-
Mysig, liten kille du har. Barn förstår mer än vad man tror. Antar att ni inte berättat för honom ännu?Tekla78 skrev 2011-11-26 21:20:35 följande:Ska också bekänna att jag följt er i några veckor nu. Har bf 9:e juli, så jag är i v 8 nu. Haft ett MA och ett tidigt MF, men får ändå inte göra tidigt UL. Blev undersökt på "gammaldags" vis och hon trodde jag var en vecka längre gången än på beräkningen efter senaste mens så jag får helt enkelt lita på att det går vägen denna gång. Har en son som fyller 3 på julafton. Blev så paff idag i affären. Vi stod vid napphyllan och han ville plocka i nappflaskor och en bitring, varpå vi säger att de är för bebisar. "Men det kommer en bebis till oss snart", säger han! Han har visserligen bett oss köpa en lillebror tidigare, men det här lät så självklart för honom! -
michelodeon skrev 2011-11-30 18:13:09 följande:Visst var det fler som kommer ha barn i 3 års åldern när bebisen kommer??? Hur har ni tänkt att göra med vagn? Är en treåring för stor för syskonvagn eller hur tänker ni? Först tänkte jag köpa en vanlig vagn och kanske ha sån ståbräda för sonen, det borde väl funka?
Dottern kommer vara nästan 4 men vi ska nog fixa en ståbräda, hon är otroligt lat när vagnen är med, men annars går hon bra själv... Så en ståbräda så man slipper bära i onödan känns som en bra investering, tror jag kan hitta en beg i kompiskretsen till bra pris
-
SommarDahlia skrev 2011-12-01 07:47:43 följande:Här blir det oxå ståbräda. Går allt vägen är sonen 2 år och 9 månader när Liten kommer. Vill inte ha en stor å bökig syskonvagn. Vägen till dagis är så kort så där går nog ståbrädan utmärkt och ska vi gå längre får vi ha två vagnar helt enkelt. Funderat på en brio sitty, nån som vet om dom är bra? Vi har en bra sulky med svängbara framhjul nu men den har maxvikt på 15 kg å sonen har inte många gram kvar till han är där så det kommer ju inte fungera om ett drygt halvår.
Nån mer än jag som ger upp dagen redan 17.30 istort sett varje dag? Går å lägger mej innan sonen, mår så kasst, stackars sambon får ta läggning, hundpromenad, diskplockning osv... Snacka man längtar sig några veckor framåt!
Vi har en Brio sitty till dottern, är väldigt nöjd med den. Funkar i alla väder och alla underlag. Dock är Mc Laren vagnen vi har smidigare i affärer, men vi älskar brion alla tre. Obs ratt till är nästan ett måste
-
Tekla78 skrev 2011-12-01 20:59:38 följande:Tingeling, och jag är också i v. 9 (8+2) enligt FL.
Vi har en kille som blir 3 snart, dvs han kommer att bli 3 1/2 när bebben kommer. Det blir nog en ståbräda då han är duktig på att gå, men lat när vagnen är med.
Det där hade kunnat varit jag som skrivit, men jag har en dotter och är i v 10 (9+3)
-
Härligt att du blev gravid spontant, hoppas allt går vägen både med sonen och med pyret i magen!Malena C skrev 2011-12-10 07:49:31 följande:Hej, Hoppas jag kan få vara med här.
Upptäckte förra måndagen att jag var gravid och kunde inte tro det var sant. Jag var tvungen att köpa ett test till och när det också var positivt bokade jag tid hos läkare. Jag fick komma in dagen efter och då pickade redan ett litet hjärta. Jag är nu 7 veckor och 4 dagar gravid.
Jag är nog älsdt av alal härinne om jag kollar listan.
Har en son på 2 år och 7 månader som kom till via IVF och gjorde två sista minuten syskon försök i somras med jättedåligt resultat så vi kan egentligen inte få barn.
