Inlägg från: Tekla78 |Visa alla inlägg
  • Tekla78

Juli bebis 2012

Idag var det vi som väckte barnen mitt i natten :) Äntligen far vi till Cypern! Blir borta en vecka. Typiskt bara att man prickat in första sommarveckan här i Stockholm, ska bli 22grader. Nåja, det blir härligt med frukosten serverad, värme och många bad

• Tekla78

Trolla, å vad skönt att höra!

Nyss hemkomna från Cypern och vi har haft det toppen. Sömnen svajig som vanligt, toabekymmer med storpojken jag lite rastlös och maken längtade hem sista dagarna, men ändå så skönt att komma bort lite. Mycket sol bad o mat'

Imorgon är sista dagen på föräldraledigheten :-S Känns väldigt tudelat.

• Tekla78

Slutade amma vid 4mån pga allergi, ont o mjölkstockning. Hade gärna ammat längre, typ till nu om det gått.

• Tekla78

Sitter på t-banan till jobbet. Förväntansfull inför det nya och lite sorgsen över att denna tid är över.

Emil fick ett OK igår på 10-mån-kollen. 9920g och 74 cm. Shit vad han växer! Äter som en häst också. Det mesta som han får går ner, hur mycket han än ätit innan :)

• Tekla78

Grattis alla gravida! Blir lite avis måste jag säga. Kanske är det sant... man ska aldrig säga aldrig. Vi har fått vår andra och sista har vi sagt, men vem vet... :)

• Tekla78

Grahnkotten, hoppas ni mår bättre nu. Den sjuka föräldern kan vara sjukskriven och den vanligtvis arbetande föräldern kan ta föräldraledigt också. Tyvärr är det karensdag hur man än gör, förutom om man tar dubbeldagar, då får man ju föräldrapenning båda två.

Emil är förkyld nu och han blir ju så dålig när han är sjuk efter att han haft RS:en. Så hostig och snorig inatt så han inte kunde sova. Stackars maken var uppe mellan 01-04.30, men som tur var kunde jag lämna storkillen på dagis så han fick sova till 8-tiden på morgonen och Emil och maken sov sen på soffan 2 timmar på förmiddagen.

Det går riktigt bra att vara tillbaks på jobbet. Man känner sig ju lite ledsen i ögat att man missat en hel dag, men samtidigt känns det riktigt bra att se att lillen tyr sig mer till sin pappa nu. Fast han är ganska klängig på mig när jag kommer hem. Jag får tänka att det är en bra investering i pappa-barn-relationen och i jämställdheten och förhållandet och allt det där... Väl på jobbet känns det ju precis som vanligt, det är när man kommer hem som det dåliga samvetet slår till.

• Tekla78

Juliaannaeva, å... jobbigt. Kram och hoppas det blir bra när ni försöker igen.

Sladdis, hur har det gått med nätterna?

Våra nätter börjar strula igen efter att ha funkat i ca en vecka. Vi har fått vakna kl 06, rena rama sovmorgonen! Igår var det 04 (med sovande strulbebis till ca 06) och i morse var det superpigg bebis kl 05...

• Tekla78

Ingen 3:e bebbe planerad här. Jag har laddat upp med en massa grav.tester här för säkerhets skull. Så skönt att kunna ta ett när man blir nojig även om det inte ska vara möjligt med spiralen jag har inne.

Emil har tagit sina första steg :) I fredags tog han de första mot sin pappa och har repeterat några gånger mot någon, men idag tog han 4 steg rakt ut utan att ha något i sikte att gå mot!

Jag har jobbat några veckor nu och det går helt över förväntan både för mig på jobbet och här hemma för maken. Barnen har blivit mindre supermammiga och det finns mat i kyl och frys och mat på bordet när jag kommer hem. Lyxigt! När man kommer hem får man mestadels det mysiga goset fram till läggning. Och maken verkar inte helt missnöjd som jag trodde han skulle vara.

• Tekla78

Chess, hjälp vad jobbigt! Ja, att verkligen behöva vända på varenda öre tär verkligen på psyket. Skönt att ni kan låna och att din mamma verkar cool med det.

• Tekla78

Grattis Nilepile!

Vicki, dubletter av alla utekläder för att slippa släpa fram och tillbaks. Vi har inga innetofflor. Ofta går det åt mer kläder på fsk än när man är hemma. 2-3 ombyten ska alltid ligga på fsk och så hinner du kanske inte tvätta lika ofta som när du är hemma. Vi har 3snuttar. En hemma, en på dagis och en i reserv :)

• Tekla78
    grahnkotten skrev 2013-06-13 21:35:14 följande:
    Vi har inte heller tänkt att ge så mycket, men någon liten present blir det nog! Vi har precis köpt en liten pool t trädgården, så det blir en tidigt present och sedan blir det nog någon liten leksak alt lite kläder t hösten! :) har önskat oss en gåvagn, Bobby car, duplo, verktygslåda, docka, skaljacka och skalbyxor t hösten/vinter, skor t hösten, kläder! Vi är många o släkten å många som vill fira! :)

Bobby car tänkte jag också skriva, så uppskattat av första sonen! Den är stadig också till skillnad från de kombinerade lära-gå-bilarna, alltså de med handtag bak. Vi ska köpa duplo för det kan store killen också leka med.
  • Tekla78

E har snutte. Köpte 3 st som han alltid haft tillhands när han ska sova. Han äter mat runt 17-18, får 3dl (!) välling och somnar runt 19.30. Vaknar sedan oftast mellan 05-06, ibland tidigare :-/ han är då inte kinkig utan kan vänta med mat till ca 06-06.30.

