• tundra

Juli bebis 2012

Anjiali: BVC säger att efter 20 min är bröstet tömt och du fungerar som napp istället.
    Så amma men ge nappen efter en stund - helst innan bebisen somnar.
    Lättare sagt än gjort när bebisar älskar tutten.

Har använt Windi och de är superbra att ta till när det är kris men max 3 ggr per dygn.
    Tycker personligen febertermometern inte fungerar när det är gas som är på tvären.

Hur länge till måste du äta antibiotika?

• tundra

Grattis till alla nya bebisar!
    Grahnkotten: Skönt att det gick bra trots ett katastrofsnitt!

En liten fråga till er som fick barn i Juni.
    Fick ni barnbidraget i Juli sen?

Vi väntar fortfarande. Måste ringa FK snart och fråga. Vet att det kan ta några dagar extra första utbetalningen - men varför har de noll framförhållning på deras sidor.
    Det kunde ju stå ung när det ska betalas ut.

• tundra

EllaBella:
    Vet hur frustrerande det kan vara! Min stora son (2år nu) hade kolik några månader och man är inte människa när bebisen bara gråter.
    Allt knöl/kolik går över men det är en klen tröst medan det pågår.
    Det är ok att känna att det är jobbigt och man behöver ofta prata mkt om det med anhöriga/BVC och få lite stöttning.
    Jag åkte hem till min mamma ibland (då 35 mil bort) som fick hjälpa till att bära och trösta.
    Mina tips är bad på kvällen, windi pysventil, amningste samt bärsjal.
    Sen har jag även uteslutit mjölk eftersom mina pojkar är allergiska - samt gasbildande mat.

• tundra

AKT83: Ja all amning gör en lite mosig i skallen - ska man sen hålla ordning på ett energiknippe till syskon samtidigt som bebis blir man lätt lite knäpp.

Min man är lärare så han har varit ledig hela sommaren och fått ta stora delar av ansvaret för stora sonen. Men den 13:e aug blir det vardag igen och det tar emot. Har ju fått fokusera på bebisen vilket är jättelyxigt och just nu när man är lite småbakis på dagarna är energinivån på sparlåga.

Tacka vet jag förskolan - här har vi 20h i veckan och jag kommer att tacka och ta emot. Jag vill vara en bra mamma med båda mina barn så det blir perfekt för sonen att komma iväg och leka.

Maken pendlar och blir borta 12h om dagen när han jobbar. Så han är dålig på att avlasta i veckorna när han väl jobbar.

• tundra

Tekla - det låter sjukt omständligt och jobbigt för er Sigge att behöva ha nått sånt. Hoppas verkligen inte att det blir nått mer på rumpan nu! Och att det läker ihop snabbt och utan mera strul!

• tundra

SaJo81:
    Min stora son hade kolik och jag fullkomligt simmar i mjölk både nu och då. Sover med massa handdukar.
    Prova att ge napp om bebisen bara ligger och snuttar. Efter 20 min är ätandet över. Jag vinklar dessutom bebisen ner mot knät så att bebisen slipper jobba så hårt med att svälja.

Men lille David har inte kolik fast jag har mängder med mjölk i brösten. Det jag har gjort den här gången är att utesluta mjölkprotein eftersom jag är övertygad att mina pojkar är allergiska. Orkade inte vänta på alla symptom den här gången men när David, som låg och sov fridfullt plötsligt började skrika rätt ut vid fisar, då tog jag bort all mjölk i alla former.
    Behöver ju dock inte vara allergi för er.
    Kan tillägga att stora sonen sov bra på dagen under sin kolikperiod men var en tidsinställd bomb på kvällen.

Kan rekommendera bärsjal om det knorrar i magen. Jag har 2 vävda som är mina bästa vänner när bebisarna är små.

• tundra

Sladdis:
    Kanske han kan sova på sidan?

Problemet med psd är ju att man är osäker på orsaken men det som med säkerhet minskar risken är att inte sova på mage.
    I mammas mage hoppar bebisen ibland över andetag och en hypotes är ju att bebisar på mage i sängen gör så iom trycket på bröstkorgen. Sen är det ju faktumet att bebisen inte är tillräckligt stark för att ordentligt lyfta/vända påhuvudet vilket gör att den får för lite luft.

Min stora son älskade magläget men fick inte sova så förrän han rullade obehindrat från rygg/mage. Vågade inte chansa.

• tundra

Fast andningslarm skyddar inte mot psd. Man köper falsk trygghet.
    Sen kan man tycka annorlunda.

• tundra

Problemet är ju att en bebis som inte får syre kvävs/hjärnskadas efter 30 sekunder. Det är ju därför man t.ex. inte får lämna dem i badet.
    Det är ju inte säkert att andningen kommer igång bara för att du plockar upp barnet. Har man nyligen gått HLR för spädbarn så kan man ju chansa. Jag har gått det flera gånger men skulle ändå inte lägga på mage med andningslarm förrän bebisen är en bra bit större (5-6 mån iaf).

Har som sagt haft en son som var extremt svårsövd med kolik en period. Han gick att söva på vår mage (då håller förälderns andning igång dem) och att man kunnat lägga honom på sida sen med lite stök och bök.

• tundra

Du kan börja på en gång millifjor. Bara att gå till Apoteket och säga till. Minifom + semper magdroppar står ofta bakom disk i ett kylskåp.

Svar på tråden Juli bebis 2012