Inlägg från: Tekla78 |Visa alla inlägg
  • Tekla78

Juli bebis 2012

Tjohoo! Fick en "deluxe"-undersökning idag när jag trodde att det bara skulle vara en 5-min check av livmodertappen. Han kollade bebisens vikt (ca 1500g, precis ovanför kurvan), flödet i navelsträngen, fostervatten mm. Var inne i 35-40 min tror jag och han visade mig bebis från alla möjliga vinklar o vrår samt växlade till 3D några gånger. Fick massor av bilder på lillkisen också! Hade ett stort leende på läpparna när jag gick därifrån. Framförallt för att allt var så stängt och långt som det skulle (ca 5cm) så nu behöver jag inte oroa mig för sammandragningarna om de inte tilltar förstås.

• Tekla78
    momster skrev 2012-04-27 21:54:29 följande:
    Trolla kanske de. Hon sa till oss i går att i nu läget behövde vi inte oroa oss för han väger nu 1500 gram eller nått liknande. Men det var bara bra att han var stor ifall jag skulle bli igångsatt. Men kan ha missuppfattat nått oxå. Blev lite nojig när vi pratade om kejsarsnitt som jag absolut inte vill. Men de kan bli aktuellt om astman ställer till för mycket. Men mycket talade också att en vanlig förlossning skulle gå bra tråtts igångsättning då det gått bra båda gångerna innan.

Jag fick ju ett oväntat UL då jag trodde att de endast skulle kolla tappen. 1459g tror jag han vägde, då i v 28+5 tror jag. Han skulle väga lite mer än min förste som vägde 3200g, men läkaren sa ingen exakt vikt.
  • Tekla78
    spillerkillern skrev 2012-04-29 12:35:50 följande:
    Skulle springa till bussen igår morse, halkade i gräset och ramlade på magen.. som tur var kom bussen precis när jag klivit upp och jag åkte direkt till sjukhuset där jag jobbar, fick komma till förlossningsavd på en gång, kolla ultraljud, hjärtslag och prover. Allt  såg bra ut och jag blev väldigt lättad. Har inte varit så rädd under min graviditet. Tänker inte skynda mig efter en buss (eller något annat) igen förrän Victor har kommit ut. Ville bara skriva av mig, är fortfarande skakis.

Fy vad läskigt! Skönt att det gick bra! Inga fler springmarcher nu...
  • Tekla78

Darrningar har jag också och jag har också fått konstaterat nyligen att bebisen mår bra. Tänker att det ibland är snabba, otydliga sparkar, alltså åt ett annat håll och att fostervattnet gör att de snabba sparkarna då känns som darrningar... Eller nåt. Vissa spädbarn ryser när de kissar så den teorin är ju också trolig. Min bebbe har hickat nere vid blygdbenet i en vecka nu, men igår kändes det som om den snurrat runt. Fick det bekräftat nu på morgonen då hickarna kom på höger sida, under revbenen. Du som inte känner hickan kanske har bebis med huvudet bak i ryggen eller nära moderkakan?

• Tekla78
    FruSandra skrev 2012-05-05 22:46:54 följande:
    Hur vet man om man har förvärvar? Hur känns de lixom? Fan ja känner mej skit dum som inte vet nåt, men de hör e ju första gången ja gått så här långt i graviditeten :S

Jag hade inte förvärkar förra gången, men har nog haft denna gång då jag struntat i att vila när jag fått mycket sammandragningar. I så fall skulle jag vilja beskriva det som rytmiskt mensmol, dvs det kommer var 20:e / 10:e / 5:e minut och håller i sig en stund.
  • Tekla78
    anjiali skrev 2012-05-05 21:25:10 följande:
    En fråga ! Om man känner hicka långt ner i magen, nästan vid blygbenet. Hur tror ni bebis ligger då ????

Min ligger också med huvudet ner och jag känner hickan i ljumsken typ.
  • Tekla78
    grahnkotten skrev 2012-05-06 21:58:24 följande:
    Jag har nu varit sjukskriven i 3 v pga sammandragningar och att tappen börjat luckrat sig. Imorgon ska jag tillbaka t läkaren för ny bedömning.. Är nervös! Hoppas att jag har varit tillräckligt lugn så att det inte har öppnat sig mer... Har fortfarande mkt sammandragningar så fort jag står å går! Någon som har erfarenhet av liknande? Jag är i v 28 (27+5). Vill gärna kunna börja jobba igen, iaf lite.. Men sen vill man ju absolut inte äventyra bebben! Men känns som att det blir drygt hemma! Samtidigt som jag har en oförstående chef som inte vill förstå att jag inte klara allt tungt arbete som tidigare.. Svårt.. Behövde bara skriva av mig lite!

Åh, vad jobbigt med en sån chef! Om du vill tillbaks och jobba måste han definitivt förstå att du inte kan göra tunga grejer om inte ben en ska komma tidigare. Min tapp är väl försluten enligt undersökning för 2v sedan, men jag tar det ändå vääldigt lugnt för att inte riskera något. Vad har de för nytta av mig på jobbet om jag sitter på neonatalen med en liten bebbe liksom? Har kontorsjobb, men får SD så fort jag sitter upprätt för länge, stressar eller går/står.
  • Tekla78
    anjiali skrev 2012-05-09 19:04:24 följande:
    Mensvärk, eller öm i nedre delen av magen. Gör ont när bebis rör sig. Öm i korsryggen. Men inte några sammandragningar. Tycker värken är mer eller mindre konstant. Är detta förvärkar ???

Kan väl vara foglossning, eller? När jag har fått förvärkar har det kommit och gått. Har även ont i fogarna ibland och då känns det mer konstant.
  • Tekla78
    anjiali skrev 2012-05-09 21:03:28 följande:
    Känns inte som foglossning. Sitter mer över magen. Har blivit mer att det kommer och går och att magen är hård. Dags att vila ännu mer kanske ??? Skall ringa bm imorgon och fråga.

Ja, nu får du vila så att det inte blir värre. Om det tilltar får du ringa förlossningen och rådgöra tidigare tycker jag.
Svar på tråden Juli bebis 2012