• MLT

Juli bebis 2012

Bragdoll skrev 2011-10-31 17:03:32 följande:
    Hej hej.
    Jag är nyplussad (igår) och vill egentligen berätta för hela världen, men ska försöka hålla det hemligt för de flesta tills det syns på riktigt.

Jag har lite funderingar som jag hoppas någon kan svara på.
    Kan man plussa klart och tydligt på BIM -5? Anledningen till att jag undrar är för att jag försöker räkna ut vilken vecka jag är i och min menscykel har varit lite oregelbunden (det har kunnat diffa upp till 7 dagar) och testet jag gjorde var det ABSOLUT ingen tvekan på..

Har ni ont i ryggen och magen?
    Jag tycker det drar i magen och jag har ont i ryggslutet, i bäckenet fast baktill om man säger så.

Låter ju som att man är nybörjare på det här.. men jag har två sen innan men jag har glömt hur det var.. (yngsten är 8 år..) :) 

I mitt galleri finns bilder på bim -5 och bim -4, jag har fått exakt samma resultat tre gånger innan så den här gången räknar jag faktiskt ut bim med hjälp av styrkan på testen :) Jag får inte starkt test på bim, snarare några dagar efter. Använder testlagrets stickor.

Ett tips är att ta Clearblues digitala test med veckoindikator (berättar vilken vecka man är i), för mig stämde det exakt!
  • MLT
    ettplusett skrev 2011-10-31 21:39:23 följande:
    Hej allihopa. Dessvärre kommer jag att lämna den här tråden pga mf. Väldigt ledsamt men det är bara att gå på't igen ;)

Lycka till allihopa och jag hoppas att ingen av er drabbas av samma öde som jag.

Kram! 
    Beklagar, vet hur det känns.. Jag blev gravid igen på första försöket, snart står du med ett plus i handen igen  
  • MLT
    Jamtlandstaus skrev 2011-11-01 06:28:19 följande:
    Gjorde om testet idag o nu var det klart o tydligt! : )
    Har BF 7 juli. Har en son på 14år sedan tidigare å han är född i juli så detta är väl min fertila toppmånad...
    Nu hoppas jag att det stannar kvar vill inte vara med om MA/MF igen!!
    Har inga uppenbara symtom alls förutom att jag är varm som en kamin, speciellt på kvällarna.
    Förra graviditeten hade jag mycket spottings å nu inga alls, än. Hoppas de håller sig borta!
    Fertil toppmånad, finns det något som heter så? Det skulle förklara varför fler i min opmgivning har barn födda på nästan samma dag, ett par har exakt samma födelsedag på sina barn. Här finns det också god chans att pricka in sonens 2-års-dag :)
  • MLT
    Ella Jade skrev 2011-11-01 09:58:48 följande:
    Om jag idag är 5+1 är jag väl i 6:e graviditetsveckan?

Blir lite olika på de olika sidorna jag kollar.. Hmm.

Ägglossning 11 Oktober (vad jag tror!)
    Så är det! Men jag minns hur min bm hela tiden skulle envisas med att säga tex. 15 veckor och jag kände 'hallååå, jag är faktiskt i v. 16!!!'.  Jag ville ju vara så långt gången som möjligt hela tiden :)

Hade du äl 11 oktober är du idag i v. 5+0, alltså vecka 6 =)
  • MLT
    Ella Jade skrev 2011-11-01 10:09:01 följande:
    Tack.. :)  blev lite förvirrad där.

