• Woogie

Juli bebis 2012

Vi är gifta, så det blir samma efternamn för alla. Vi har också ett ovanligt efternamn, vi är i dagsläget bara 8 st. som heter det och det är vi i min familj och de i min svågers familj. Det är ett jättegammalt släktnamn på min mans mormors sida, så det har försvunit via giftermål osv, men har tagits upp nu igen. Så alla vi 8 har unika namnkombinationer (för Sverige) än så länge... Inte enbart kul. Det var lättare med Gustafson... :o) Men det är fint! Innan så fick min äldsta mitt efternamn (hans pappa och jag var inte gifta), men han fick byta nu iom att min man har adopterat honom, hans bio-pappa lever inte längre.

Jag kan fatta mer eller mindre avgörande beslut i mitt liv utan att fråga på FL först!
  • Woogie

Jag är sååååå trött idag och har nyst lite mer än vanligt, men har inte ont i halsen, samt att jag är frusen som bara den. Hoppas verkligen att det inte är ytterligare en förkylning på gång, jag är så jäkla trött på att vara sjuk nu! Det är sedan den 23/12 nu och en aning tröttsamt. Inte konstigt att hon tyckte att bebisen borde flyttas tillbaka (från 13/7 till 18/7, maskinen föreslog tom 22/7, det var BM som kompromissade). Jag har väl ätit mindre iom förkylning och hosta och sen varit magsjuk så... Jag menar, jag har stenkoll på både mens och ÄL, som har varit totalt regelbunden sedan op. i våras.

Hoppas att det är bra med alla andra, och tack för lyckönskningarna ang. KUB :o)

Jag kan fatta mer eller mindre avgörande beslut i mitt liv utan att fråga på FL först!
  • Woogie

Jbson: Grattis! Visst är det skönt :o)
    Jämtlandsstatus: håller tummarna!
    Sladdis: Vad är det som är fel? Usch, stackars er allihop, det suger att ha ont och det suger när den man älskar har ont!

Här händer inte så mycket. Känns nästan som i början, fast magen är lite större. Inget illamående, inte sååååå känslig för dofter, men blir galet hungrig väldigt snabbt efter att jag har ätit mig mätt. Har nog kännt lite fladder vid ett par tillfällen, men det är med långa mellanrum. Min svägerska som är beräknad till samma vecka har en lite större bebis (hon gjorde också KUB) och hon känner sin varje kväll, så det hoppas jag att jag också gör snart.

På lördag ska vi ha kalas för mig och jag tänkte göra kycklingfilé i créme fraiche och gräddsås i ugn. Supergott! Någon som vet ungerfär hur mycket kycklingfilé i kg det behövs till 9 vuxna och 5 barn mellan 1,5 och 10 år? C säger att han vill att det ska finnas två filéer per vuxen samt en till barnen, men det blir ju galet mycket! Då är vi uppe i ca. 4 kg! Vad tror ni? Portionsangivelser i recept fungerar inte så bra tycker jag och jag har aldrig gjort det till så många innan.

• Woogie
    Jamtlandstaus skrev 2012-01-19 10:13:54 följande:
    2 fileér/per person Förvånad vem orkar så mycket??
    Jag skulle räkna på 1st/person för alla över, låt säga 7år och sedan en ½ för de yngre. Ni ska väl ha något annat till oxå som ris eller potatis, sallad? Bröd kan man oxå ha som förstärkning.
    Precis, vi ska ha ris och sallad till och dessutom (dansk tradition tror jag), så får de kaka och kaffe först när de kommer och middag någon timme senare, så de kommer inte ens att vara vrålhungriga. Det blir desutom tårta efter det (jepp, lååång middag :o)).
  • Woogie
    JennyL88 skrev 2012-01-19 12:59:57 följande:
    Man brukar räkna 125g/p när det är fisk och 175g/p när de gäller kött.
    Jag är säker på att ca2kg kycklingfiléer räcker till 9+5..
    Foccaia som är ett bröd är väldigt gott till den typ av mat, brukar uppskattasTungan ute

Lycka till!
    Tack för alla svar! Det känns också mer hanterligt rent tillagningsmässigt med 2 än 4 kg! Jag lagar, så jag bestämmer! :o) Min svåger bakar surdegsbröd som hobby, så det brukar bli hans bröd på alla kalas, men tack för tipset annars :o)
  • Woogie
    SaJo81 skrev 2012-01-19 13:48:08 följande:
    mmm focaccia är riktigt gott......ska jag nog köpa till helgen och gotta till det med....

vi brukar för att "safea" räkna på 200gr kött per pers då vet man alltid att det räcker! barnen äter ju knappt hälften, i alla fall dom små.... 
    Hur jag än gör så hamnar jag på mellan 2 och 2,5 kg, så jag tänker att jag köper en sån där kartong från Guldfågel (är det väl) som är på 2 kg och så kanske en påse till, så får det var det. Jag putsar nämligen en del, jag fixar inte smaken på fettet som är i ena kanten på dem för det mesta. Och så tar jag oftast bort den lilla fliken under eftersom det i princip alltid är en relativt tjock sena/artär/något vitt rakt igenom hela den. Vad tror ni förresten om kladdkaka med lite starkt kaffe i?
  • Woogie
    Trolla75 skrev 2012-01-20 09:34:21 följande:
    Mitt fladder är också borta, men när jag läste om de olika veckorna (går in i v.15 i morgon) och där stod det att det är nu och några veckor framåt som tillväxten är som störst, jag tänker som så att bebis kommer växa så mycket att all kraft o fokus går till det!. Det lugnar mig lite i alla fall!
    Jag har just gått in i v. 15 (14+1) och det i kombination med att ha börjat jobba heltid och att lille N troligen ska ha tänder igen gör att jag är jääääättetrött om kvällarna. Är också hungrig nästan jämt... men mest är jag sugen på frukt och sånt. Dock är jag väldigt svag för saltlakrits, så det slinker ner en del av det också. Just nu turskisk peppar! Mmmmm...
  • Woogie