Hoppas nu lilla livet stannar eftersom jag inte är så ung längre.
Vår son är under utredning / får medicin för alvarlig sjukdom så vi har mer eller mindre bott på sjukhus sista månaderna och därför trodde jag bara mensen var sen på grund av stress.
Nu känner jag igen alla symptom när jag vet vad det är. Molvärk, kramper i benen och förstoppning och gas.
Det sistnämnda är också värre eftersom jag slutade röka när jag såg plusset på stickan.
Jag började röka igen efter de misslyckade ivf-försöken och när vi förstod att sonen var allvarligt sjuk men slutade dierkt när jag såg det andra plusset.
Det finns inte så mycket tid för mig att tänka på att jag är med barn så jag hoppas att denna tråd kan hjälpa mig att gedet att ta lite mer plats. -
Johanna8206 skrev 2011-12-11 07:54:08 följande:Hej på er! Har följt tråden lite halvdåligt sista veckan, har varit bortrest med jobbet bland annat. Jag har mått ovanligt bra tror jag fram till två veckor sen. Då i vecka 9 började jag må illa och känna mig extremt yrslig. Nästan som en rejäl fylla eller sjösjuka
Någon mer som fått dessa symtom så sent? Går in i v 11 idag och håller tummarna för att det snart dämpar sig. Har bokat in privat UL på torsdag, vet någon här om man gör UL eller VUL i vecka 11?
Beror på, i förra grav fick jag ett tidigt UL för att bestämma hur långt jag var gravid då. Då trodde de v12 innan men efter blev jag flyttad till v9(?) tror jag. Jag visste ju att jag inte varit gravid så länge som sedan sista mensen då jag har låååånga och oregelbundna cykler.
Nu ska jag på måndag få göra ett VUL, då är jag v 12 (11+0) om jag räknar från den dagen jag fick pos på ÄL-stickan
Kommer säkert bli flyttad några dagar. På min MVC finns ingen UL-apparat, utan bara en VUL och då var det lättare för dem att boka in ett VUL snabbt efter inskrivningen för att bedömma tiden på grav, då det tydligen inte räckte med att jag visste vilken dag jag fick pos på ÄL-stickan och vilka fyra dagar vi faktiskt bara haft sex denna cykel. Dock sa jag iof inget om sexet, för jag ville ju gärna få se pyret
-
Jag drömmer inte mardrömmar utan sexdrömmar. Helt galet då jag inte har någon sexlust i vaket tillstånd.Inte jättäofta men någon gång i veckan iaf. Annars brukar jag aldrig komma ihåg vad jag drömmer. Nu kan jag vakna jättesexsugen, men innan jag vaknat till tillräckligt för att orka göra något åt saken så har lusten bytts ut mot att jag bara vill somna om igen
-
Går in i v 12 idag, men ska på VUL och lär bli tillbakaflyttad några dagar iaf. Nervös är bara förnamnet...
-
Mitt vul gick bra, och det var "bara" en, de kompisar som vet, har försökt skrämma upp mig med tvillingar, och delvis har de väl lyckats... Tog även cellprov då det var länge sedan det gjordes, och det kunde göras fram till 14 fulla veckor, och jag är bara 11+6 kom hon fram till, min lilla krabat var livlig och svårmätt, hon fick både 50 mm och 55 mm. Efter cellprovet sa hon att det inte var ovanligt med en liten blödning, och att det är helt ofarligt, så nu har jag en blödning och känner mig inte orolig, så skönt!
-
Kommer inte göra Kubb-test. Efter att ha kämpat i 1,5 år med att bli gravid med dottern och över 2 år för att bli gravid denna gång, kan inget få mig att göra en abort, och då skulle jag bara oroa mig i (förhoppningsvis) onödan om jag fick dåliga värden!
