Tekla78 skrev 2012-09-02 04:04:01 följande:
Jag går nu på mjölkfri kost och det är tråkigt, men inte så krångligt som jag först trodde. Produkter som jag trodde "självklart finns det mjölk eller smör i dem" har t.o.m. varit fria från mjölkprotein. Det är svårt om man skulle behöva äta på cafe för det steks i smör, vissa bröd innehåller mjölk och mackor breds ju med smör. Sallad utan ostprodukter borde ju oftast vara safe. AKT83 (eller var det AAEV, blandar ihop signaturerna), har du något äta-ute-tips för mjölkallergiker?
Dottern är ju så liten, så hon älskar hamburgare och det är (nästan) alltid mjölkfritt var du än äter.
Om vi ska fika någonstans brukar jag alltid ha med mig reserv i skötväskan, ifall det inte finns något som hon kan äta på fiket så brukar det inte vara några problem med att äta ute.
Annars är mitt tips att "plocka bland menyerna". Kan de inte erbjuda en mjölkfri rätt brukar det vara ok att plocka köttet från en rätt, tillbehören från en annan och såsen från en tredje osv. Kolla alltid med köket om de inte kan fixa något, de flesta är väldigt tillmötesgående :)