Charlottetott skrev 2012-03-21 08:12:00 följande:
Avnavlig är när du klipper navelsträgen. Mycket disskution kring detta med sen avnavling. Jag läste på när sonen föddes för över 2 år sedan och ville ha sen avnavling. Det känns som de mest anturliga, då blodet pumpar tillbaka från moderkakan så barnet får större blodvolym, speciellt viktigt om barnet föds lite tidigt och en studie visade att barn som fick sen avnavling när dom var födda för tidigt löpte betydligt mindre risk att få adhd mm..
Jag bad om att få de till sonen, anledningen till att dom vill göra tidig avnavling är att de går inte att forska på den om den inte klipps med en gång. Vi bad om att få de men blev inte alls bemötta bra utan dom förlöjligade oss att vi ville ha sen avnavling och när de väl kom till kritan så gjorde dom lik förbannat en tidig avnavling i allafall. Skyllde på att de va för att han inte skrek med en gång. Men de var bullshit de gjorde han och dm har inte skrivit i jurnalen att han inte skrek med en gång:P
Denna gången känns de som att fler ber om sen avnavling och de är mer accepterat så denna gången SKA jag ha de!
Ps. Ursäkta dålig stavning försöker skriva snabbt medan sonen hänger över mig;)
På vår dotter gjorde de sen avnavling just för att hon inte skrek på en gång, hon andades inte riktigt när hon kom ut och då sa barnmorskan "det är ingen fara att hon inte skriker eftersom navelsträngen fortfarande sitter fast i dig, på så vis får hon syre i alla fall"