Inlägg från: Bebis187 |Visa alla inlägg
  • Bebis187

Juli bebis 2012

Hej och grattis alla glada!

Oj, vad det skrivs i denna tråden.....tänkte läsa allt från början och sen skriva så jag är uppdaterad men det hinner jag inte med, så jag kastar mig in här.... =)

Plussade förra veckan den 3 november med CB digitalt test - där stod det 1-2 veckor..... Vet inte varför jag testade men kände det lite på mig.... men vågade ändå inte hoppas. Mannen trodde knappt på mig OCH testet och vill att jag ska göra ett test till som backup, men vad jag förstår så är testet väldigt säkert. Stämmer det att man sen lägger på 2 veckor för att få den veckan som barnmorskan sätter en i?? Ska testa och mata in min info här på FL och se vad den säger. Har ändå ganska bra koll på läget då jag haft en app som heter P Tracker på min mobil där jag skrivit in när jag haft mens, sex etc. Haft väldigt oregelbunden mens.....

Enligt mobilen har jag BF 18 juli iallafall! =)

Vi har en son på 19 månader sen tidigare. Jag är 34 år (snart 35) och bor mellan Lund och Landskona i Skåne. Dröjer lite med att kontakta BM - känns konstigt att ta kontakt med henne så här tidigt....men det är kanske inte är fel om det är kö....

Symptom hos mig: Illamående!

Grattis till alla här och kul att få sälla sig till detta gäng!

Kram och ha en bra dag!                  

• Bebis187

Hihihi Madlin! "Lukta på skurmedel och diesel"-craving! Va kul! Ja, jag tycker det luktar gott när man tankar annars oxå - när jag inte är gravid.

Men vad jag vet hade jag inga cravings min förra graviditet, ska bli spännande att se denna gången....

Känns som jag är jämt illamående hela tiden - men klart jag är arbetslös och har sonen på dagis 15 timmar i veckan så jag går bara hemma och känner efter. Känner att jag vill äta hela tiden för att bli av med illamåendet - men känner att illamåendet INTE går över av att äta. Hoppas att jag inte blir kräkig denna graviditeten.....usch, not nice......

Förra grav. kräktes jag typ bara 2 gånger och det var över 2 dagar när jag var hemma från jobb pga huvudvärk....

Men hahaha, vad roligt att höra om din "roliga" craving - mer sånt vill jag höra om....man har ju hört att man kan få märkliga cravings....       

• Bebis187
    MLT skrev 2011-11-08 12:48:11 följande:
    Jag har alltid haft Trygg Hansa själv, men valde Skandia liv till sonen, kostar 200:-/månad. Jag bokade möte med flera olika försäkringsbolag och jag personligen tyckte att Skandia var bäst. Det kan nog löna sig att lägga ner lite tid på att verkligen fördjupa sig i de olika försäkringarna, de kommer man ju ha i minst 18 år framåt..

Gravidförsäkring eller?

Gällande barnförsäkring så skäms jag att säga att vi ännu inte fått tummarna loss och skaffat en försäkring till vår son som nu är 19 månader!!! (usch ja, så hemskt - jag vet!)
    Vår son har en genetisk sjukdom så det kan bli svårt att få försäkring och jag har börjat en gång att fylla i papper hos Trygg Hansa, men det var fruktansvärt mycket att fylla i då de vill ha de undantag till försäkringen dokumenterad..... Det finns kanske ngt kontor man kan traska in på och få hjälp??? Börjar bli lite pinsamt nu och vi måste DEFINITIVT ha en försäkring på illbattingen! 

• Bebis187

=) Kaffe klarar jag mig inte utan, men försöker försöker dra ned på det då man läser att det inte är "bra" när man är gravid....men tror dock att det blir värre om jag inte dricker det .... abstinens rentutav kanske! ;)
    Nä, tror inte cravings e ngt man "hittar på" för att det ska vara mer tillåtet....utan att kroppen e i behov av ngt....
    Förhoppningsvis behöver man inte tugga på cement som ngn skrev här! Hahaha! Eller krita och gips....det har man oxå hör om.....  

Madlin: Ja, jag visste att jag var bärare av den här genetiska avvikelsen då min systers 2:a barn fått diagnosen och jag därefter tog ett DNA test. DNA-test blev taget på vår kille i samband med PUK-testet på BB och skickades iväg. Efter 1 1/2 månade fick vi svaret, men då visste vi redan för hans värden var konstiga. Då hade vi legat på sjukhus hela tiden - först på Neonatalen sen på Barnsjukhuset i Lund.  

Jaha. Försäkringsmännen kom hem till dig? Ja, det hade ju varit det ultimata. Måste som sagt få tummarna loss och sätta igång med detta! Tack för tipset! 

