Inlägg från: Trolla75 |Visa alla inlägg
  • Trolla75

Juli bebis 2012

MissMurrig skrev 2012-04-03 22:16:45 följande:
    Ahh blir inte klok på försäkringskassan! Pratade med min kompis som jobbar är, hon hade frågat en kollega på sjukskrivningsavdelningen, och hon hade sagt att man inte kan få sjukpenning om man studerar. Så man kan INTE få graviditetspenning och INTE sjukpenning. Trots att man har ONT pga att man har ett fysiskt krävade arbete i sin utbildning. Blir jag sjukskriven har jag dock rätt att ta CSN utan att göra mina poäng... Men va fan. Ska man behöva ta LÅN för att man är sjuk??? Låter absurt. Blir jag arbetslös och sjuk, DÅ får man sjukpenning. Eller om man jobbar som jag gör men får LÖN då kan man ju få graviditetspenning eller sjukpenning. Men är man student får man inte ett skit! Har någon Janne Josefssons nummer eller? Eller den där Kalla Fakta snubben, jag tycker det verkar galet hur lite rättigheter studenter har, det hade jag INGEN aning om när jag började plugga. Då hade jag kanske väntat med pluggandet tills jag visste att jag inte ville ha barn mer på länge. Blir ledsen och trött på allt nu.  
    Släng in frågan här på FL "fråga experten" Försäkringskassan, kan ju vara en idé att få igång en diskussion!

www.familjeliv.se/Forum-15-436/
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • Trolla75
    EllaBella02 skrev 2012-04-04 10:53:12 följande:
    Hej på er!

Nojjar fortfarande lite över mitt första blodtryck igår... 140/90 första och sedan efter jag hade vilat så fick jag 130/65

Är det någon mer som har haft högre blodtryck? Är ju min första grav, och jag har ju inget att jämföra med.

Ska tillbaka imorgon och ta om blodtrycket.

De tog även urinprov och jag antar att de hade sagt om jag hade haft någon äggvita i urinen då.

Blä... det blir lite som en ond cirkel.. man stressar för man har högt blodtryck, och stress orsakar högt blodtryck.. .: )
    Man ska väl egentligen ligga ner och vila i 15 minuter innan ett korrekt blodtryck tas... därav skillnaden tror jag.
  • Trolla75

Med 1an var det ingen som sa något om sockerbelastningen och inte heller med 2an... Men eftersom 2an vägde över 4 kg så ville BM att jag skulle göra glukosbelastningen vid nästa besök. Jag tvärvägrar! Det var helt o hållet mitt fel att hon vägde 2 kg mer än storasyster... Med barn nr 2 levde jag en himla massa choklad & drack mängder med Coca cola VARJE dag!!! Så inte konstigt att lillasyster kom ut som en Buddha.

Men jag tvärvägrar, för nu är jag mycket sundare i och med min LCHF...

• Trolla75
    En liten skrev 2012-04-05 10:45:40 följande:
    Min läkare sa att pga min låga viktupgång så behöver jag inte göra glukosbelastning. Jag har gått upp 7 kg och är i vecka 27.
    Innan vägde jag 53 till mina 158 cm.

Vad är riskerna med en graviditets diagbets?
    Varför vill de testa?
    Här är två bra länkar om du vill läsa...

www.netdoktor.se/diabetes/
    &
    www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Graviditet-och-diabetes-typ-2/
  • Trolla75
    EllaBella02 skrev 2012-04-05 14:27:32 följande:
    Idag var jag och tog nytt blodtryck. 130/90 på första, sedan fick jag lugga och vila och då hade jag 110/65. Hade +1 på protein men det var inte farligt sa hon, men ska tillbaka på tisdag för nytt blodtryck och urinprov. Usch, man blir lite nojjig över det här men antar att det bara är att gilla läget. Kram på er!
    Men tog hon blodtrycket på dig igen utan att du hade fått vila?
    Tycker det låter riktigt oprofessionellt, ska man få ett korrekt blodtryck är det vila på 10-15 min minuter innan som gäller!
  • Trolla75
    EllaBella02 skrev 2012-04-05 15:49:47 följande:
    Jag vet inte om hon räknade att sitta i väntrummet typ en kvart innan som vila kanske... jag vet faktiskt inte... efter det blodtrycket så fick jag ju lägga mig ner och vila i kanske en kvart - 20 minuter... och då fick jag ju andra värden...

Är det som du säger så har jag ju bra blodtryck.. hi hi hi hi.. : )
    Man ska ligga ner o vila 15 minuter för bästa resultat, så lita du på det sista! inget att oroa sig för =)
  • Trolla75
    FruSandra skrev 2012-04-05 16:09:46 följande:
    Varför gör man glukosbelastning? Min bm har inte sagt nånting om de... Gör alla de nångång?

Snoffsan08
    vart går du på vattenjumpa? Sydpoolen?
    Just för att upptäcka graviditetsdiabetes...
  • Trolla75
    MissMurrig skrev 2012-04-05 21:46:21 följande:
    Åh vad jag längtar nu! Nu har mina 3 vänner fått barn som hade gått över tiden 10,12 och 13 dagar! Och massa bilder på facenbook har kommit upp!
    Den ena fick idag, och en pojke! Alla trodde det var en tjej, de själva också. Vi umgås en hel del med dem och deras dotter är bara 7 månader äldre än vår son, nu ska vi ha en pojk om 3 månader, och även ett 3e par som har en dotter om är 6 månader äldre än vår son, som vi också umgås med, ska få en pojk om 1,5 månad. Ska bli skoj med våra 3 killar om ett år eller så.  
    Vill ha ut min nu! Men ja, egentligen inte.. han måste ju bli färdigbakad  
    Va kul med ett killgäng som kommer hänga ihop...
    Men visst längtar man! Speciellt när man får se en massa bilder...
    Ser ju hur jag själv fungerar... kollar in alla nyfödda i tidningen kollar in namnen och födelsevikten... lite smått besatt Obestämd

Snart, snart är det vår tur...
  • Trolla75
    Tekla78 skrev 2012-04-06 09:16:04 följande:
    På tal om att längta. Min MVC är ju även förlossning, så när man är där får man ofta se en eller annan nykläckt:) De har inte de vanliga genomskinliga plastbaljorna som bebisarna får ligga i utan korgvaggor, så gulligt...
    Va mysigt å få en skymt av små nykläckta... Då blir det ju extra tydligt vad vi går o väntar på...
    SaJo81 skrev 2012-04-06 09:24:04 följande:
    Tänkte passa på att önska alla en glad påsk=) nu har vi nästan packat färdigt för att åka till sommarstugan! god mat serverad, gott sällskap, stora lekytor för barnen och massa härlig avlastning=)

Blir en skön liten avkoppling...

Kör försiktigt alla som ska ut i trafiken!!!
    Glad påsk!
  • Trolla75
    En liten skrev 2012-04-06 10:25:52 följande:
    Lite oklart i texten ovan, men jag hoppas att jag får en lite större och starkare bebis den här gången !

Min tjej var jätteliten när hon kom, 2450g till sina 27 cm i v 26/27.
    Men oj, min Wilma vägde 2715g och var 48cm lång när hon kom i v. 36

Självklart håller vi tummarna att du går tiden ut och får en större bebis denna gången... Glad
Svar på tråden Juli bebis 2012