-
Min dotter kommer absolut få gå på dagis när hon blivit storesyster, men först ska hon få ett långt sommarlov med mig och pappan. Vi har många dagar kvar då jag snålade första året, och jobbade lite helger för att spara dagar innan hon skolades in vid 1½ år. Så vi blir FL för varsit barn samtidigt, ska bli mysigt, men jag tror hon kommer sakna dagis och kompisarna endel. Som tur är kommer hennes kusin som hon älskar vara ledig hela sommarlovet med sin mamma och lillesyskon
Sen kommer hon få gå beroende på hur det känns då. Men kan inte tänka mig att hon får gå 5 dagar i v iaf, hon går oftast bara 4 dagar i veckan nu och då jobbar vi ändå båda heltid. Men man har rätt till 30timmar/vecka här i sthlm... fast nöjer man sig med 15/vecka så blir det ju gratis i september när hon fyller 4. Tål att tänkas på...
I jul ska vi berätta för henne att hon ska bli storesyster, ska bli skoj, undra vad hon säger om det. -
Vi ska börja berätta för dottern nu i jul. Då får hon en bok om Busiga bebben, där den ligger i mammans mage. Hon är drygt 3 år och älskar böcker, så hon kommer nog förstå detta snart. Hon har faktiskt inte tjatat om att bli storesyster trots att alla hennes kompisar vi umgås med privat fått småsyskon för mellan 1½ år och ½ år. Sen framemot påsk när hon får en kusin till så komer hon få boken busiga bebben kommer hem. Tror det är bra med lagom pedagogiska böcker att basera förklarngen på
Hennes kusin som är 1 år yngre än henne vet att han ska bli storebror och att mamma har bebis i magen, men det har även pappan och ibland även han. Han brukar kolla up UL-bilderna och säga att det är hans bebis
Anledningen till att vi väntat är både för att väntan inte ska bli allt för lång, eller konstigt om nått går fel. Men framförallt att hon inte kan bevara hemligheter och jag känner att det är bätttre att vänta med att säga tills det är okej att hon berättar för folk än att bli sur för att hon berättar något hemligt...
Lite jobbigt är att jag "råkade" berätta för en kollega igår. Hans syster har jobbat på samma jobb, så jag känner henne lite granna. Och så har jag hört ryktesvägen att hon är gravid, så jag frågade lite om det. Då frågade han när vi skulle ha tvåan, och jag såg så generad ut att han förstod att det var på g. Probelemet är att han är en sladdertacka, men hoppas han kan hålla tyst. Fast jag har ju berättat för cheferna (som jag gärna ville berätta för först) och såhar jag ju gått in i v 13 så det känns okej om det skulle komma ut, hade annars tänkt hålla det hemligt till efter jul och nyår iaf. -
Tolle83 skrev 2011-12-26 19:44:18 följande:Nån som funderat över vagn? Ja tror de blir en kronan för mej... Nån som vet nåt om den?
Har flera kompisar som haft/har kronan och alla är nöjda. Stabil, bra, bra varukorg skön att köra. Själv kommer vi använda dotterns Emmaljungavagn. Har fyndat en mjuklift till som jag tror vi ska använda när "sommarlovet" är slut. Blir liggdelen först för jag tror och hoppas på en varm sommar och då verkar en rymlig liggdel bättre än en mjuklift med massa fleace i bättre. Sen blir det nog en ståbräda till dottern, trots att hon är rätt stor när pyret kommer. Har även planer på att använda bärsele (har både Babybjörn och en beco butterfly) enhel del vid dagislämning/hämtning. Får se vad det blir sen i slutändan då jag brukar planera mer än vad som funkar
Emma älskade selen och var lite svår med vagnen i början men pyret kanske är tvärt om, vem vet?