• Bebis187

Jag beklagar alla med MF, blödningar och utomkvedshavandeskap! =(
    Jag känner för er! Hoppas att ni plussar igen inom snar framtid.....  

• Bebis187

Hej!

Vad många som ska på VUL i denna tråd..... Jag ringde idag till barnmorskan för att berätta att jag var gravid och jag sa till henne att det kanske det var lite tidigt att kontakta dem då jag "bara" e i vecka 4+1 men hon tyckte det var jättebra att jag ringde så tidigt för hon hade nästan fullt i schemat, men hade sparat lite luckor för inskrivningar.

Har i denna kommunen så brukar de ha hälsosamtal sen inskrivning, men jag tyckte det var lika bra att köra allt på en gång - det fick jag själv besluta. Har fått tid för samtal och inskrivning 19 december.
    VUL kom aldrig på tal - jag antar att hon tog mitt ord för att jag testat positivt hemma.... Min förra graviditet fick jag VUL i vecka 9, men det var för att hon frågade om jag ville ha det bekräftat... 

Dessutom ska det bli KUB test för min del också... Det innebär en remiss in till KK i Lund och där blodprov och utvärtes ultraljud. Detta gjorde jag förra gången också....känns skönt att få gjort.

Precis som många andra tycker jag också att tiden sniglar sig fram....nu vill man bara att tiden ska gå så man kan berätta för alla och börja gå på besök hos MVC och magen växa...=) Läste i en bok att med andra barnet så är inte graviditeten lika spännande utan mer en transportsträcka och en längtan efter barnet/syskonet/nytillskottet. Vet inte om jag tycker det stämmer helt.....men lite sanning ligger det nog i det.....
    Ska bli spännande att se könet när man får det ultraljudet och dessutom i slutänden om det blir vaginal födsel - för det vill jag testa på!        

• Bebis187
    tundra skrev 2011-11-10 20:40:24 följande:
    Har fått tid till inskrivning den 14/12. Pratade med min gamla BM och är riktigt glad att jag får henne igen! Men det blir långa veckor dit.

Någon skrev att för de flesta omföderskor går 2a graviditeten på rutin o är mer en lång transportsträcka. Men jag tycker det är minst lika nervkittlande den här gången. Tankarna maler, dagarna går snigelsakta och varje symptom analyseras. :-P

Lääängtar redan efter min nya knatte!

Hallåååå
    det var jag som hade läst det ngn stans! Men håller inte med.....visst jag vill också att tiden ska gå lite fortare, så att jag "kommer in" i det så att säga - e bara i vecka 4+1 för tillfället. Jag går också runt och känner efter och jämför hur jag kände mig förra gången med nu. 

Att man lääääängtar så efter sin lilla knodd/knodda =) gör ju att man vill att det ska gå lite snabbare - men DEFINITIVT graviditeten är också spännande!   
  • Bebis187
    AnnA1985 skrev 2011-11-11 06:51:59 följande:

Usch, jobbigt =/

Ni som varit gravida tidigare... Har ni haft sömnproblem under era andra graviditeter?
    Eller kanske bara är några stycken som får det? 
    En annan är ju helt färsk, känns som man varken vet det ena eller det andra :p  
    Verkar som att det inte blir nåt jobb idag... så jag tänkte se om jag kan somna om en stund *gäsp* 
    Yep, nu ibörjan blir det dålig sömn för att man inte kan sova eller somna om (och dessutom nu, en superduper morgonpigg son (19mån) som idag vaknade 04 - normalt 05). Sen senare i graviditeten hade ifallfall jag skitsvårt för att sova. Ont i ryggen och kunde inte hitta en skön ställning. Försökte med kuddar lite här och var (mååånga går åt). Under magen, bakom ryggen, mellan benen etc, men det blev inte skönt ändå. Vissa nätter var man så frustrerad och det värkte så i nedre ryggen att man bara satt på sängkanten och lippade.
    Har sett reklam för en lång, stor kudde (typ lika lång som en person) som man ska krama/ligga bredvid. Funderar starkt på att köpa en sådan....
    Dessutom hjälper det inte att jag har en för mjuk säng! Dumma SOVA-butiken sa att jag var mittemellan en soft och medium - och dumma jag valde en soft! När jag var gravid och gick upp 20 kg + fick jag byta sida med mannen som har medium, men ändå lägga en pappskiva under bäddmadrassen!  
  • Bebis187
    Tolle83 skrev 2011-11-11 07:13:22 följande:
    Åhh snart gäller de... Gaah vad jag är nervös!!!

Det var VUL va? Lycka till!! =)
Svar på tråden Juli bebis 2012