Juli bebis 2012
Kram till er som blöder. Inte kul någonstans... Håller tummarna för er.
enilorac81 skrev 2011-12-13 20:19:00 följande:
Tack för svar! Det är ett dilemma, usch och busch. Funderar och funderar =)
Mathilde, vi ska göra KUB. Jag var tveksam och ville inte göra det och maken var tveksam och ville göra det. Efter att ha sett en väldigt informativ film om det känner vi att vi vill göra det även om det kan ge ett resultat som inte går att säga något säkert på. Jag vill vara förberedd om det eventuellt är något och dessutom skulle jag gärna se om det går att göra extra kontroller för t.ex. allvarliga hjärtfel om vi har en förhöjd risk för kromosomavvikelse. Tror dock inte att vi gör extra fostervattens- eller moderkaksprov även om vi har förhöjd risk, men man vet ju inte förrän man är där hur man vill göra. Jag gör inte KUB för att ta bort fostret om det har Downs, men det får man ju också se ifall man står inför det beslutet.
Jag har en kompis som vid sin förra graviditet fick 1 på 50 på KUB, vilket är en ganska hög sannoliket för kromosomförändringar. Vid ett moderkaksprov visade det inte på Downs, men det visade sig att deras dotter ändå har en yttepytte kromosomavvikelse (i princip den lättaste på skalan), men det var en av de som var allra ovanligast så att de inte ens testade för den avvikelsen. Nu är hon gravid igen och gjorde inte KUB, men gick på moderkaksprov direkt.