old, went up to Jerusalem among the candidates; a miracle manifested the choice God had made of Joseph, and two years later the Annunciation took place.""
    www.newadvent.org/cathen/08504a.htm 
    Från Apokrafyserna. Inte bibeln.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Red Velvet skrev 2011-10-30 19:43:44 följande:
    Jaha.
    Fast du skrev ju visserligen att du ska peka ut saker som bibeln påstår och att det i bibeln står att Maria levde i celibat. Blev lite förvirrad där.
    Det går tydligen att tolka vissa delar av bibeln som att hon inte fick fler barn.
    http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/mariaosk.htm

    Löjligt det med. Men så är hela tråden en hyllning till hur otroligt korkade grejer det står i den boken.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Anna1234

    Den här tråden måste jag bara uppliva igen! Finns det någon Bibelkunnig som har fler roliga historer/sanningar att dela med sig av?

  • Aniiee
    Anna1234 skrev 2016-11-06 20:10:49 följande:

    Den här tråden måste jag bara uppliva igen! Finns det någon Bibelkunnig som har fler roliga historer/sanningar att dela med sig av?


    Grattis tii veckans trådlyt.

    Har du sett/lyssnat på The bible reloaded på youtube? Mycket "matnyttigt" och roligt där .
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
Svar på tråden Saker du inte visste om bibeln - focus Maria.