Inlägg från: Tekla78 |Visa alla inlägg
  • Tekla78

Juli bebis 2012

Kram till er som blöder. Inte kul någonstans... Håller tummarna för er.

enilorac81 skrev 2011-12-13 20:19:00 följande:
    Tack för svar! Det är ett dilemma, usch och busch. Funderar och funderar =)

Mathilde, vi ska göra KUB. Jag var tveksam och ville inte göra det och maken var tveksam och ville göra det. Efter att ha sett en väldigt informativ film om det känner vi att vi vill göra det även om det kan ge ett resultat som inte går att säga något säkert på. Jag vill vara förberedd om det eventuellt är något och dessutom skulle jag gärna se om det går att göra extra kontroller för t.ex. allvarliga hjärtfel om vi har en förhöjd risk för kromosomavvikelse. Tror dock inte att vi gör extra fostervattens- eller moderkaksprov även om vi har förhöjd risk, men man vet ju inte förrän man är där hur man vill göra. Jag gör inte KUB för att ta bort fostret om det har Downs, men det får man ju också se ifall man står inför det beslutet.

Jag har en kompis som vid sin förra graviditet fick 1 på 50 på KUB, vilket är en ganska hög sannoliket för kromosomförändringar. Vid ett moderkaksprov visade det inte på Downs, men det visade sig att deras dotter ändå har en yttepytte kromosomavvikelse (i princip den lättaste på skalan), men det var en av de som var allra ovanligast så att de inte ens testade för den avvikelsen. Nu är hon gravid igen och gjorde inte KUB, men gick på moderkaksprov direkt.
  • Tekla78
    Feah skrev 2011-12-13 22:55:02 följande:
    Det måste göra det! Jag drömmer både det ena och det andra! Nog för att jag brukar komma ihåg vad jag drömmer i vanliga fall också, men de senaste veckorna har det allt varit ovanligt många med ett visst tema... Skrattande
    Jag drömmer också mer på det temat :) men även andra drömmar blir starkare tycker jag.
  • Tekla78

S85, beklagar sorgen. Hade också MA i vecka 13 som slutat växa i vecka 7 ungefär så jag känner verkligen med dig/er. Många kramar... Hoppas ni får glädja er över en plutt i magen snart igen.

• Tekla78
    Glada28 skrev 2011-12-17 18:27:58 följande:
    Hej alla! Får tyvärr avsluta min tid hos er. Fick missfall igår..Eller jag började blöda igår och på VUL sa att dom att det dött tidigare eftersom det var så litet...Snyft..Jag som trodde det värsta var över eftersom man var i 11+1.. Men det är nån mening med allt. Lycka till tjejer
    Beklagar Mrsase. Kram!
  • Tekla78

Kan tänka mig att nässpray avrekommenderas eftersom gravidtäppa inte är någon "riktig" täppa och kan bli väldigt långvarig och som flera skrivit rekommenderas koksaltlösning istället så att det inte ska skapas ett beroende. Är man förkyld "på riktigt" kan man nog ta Nezeril eller Otrivin med gott samvete.

Jag har också en känsla av att det ska skita sig nu när jag berättat för de flesta. Har haft mer molvärk än vanligt de senaste dagarna och det är ju alltid svårt att avgöra om det är bra eller dålig värk. Får helt enkelt förutsätta att allt är bra och att jag har växtvärk... Nu är det bara två veckors väntan till KUB då vi får se om allt växer som det ska därinne. Mycket som händer med julstök och jobb, så det blir nog inte så svårt att fokusera på annat under tiden.

Vi hade kalas idag för vår 3-åring som fyller på julafton. Tycker att han behöver en egen dag så därför har vi bestämt att alltid fira helgen innan julafton. Annars får han ju ingen dag då bara han och ingen annan får paket. Kalaset blev mycket lyckat i alla fall. Blir alltid lika överraskad över vilken artig son vi har som tackar, hälsar och tar avsked utan knussel. Man blir alldeles varm i hjärtat. Hur ska vi kunna lyckas lika bra med tvåan? Går det ni som har fler barn?

