Inlägg från: Bebis187 |Visa alla inlägg
  • Bebis187

Juli bebis 2012

AnnA1985 skrev 2011-11-11 07:29:36 följande:
    Ace33: Så det är alltså bättre med en lite hårdare säng när man blir lite tjockare?

Vitsippa80: Spikmatta... testade morsans när jag va och hälsade på henne i Östersund julen -09, men jag låg bara och garvade för att det kittlades :p Hemligheten kanske är att försöka slappna av? Mamma säger att hon också alltid somnar på spikmattan =) 

Yes, så är det i allmänhet. Ju tyngre man är ju fastare madrass ska man ha.

Jag e inte jättesäker men.....jag har hört att man inte ska använda spikmatta när man är gravid. Att det kan riskera ett MF då man sätter igång ngn fysisk rensning av ngt slag.... I och med att jag hört detta så vågade jag inte använda min födelsdagspresent (spikmatta) jag fick när jag var gravid med mitt förra barn..... Ska kolla Googla lite och se om jag hittar ngt om detta........  
  • Bebis187

Verkar vara lite hit och dit med vad de säger om spikmatta under graviditet. Hittade lite forum och bloggar om detta ämne och det verkar vara både ja och nej. Enligt en tråd så hade Shakti-spikmattans hemsida skrivit: Ej att rekommendera (men som jag läste i ngns blogg som hade frågat sin barnmorska så säger de bara så för att gardera sig och sin produkt). Ni får själv bedöma.....
    Har själv aldrig vant mig vid spikmattan - tycker det gör himlans ont när man ligger där med bar rygg som man ska. Piggarna är så sylvass!. Helprickig på ryggen efteråt! Men de säger ju att det ska göra lite ont i början, sen efter ett tag så kommer blodcirkulationen igång......

• Bebis187

Ja, jag håller med dig! Listan är lång med vad man inte ska äta och dricka! Hur gjorde man förr i tiden??? Reglerna på den här förbjudna matlistan ändras ju också lite titt som tätt!

• Bebis187
    Tvåbarnsmamman78 skrev 2011-11-11 09:32:59 följande:
    Varit på hälsokontrollen nu.. Känns lite mer märkligt.
    Någon som ska göra kub?? Någon som gjort det tidigare.?

Ja, jag har gjort det med mitt förra och första barn. När jag pratade med BM igår (helt ny i samma kommun som jag bor i nu) så frågade hon om jag gjort det....men kom inte ihåg så jag fick fråga vad det innebar.

Här får man iallafall remiss till KK för blodprov och sen får man ett utvärtes ultraljud där de mäter utrymmet mellan ryggraden och "rygghuden". Den "spalten" får inte vara för tjock.....Man lägger sen ihop värdet på mätningen och blodtagningen och får då en siffra på hur hög "risk" det är att man får ett barn med downs syndrom.

Vi gjorde det förra graviditeten som sagt och det kändes skönt att ha det gjort...Dessutom får man ett UL extra ;).
    Vitsippa80 skrev 2011-11-11 09:58:33 följande:
    Vi har tänkt göra KUB, men eftersom det är min första graviditet så har jag inte gjort det förr. Vad gör man på hälsokontrollen? Kontrollerar hälsan förstår jag men gör man nåt mer?

På hälsosamtalen (om jag minns rätt) så pratar man om hur man lever, om du eller mannen röker, dricker, har några sjukdomar i familjen etc. Hur man känner inför graviditeten. Om man har några frågor eller om man är orolig över ngt. Man blir vägd, tar blodprov och urinprov... Om jag minns rätt alltså....
  • Bebis187

"förra och första barn" - har ETT barn.....

• Bebis187

Kommer inte ihåg att jag betalade ngt.....Remiss till blodprovet och sen fick jag ultraljud hos min dåvarande BM som var på en privat klinik i Malmö. Kanske jag betalade typ 180 kr för UL (fick gjort typ 4 - VUL, KUB, UL och tillväxtultraljudet.....sen fick jag ett till när vi hade vändningsförsök - men det räknas kanske inte ;) ) Minns inte riktigt, men jag vet att jag betalade vid ngt tillfälle....

• Bebis187

Nää, lite mat sen off to work! Ha det gott allesamman!

• Bebis187

Tänker på dig Ella Jade..... Hoppas allt går bra för dig!

Kraaam

• Bebis187
    MLT skrev 2011-11-14 14:59:08 följande:
    Jag känner att det är en för känslig period just nu som embryot går igenom, vill inte spruta in något främmande i kroppen. Jag vaccinerade mig inte mot svininfluensan heller, var gravid när det skrevs som mest om den.

Jag går idag in i vecka 6 och har funderat på detta med influensavaccinationen..... Min son på 19 månader fick sin vaccination förra veckan, men tror jag läst ngnstans att man inte behöver ta denna vaccinationen om man vaccinerade sig "förra" gången mot svininfluensan. Det gjorde jag och då var jag gravid. Gick jättebra, in och ut - inga biverkningar alls förutom suuuuperont i armen. Min barnmorska vid den tiden tyckte jag skulle ta sprutan då det var rekommenderat för gravida.....man är ju i en riskgrupp....
  • Bebis187
    Bees knees skrev 2011-11-15 21:16:24 följande:
    jag har den absoluta motsatsen , har aldrig känt mig så torr i hela mitt liv!
    känner mig helt onormal Rynkar på näsan varit så sedan jag plussade.
    Jag var oxå skit "torr" min förra graviditet. Jättejobbigt! Nu i efterhand så inser jag att jag skulle pratat med min barnmorska om det. Händer det denna graviditeten oxå så ska jag definitivt ta upp det!

Dessutom hade jag rejäl klåda över kroppen och i hårbotten förra gången. Hoppas hoppas det inte blir så denna gången.....tror det är hormonerna som skappar alla dessa besvär, men måste ju finnas ngt att göra åt det. Fick taget ett blodprov för graviditetsklåda när jag nämnde den för BM, då det kan innebära att levern för illa under graviditeten (men det ska egentligen klia mest i handflator och fotsulor - och det gjorde det inte på mig). Provet var normalt. Kanske torr hud? Torr överallt.... =/  
Svar på tråden Juli bebis 2012