Jag är väldigt svullen om magen, mer än jag trodde jag skulle vara SÅHÄR tidigt.. Den putar ut en del.. haha.
    Det blir så i början, tarmarna håller på att möblera om och tryckas uppåt så man blir svullen. Sen kan det lägga sig ett tag runt v. 10-12 och en del blir oroliga för att magen blir mindre, men sen efter v. 12 kommer livmodern upp över bäckenet och den riktiga bebbe-magen börjar växa :) Låter som värsta vetenskaps-gumman här nu ju, hehe =)
  • MLT
    Ella Jade skrev 2011-11-01 10:28:25 följande:
    Ja, klart jag hellre vill säga vecka 6 än 5!! :D haha! Så vecka 6 säger jag stolt, gött!

hahaha jag måste säga att det låter väldigt läskigt. "tarmarna håller på att möbleras om", inte så lyckat när jag sa detta till min sambo.. han ögon blev rätt uppspärrade.. *skratt*. Vill se riktig mage snart, otålig!! Det är bra, får svar på mina frågor ju! ;)

Har du någon aning om skillanden mellan VUL och UL? Jag vet vad de står för o så. Men jag tänkte göra en koll i vecka 8 kanske, undra vad som är bäst/som man isåfall bör göra!?
    Jag gjorde ett UL i v. 9 (8+0) privat och det syntes bra fast de kollade utanpå magen. Finns bild i mitt galleri (bebben i magen) som dock inte blev så bra. Fick se bebben på en stor platt-tv som hängde på väggen =) Jag vet inte skillnaden på hur bra man ser fostret, någon annan kanske gjort båda varianterna? Jag skulle tippa på att VUL är bättre i v. 8, de jag gjorde hos kollade tidigast i v. 9 (Emma ultraljudsklinik).

Det bästa är ju att du när du går in i v. 9 kan säga att du är i tredje månaden samt när du går in i v. 13 att du är i 4:e månaden osv.. det låter ju så mycket mer ;)

Det finns en jättebra sida som visar vad som händer vecka för vecka väldigt ingående i magen med tarmar, foster och allt vad det är, ska kolla om jag hittar den!
  • MLT
    SommarDahlia skrev 2011-11-01 11:30:56 följande:
    Ni som har mer än ett barn sen innan, märkte ni att magen kom fortare med 2:an än med 1:an?
    Det undrar jag också! De jag frågat minns inte så exakt, men i stort sett alla säger att den definitivt kom tidigare, men frågan är hur mkt tidigare? Jag fick inte mage förrän v. 24 med sonen, bara vaknade en morgon så var den där i stort sett :)

Har ett jättestort projekt på gång och skulle det gå vägen vill jag vänta så länge det bara går med att berätta att jag är gravid, helst inte alls.
  • MLT
    JonnaA87 skrev 2011-11-01 13:18:34 följande:
    Hejsan

Jisses va kul me så många som plussat :) Hoppas det går super bra för alla!
    Själv plussade jag i söndags å efter lite räknande å sånt verkar jag vara i v 6 nu...förstår dock inte riktigt hur man räknar?! Har inga direkta symptom förutom förbannat ömma bröstvårtor :/ men d e allt...än så länge.. 
    Det är första barnet och jag har några frågor som jag hoppas att någon kanske kan svara på?
    När ska man ringa BM å vad gör dom på första besöket?
    Är det någon speciell mat man ska undvika eller äta mkt av? 
    När görs första ultraljudet?
    Grattis :)

Ring bm så fort du kan så bokar ni in tid för hälsosamtal (på de flesta ställen tror jag), där får du veta just vad du bör undvika att äta, får lite broschyrer osv. Det finns också info på livsmedelsverkets hemsida: http://slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/gravida/ Det är inte så mycket man ska undvika egentligen, om man inte moffar brie-ost och rått kött i vanliga fall :)

Det första och enda ultraljud du kommer erbjudas om graviditeten är komplikationsfri är rutinultraljudet (RUL) och det sker omkring v. 18. Det finns dock privata kliniker man kan boka tid hos, men då får man betala själv.
  • MLT
    Mysmamma70 skrev 2011-11-01 13:40:29 följande:
    Där vi bor har vi även ett RUL i v 32, det gäller tex Lund och Malmö
    Vad lyxigt! Är det för att kolla tillväxten eller varför får man ett till?
Svar på tråden Juli bebis 2012