• Tekla78
    pyret12345 skrev 2011-12-25 21:38:28 följande:
    Har också värk nere i magen, eller mer molande känsla... Kommer och går! Känns lite konstigt, tungt liksom! Gjorde dock UL för några dagar sedan och är nu i vecka 13 så nu måste man väl våga pusta ut?
    Har hört att har man sett ett pickande hjärta någon gång efter vecka 8 minskar risken avsevärt att man får MF. Har man dessutom sett ett picka i vecka 13 måste ju risken vara ännu mindre. Det tråkiga är ju att det aldrig finns några garantier för något, men man kan ju dö när man går över gatan också, om ni förstår vad jag menar.

Andemeningen var hur som helst att jag tycker att du ska pusta ut

Själv ska jag göra KUB 30/12 och är väldans nervös, men förväntansfull. Har ju också ett MA bakom mig, men fostret hade slutat växa i v. 7 och på mitt UL i v. 9 såg allt perfekt ut.
  • Tekla78
    bevingad skrev 2011-12-26 16:15:44 följande:
    Ni har väl inte missat att det finns en f-book grupp? Den är helt hemlig så ingen mer än medlemmarna kan ens se att gruppen existerar... ett mysigt gäng tjejer är vi där!! Skriv här så ordnar vi medlemskap, man kan inte hitta gruppen genom sökning.
    Är det därför det är så lugnt i denna tråd? Du kan gärna lägga till mig, Thorunn Widö.

jbson: välkommen! Tycker du kan hålla det hemligt för arbetsgivaren tills du tycker att det syns för mycket. Av just gravidanledningen får man ju inte kicka ut folk, men det händer ändå har man hört. Man kan ju dra en vit lögn också och säga att man upptäckte det senare än man faktiskt gjorde.
  • Tekla78
    MLT skrev 2011-12-30 18:48:30 följande:
    Min Theo blev aldrig rädd när jag t.ex. höjde rösten mot hunden eller nös när han var nyfödd , däremot när sambon eller någon annan gjorde det. Jag tror han var van vid min röst. Han gillar dessutom the, lakrits, citron och mörk choklad, vilket jag älskade under graviditeten :)

hihi, min Ludvig älskar morötter och oboy, något som slank ner i princip dagligen när han låg i magen :)

Så skönt!!! var på KUB idag, fick låg risk och bekräftelse på att mini lever o mår bra därinne!
  • Tekla78

Jag berättade för chefen o närmsta medarbetaren väldigt tidigt, i v. 7 tror jag. Var förlamad av rädsla för ett nytt MF så ville jag att de även skulle veta om det inte gick vägen o jag var ledsen.

Har gått upp ca 3kg och fått en putmage som sägs se gravid ut. Är i början av v 15 o har haft mage i några veckor. Folk fick veta på jobb i ca v 11-12 då jag gjort tidigt UL o inte orkade förklara varför jag inte drack på julbordet (säger oftast inte nej till lite öl eller vin).

Måste bara få berätta Idag frågade vår 3-årige son om det fanns en bebis i magen. När jag svarade ja klappade han magen kärleksfullt och lade huvudet emot den. Sen ville han titta på en bild på den, men då jag sa att det inte fanns någon kikade han genom naveln o konstaterade att man inte såg något. När vi fick besök någon halvtimme senare var han eld och lågor o berättade att jag hade en bebis i magen Gullunge!

• Tekla78

Min man ville veta förra gången och denna också. Förra gången fick jag min vilja igenom, dvs vi kollade inte. Denna gång är vi båda övertygade om att det är en tjej, så jag tänker att det både är rättvist om mannen får sin vilja igenom och sedan skulle vi vara så oförberedda om det var en kille tror jag. Så... jag har nog bestämt mig nu att vi ska ta reda på om det går. Vi önskar båda en tjej så att det blir en av varje, men det spelar absolut ingen roll vad det blir egentligen. Skönt att vara förberedd bara om det inte blir som vi tror.

Svar på tråden Juli bebis 2012