-
storebrorM skrev 2011-12-27 11:49:27 följande:Jag hoppas också att denna gruppen finns kvart trots FB gruppen :)
Jag har också en hel del funderinga kring vagn. Min syster har en son på tre och en nyfödd och hon ångrar att hon inte skffade syskonvagn. Min son kommer vara 2½ när bebben kommer och jag är fundersam på om jag ska ha syskonvagn. Han älskar vagnen och åker gärna :) Men vill inte asa runder på en klumpig syskonvagn alltid så funderar på bugaboo donkey som man kan ändra. Men den är så GALET dyr :S
Jag tycker Fb gruppen är smidigare än FL men hänger gärna på båda ställerna.
Ang. Buggan, med lite tur kommer det väl någon beg. ut på marknaden till sommaren. De flesta jag känner som har haft syskonvagn har bara användt dem ett litet tag. Det jag tycker är roligt är att jag bara har sett donkeyn på stan med shoppingkorgen till och ett barn i. Aldrig med två barn. Inte ens vid klassisk dagislämningstid på stan lixom. Lite konstigt tycker jag... -
Malena C skrev 2011-12-27 15:08:33 följande:
Beklagar. Ville bara dela med mig av en historia jag hört av min kompis. Hennes man har en tumör i hjärnan som inte är opererarbar. Han lever helt enkelt med den, men under regelbundna kontroller. Han mår bra, men har huvudvärk rätt ofta, men klarar sig på alvedon. Han har haft den sen innan de träffades och nu har de ett barn på 3 år och ett på 1. Däremellan han han bli rätt dålig då tumören växte och han fick strålas i ett halvår, men nu är det tillbaka till det normala. Hoppas det löser sig till det bästa och han kan bli helt frisk, men ville bara säga att det går att få ett långt och lyckligt liv iaf även med en hjärntumör. -
Jag hoppas på en pojke! Har en tjej sen innan och har alltid tänkt mig en av varje, men bara två barn. Hoppas på att få se på RUL vad det blir, för då kan jag ägna tid mot slutet när jag förhoppningsvis har HP/GP till att släja/skänka bort allt flickig om det är en pojke.
Trodde på en flicka spontant förra vändan och tror på kille nu, vet inte hur mycket önskan som en känsla... -
Lindex slutade med mammakläder när jag väntade min dotter så 2008 var det. Dock säljer de fortfarande amningsbh-ar, vilket känns konstigt att de inte har gravidkläder men har kvar amningsbh-ar...Bragdoll skrev 2012-01-05 20:22:46 följande:Jag har köpt mammabyxor nu. Går in i vecka 15 imorgon och nu började det bli tajt om magen (och man vill ju inte gå i mjukisar hela tiden). Hittade billiga jättemjuka leggings på HM (99 kr, supersköna) och några stycken på REA, även de på HM.
Lindex i den här stan har inte mammakläder, förkastligt enligt mig.. varför ha en butik för kvinnor men inte för gravida kvinnor? -
Ang. GP tycker jag att det är konstigt av arbetsgivarna att inte skriva bra intyg på att man inte klarar av arbetet. Kostar ju inte arbetsgivaren något, och de slipper betala full lön till någon som bara orkar med att jobba hälften av annars, men som kankse ändå går till jobbet för ekonominsskull. Jag skulle iaf inte vilja börja plocka mina FL dagar utan kämpa på på halvfart på jobbet om jag inte fick GP beviljat även denna gång. Dock har det varit stora problem att få det sedan den tjejen som skrev mitt intyg blev mammaledig.
-
Trolla75 skrev 2012-01-06 19:54:43 följande:Men oj, v. 23 det är ju inte förrän i början på juli? och du ska också ha i juli?
Jag tycker också att jag var på tätare kontroller med mina andra 2.
Tror hon menar grav. vecka 23 och inte v 23 i kalendern... -
Jag ska på Rul på fredag! Längtar så, Hoppas på att få veta könet också. Känner pyret lite till och från framföralt såhär dags när jag precis kunnat sjunka ner i soffan och ta det lite lugnt. Längtar tills man även känner det på jobbet och när gubben kan känna pyret!