Inlägg från: HannaVirrpanna |Visa alla inlägg
  • HannaVirrpanna

Juli bebis 2012

Bra jobbat millifjor! Tänkte köra på nått sånt då jag slutar amma :)

• HannaVirrpanna

Jag tror att havregrynsgröt på ekologisk havre är bäst. Den körde jag då min son var mjölkfri. Mixade havregrynen med paltbröd så behöver man inte mixa efter.

• HannaVirrpanna

Tibell: kul att det blev lyckat!

Frusandra: jag kommer nog ge ekologisk havregrynsgröt med paltbröd i. Som jag gör själv alltså.

• HannaVirrpanna

Men åh... Att tungmetaller finns överallt...
    Kommer nog fortsätta med egengjord, jag tycker det känns bättre än köpegröt. Här hemma bojkottar vi nestle så den gröten går icket.

Jag tänkte också ge samma tips. Mixa rätt mycket havre och lägg i en burk så slipper man mixa varje gång. Så blir gröten slät. Finns inte paltbröd (som jag mixar tillsammans med havret) så kan man göra aprikospure av ekologiska aprikoser (så slipper man eämnen).

Har hört att ammande kvinnor blir av med tungmetaller iom amning, att det överförs med bröstmjölken. Vilket är skrämmande!

• HannaVirrpanna

Ellabella: min bvcsköterska säger alltid att det är bättre att kroppen tar hand om febern själv, men börjar den komma upp på 39 så kan man ge Alvedon.

• HannaVirrpanna

Jag brukar ibland göra på havregryn och ibland på quinoa havregryn eller vad det heter. Man kan koka gröten på mjölk, havremjölk eller vatten. Sen kan man alltid mosa i banan eller rårivet äpple/päron. Man kan blanda i aprikospure då det är järnrikt. Sen när de blir äldre kan man blanda i russin ifall dom är hårda i magen osv. Hirshflingor är inte heller fy skam. Blanda i det ibland, eller alltid. :)

• HannaVirrpanna

Jag började då min son var 6 månader då han ratade all gröt som var mjölkfri, men vissa bebisar har känslig mage så då kanske man ska börja senare. Den blir ganska klistrig så gör gröten rätt lös eller blanda i blåbär eller annat som gör att den blir lösare.

• HannaVirrpanna

Jag brukar göra en bas på havregryn (quinoa eller vanligt), hirshflingor och paltbröd. Jag mixar ihop allt, det går att äta som det är eller tillsammans med banan eller så. Man kan annars strunta i paltbrödet om man vill ha aprikospure ist!

• HannaVirrpanna

Jag har bara tagit på känsla faktiskt... Finns säkert mått om man googlar. Jag mixar för flera portioner och har i en burk i skafferier!

• HannaVirrpanna

Glömde säga att om man gör egen gröt ska man tillsätta fett (typ rapsolja).

Tilly äter bara smakportioner. En per dag ung, ibland två.

• HannaVirrpanna

Chess: vi varvar alltid Ipren och Alvedon på vår tvååring då han har feber. Har fått för mig att man inte ska ge bebisar Ipren, då man inte ska äta det under graviditeten osv. Stämmer det eller har jag fått det om bakfoten?

En sak som alltid funkade då sonen var bevis och hade hög feber var att han fick bada i ljummet vatten och självtorka. Sen så fick han bara sova i blöja och ha max ett tunt lakan på sig. Han kräks alltid vid hög feber så det har alltid varit viktigt att få ner den snabbt. Senast kräktes han från torsdagsnatt till lördag... Så drygt då han kräks på alla ställen som är dryga att torka från. Sängen, mattan, soffan, golvet så det skvätter överallt. Huvva!

• HannaVirrpanna

Ellabella: man kan se små vita gryn under tandköttet, ibland kan det till och med bli som blåmärken i tandköttet. Blev väldigt rädd första gången jag såg det! :)

• HannaVirrpanna

Sladdis: åh vad skönt att få sova 9 timmar i sträck!!
    Cattiwik: jag skulle nog ha gått under om inte jag hade fått möjlighet till ensamtid på 6 månader. Starkt av dig att stå ut! Nu är det ju inte ensam tid, men har ni inte barnvagnsbio där du bor? Då blir det iaf film :)

• HannaVirrpanna

Grahnkotten: mardröm!!! Gud så hemskt! Hur mår han nu? Tilly föll ner från sängen här om dagen, men som tur var föll hon precis på en kudde! Panik bara då!

• HannaVirrpanna

Enilorica: såg planlösningen på instagram!! Så kul att flytta till större!! Börja rensa redan nu så ni slipper allt sånt sen :) när är inflyttning?

Jobbigt att Elias har hosta, men det kommer nog gå bra igen då han blivit frisk :) håller tummarna!

Jag undrar också hur man gör med en rörlig bebis och läggning. Tilly blir fort trött på förmiddagen så jag la henne i vanlig ordning men hon snurrade runt och satte sig upp och sen kröp hon omkring och ställde sig och ropade efter sällskap och allt det där... Hallååå. Hon måste ju fatta att hon ska sova då greys anatomy och desperate housewives är på tv. Men icket...

Har dessutom fått tillbaka mensen igår. Efter en vecka med molande värk i ryggen och hormonhäxeri så kom den... Fy! Det här har jag inte saknat...

Nån som har en aning om hur det funkar med utskrivning av ppiller eller minipiller? Kan man maila eller måste man dit på besök?

• HannaVirrpanna

Chess: man kan annars koka blodpuddingen i mjölk så slipper man Steka den!
    Brie är väl salt? Det är den anledningen jag kan komma på till att inte ge?

Millifjor: min sambo ska självklart vara hemma, var hemma ett år var med sonen och kommer nog bli lika den här gången. Fast jag kommer nog inte vara hemma ett helt år utan börja till sommaren. Ska jobba extra nu på torsdag och fredag. Känns kul :)

• HannaVirrpanna

Hej alla!
    Har inte varit inne på år och dar känns det som! 

Så himla himla kul att se att så många ska få ett litet syskon! Hur orkar ni så tidigt Flört

Själv jobbar jag häcken av mig... men får en fin lön iaf! Vädret här uppe är inte direkt varmt och skönt så det gör inte så mycket! På onsdag så åker jag och min sambo till Turkiet i en vecka, ska bo på ett hotell där åldersgränsen är 16 så vi slipper se massa småbarn så vi slipper bli så himla blödiga och längta efter våra små! :) Ska i alla fall bli skönt att få umgås bara med min älskling! Ska bli intressant att se vad det är för filur Flört Har bara lite väl mycket dödsångest nu när vi lämnar barnen och jag är helt övertygad om att planet kommer störta, eller att vi blir skjutna där eller något liknande...

Jag har en massa på instagram så det blir att man följer med bättre där än här, ska försöka hitta tillbaks till tråden också :) Stor kram på er!!     

Svar på tråden Juli bebis 2012