• Tekla78

Somnar oftast när han dricker välling, men om inte sitter jag där han inte kan nå mig (och busa) och verkar ointresserad av vad han gör. Då står han oftast upp lite och kommer sedan på att det är skönare att ligga ner, bökar och leker med något gosedjur tills han somnar. Kan ta runt 5-15 min.

• Tekla78
    chess07 skrev 2013-08-01 21:27:46 följande:
    Förlåt mig men jag vill bara dela med mig av orättvisan som en vän och kollega till mig varit med om.. Hans fru och mor till deras dotter på snart 2 år dog i tisdags efter en kamp mot det omöjliga..
    Hennes blogg cathrinegardlund.blogspot.se/

Jag är så ledsen för hans skull som nu förlorat sin livskamrat och blivit ensam med deras dotter
    Åh, visste ju att jag inte skulle gå in på länken. Får bara ont i magen av att läsa om sånt. Går emmellanåt och tänker på att det kommer att hända vår familj (även om jag inte har något belägg för att det skulle bli så). Ta hand om din kollega nu (när han nu kommer tillbaks till jobbet). Kram!
  • Tekla78

Emil sover oftast en skvätt på förmiddagen och en lång på eftermiddagen. Ibland kan vi hålla honom vaken så att han sover 2-2,5 timmar i sträck runt lunch och då vill han ändå sova en skvätt på eftermiddagen.

Usch, vi ska skola in om några veckor. Någon mer? Jag bävar för all VABB i höst/vinter. Emil har ju förkylningsastma så jag misstänker att han kommer att vara hemma en del.

Han har ju storebror på dagis, så det kommer nog att gå rätt bra att skola in och så, men det är klart att man tycker att han ska vara hemma längre... Men.. nu har vi beslutat såhär. Och jag vet att personalen är otroligt bra, sund och engagerad så att bättre barnomsorg kunde jag nog inte önska mig. Jag tänkte gå ner i tid genom att ta semester i någon form; Typ en gång i veckan eller varannan vecka. Eller kanske sluta tidigare några dagar i veckan. Bara man inte jobbar 100-110% för 80% lön som det lätt kan bli när man går ner i tid.

• Tekla78
    juliaannaeva skrev 2013-08-12 20:18:13 följande:
    Är de någon din har något tips... Tyra får välling vid ca 19 i soffan o sen somnar. Lägger in henne i sin säng i sitt rum... Då sover hon ca 1 timme i sin säng. Vaknar sen hysterisk o vägrar ligga kvar... Nöjer sig när hon får ligga i våran säng. Sover då hela natten utan uppvak...
    Vill ju inte ha henne i våran säng för ingen sover särskilt bra. Men är de läge att köra någon metod eller är de närhet o trygghet hon vill åt? Vill ju inte neka henne de...
    Alltså, det som jag tycker verkar genomgående med alla metoder och råd från BVC och läkare etc. är att de ska somna i sin säng själva. Det behöver inte vara att de är själva i rummet eller så, men barn vaknar väldigt ofta under natten och om det ser likadant ut när de vaknar från det när de somnade kan de lättare somna om själva. Det är så jag har tolkat det.

När Emil ska somna sitter jag på vår sängkant med honom i famnen och ger honom välling (spjälsängen står fortfarande bredvid vår säng, vid fotändan), sedan lägger jag honom i sin säng oavsett om han somnat eller inte. Jag smyger sen till andra ändan av sängen som ligger nära dörren och så är jag kvar i rummet så länge jag tycker att det behövs. Jag är vänd från honom så att han ser mig om han vill, men så att han inte kan ta kontakt. Han får ställa sig upp, sitta och greja bäst han vill, gnälla eller så, men tillslut lägger han sig ner och somnar. Om han tappar nappen så att han inte hittar den igen väntar jag ett tag och hjälper honom sedan och lägger honom samtidigt ner. Börjar han gråta hysteriskt eller så går jag fram till honom och lägger honom lugnt ner och håller en hand på honom tills han lugnar sig, sätter mig sedan vänd bort en liten bit ifrån. Nu tar det oftast bara 1-5min innan han sover, men någon gång har jag försökt smita ut innan han kommit till ro och någon gång har nattningen tagit ca45-60min.
  • Tekla78

AnnaKaffeKanna, en halv tand? :) Skönt att nattens sömn var bra, hoppas det vänder nu.

Svar på tråden Juli bebis 2012