Jämtlandsstatus: Vad härligt!! Skönt att se att våra hållna tummar hjälpte

Jag har småångest till och från, känner mig stressad och splittrad, jag som alltid har satt en ära i att ta det lugnt och ha en mental inställning om att det ordnar sig. Barnen vet att jag älskar dem hoppas jag, men märks det? Jag har gått upp på heltid och iom geografisk placering på dagmamma, skola och jobb så får jag se lilla N 30 minuter på morgonen och 1 timme på kvällen. Stora G kanske 1,5 timme mer än så. That´s it... Är jättetrött, har dåligt med tålamod, grav.hormoner och han är gnälligare än vanligt och har börjat med illskrik som han aldrig har pysslat med innan och som går direkt på nerverna.
    Mamma tror att det är för att han har börjat förstå att han är mindre tid med oss nu än han brukar (det är nu tredje veckan på heltid efter först ett långt jullov och innan det 60% arbetstid från min sida). Jag är inte glad just nu och längtar inte jättemycket till sommaren... Inte så att jag vill göra något drastiskt, men jag är trött och ledsen. Ni andra som har tätt, åtminstone relativt, mellan barnen... hur orkar man? Hur orkar de?

• Woogie

cattiwik och SaJo81: Vad trist att vi är fler som känner likadant, även om det är skönt att det finns de som förstår. Jag mår inte illa längre, men är ju trött av att sova halvdant då lille N är lite orolig i sin sömn just nu, samt att som sagt jobba heltid. Sen, utöver barnen, vill jag ju gärna hinna mysa lite med mannen också. Alltså, inte sex nödvändigtvis, utan just mysa. Umgås. Vi är tack och lov duktiga på att prata, kramas, pussas osv, så vi har inte glidit isär på något vis alls, men jag börjar känna mig lite splittrad tids- och orkesmässigt.

Jag försöker tänka mig några år in i tiden när det känns som jobbigast. När alla barnen är minst tre år och kan prata (göra sig förstådda), äta, sova ordentligt osv... det är inte om såååå lång tid. Blöjor kommer att försvinna osv. Lille N är snart 1,5. Pyret kommer snart att vara där och då är ju lille N just tre. Fast sen kommer ju samvetet igen... då är store G snart tonåring och behöver ännu mer tid och uppmärksamhet... Ekonomin är inte det som oroar mig (även om vi bara har medelinkomster), det är känslorna... och att inte heller glömma mig själv.

Ja jösses! Jag hoppas att jag minns det här när jag är pensionär och sitter och drömmer mig tillbaka till när barnen var små...

• Woogie

Välkommen snoffsan08! Jag har inskrivning på alla hjärtans :o) RUL är först den 24/2... dvs. om en evighet...

Vi var på Ullared i helgen (det var min mans och hans kompis idé, inte min) och det var jättekul! Trots att jag är uppvuxen i KBA har jag inte varit där innan. Den enda besvikelsen var att de inte fick besöka Comic land...

Vi hittade en del till bebisen, då det vi har haft till N har varit lånat av min svägerska som ju ska ha samtidigt som oss nu. Vi köpte en babysitter, en musikmobil och en badstol. Sen köpte vi två innersitsar till toaletten för N´s skull, när han nu ska lära sig att gå på toa, men de passade inte på någon av våra toaletter, så det var ju lite trist. De kostade dock bara 10:- styck så... Sen blev det handdukar, springform, en tavla, lite kläder... det vanliga. Och så ett nytt Zeldaspel till mig :o)

Igår fattade jag ett - för mig - jobbigt beslut, nämligen att ta en paus från kören jag sjunger i. Jag har varit så himla trött att det inte har kännts kul att köra dit. Vi övar på tisdagkvällar och jag har bara inte orkat... :o( Men det var ett jättejobbigt beslut, även om det bara är till mars (hoppas jag). Jag kommer visserligen fortfarande att vara gravid, men det kommer att vara ljusare ute och jag hoppas att jag kommer att känna mig piggare igen då. Dessutom ska jag nog börja med järn igen. Jag har ätit gravid-vitamintebletter, men de är slut nu...

Alla i våra familjer vet om att vi ska ha en till och de flesta på jobbet, det har liksom läckt ut lite by on by. Min familj fick veta vid nyår, hans lite tidigare eftersom vi bor nära dem och träffar dem oftare. Ang. vikt... har ingen som helst aning. Jag tror att jag vägde mellan 63 och 64 kg när jag blev gravid, men vi äger ingen våg, så jag får väga mig hos MVC eller hemma hos folk som har en.

Svar på tråden Juli bebis 2012