Juli bebis 2012
å, grattis nilepile!
å, grattis nilepile!
AnnaKaffekanna: Matteo går längs möbler eller om man håller honom i händerna men han har inte släppt än.
Hata inte mig nu men jag har gjort 5-minutersmetoden på Matteo. Jag orkade verkligen inte plocka upp honom ur sängen varje timme hela natten längre. Vi har gett honom ett helt år att få ordning på sömnen man han trodde väl att det var så det skulle vara. På BVC tyckte de t.o.m att vi skulle sovträna honom. Hon menade att när små barn vaknar vill vara där de somnade. Vi gjorde en variant. Jag kollade inte på klockan utan lyssnade på honom och gick in när jag kände att det behövdes. Att vi inte valde tassmetoden var för att han inte vill läggas ner utan flyger upp hela tiden och då hade det blivit en kamp mellan oss då jag hade fått hålla fast honom nere i sängen och jag tyckte det var värre. Vi har bara gjort det två kvällar men så här blev resultatet:
Kväll1:
5 min pratar i sängen, 10 min skriker, 5 min sitter tyst med snutten innan han lägger sig ner och somnar. Sov 20:30-7:15 utan att vilja upp en enda gång. Dock hörde jag honom grymta ca 1 gång i timmen men han vände sig bara om och somnade själv.
Kväll2:
10 min skriker, 5 min sitter tyst med snutten innan han lägger sig ner och somnar. Sover 20:30-6:30 utan att vilja upp en enda gång. Mellan 6:30-7:00 låg han och morgnade sig. Pratade och slumrade om vartannat.
Jag kan inte förstå att han plötsligt sover hela natten bara för att han somnar själv i sängen. Om jag vetat det hade jag gjort detta för längesen. Känns som att få livet tillbaka. Om allt fungerar som det ska så ska han inte skrika vid läggandet mycket mer utan ta snutten direkt och somna. Får se hur det blir ikväll.
Chess: Ja jag trodde han skulle skrika i timmar och att jag skulle stå och gråta utanför dörren. Är väl därför vi väntat så länge.
SessanM: Det är det som är jobbigt, att man inte vet varför de gör som de gör. Kanske hade hon också sovit hela natten och somnat om själv ifall hon somnat själv i sängen. Eller det gör hon kanske?
Jag skulle iaf aldrig rekommendera 5-min metoden till någon. Man måste nog komma på det själv och vara tillräckligt desperat. Trots allt är det man själv som ska höra sitt älskade barn skrika. Man måste fråga sig om det är värt det. I ett helt år var det inte värt det för mig men nu när det känns som om jag skulle gå in i väggen av trötthet blev det värt det.
Enilorac: Låter mysigt hur ni har det nu. Tror att vi gör något sådant när han lärt sig somna utan att skrika.
Nilepile: Å vad drygt! Matteo har inte ätit på natten på flera månader. Det bara rann ut i sanden.
SaJo: Ja det är underbart. Inatt sov han 20:15-06:45 utan att vakna. Fast han skrek 10 min även denna 3:e kväll. Längtar tills han bara lägger sig ner utan att skrika alls. Fy, kan inte tänka mig att ha två samtidigt som inte sover.
Vi har önskat leksaker men det är för att våra andra barn är så stora att vi inte hade några leksaker kvar.
SessanM: Matteo får en stor portion gröt strax innan han somnar. Så gröt vid 19:30 och sen tandborstning, pyjamas och sängen. Han äter inte under natten. Frukosten beror på när han vaknar. Han vill aldrig äta precis när han vaknat utan äter frukost när han varit vaken 30-45 min.
AnnaKaffekanna: Å Gud vad hemskt! Jag har tyvärr inga tips. Matteo gav ju upp efter 20 min. Jag har ingen aning om vad jag skulle gjort om han hållit på i timmar. Styrkekramar.