• Anonym

Delgivningsman, vad händer sen??

En person är skyldig mig pengar men eftersom hon vägrar betala tillbaka mig som så har jag kontaktat kronofogden för att driva in mina pengar.
    De har skickat ut brev till henne, inget svar. De har skickat en påminnelse efter det utan framgång där med.
    I måndags gick ärendet över till en delgivningsman.

Jag vet att denne försöker lämna över papprena personligen.

Men hur många försök gör de?
    Vad händer om hon vägrar skriva under (om hon måste göra det?)
    Vad händer om hon vägrar betala iaf?

Ja, jag har 100 frågor!? :)

VAD HÄNDER NU??

Har pratat med kronofogde vid ett par tillfällen & då även tagit upp alla mina frågor & funderingar men jag kommer ju inte ihåg vad som sägs. Så himla mkt information..kan inte hålla reda på allt.

• Svar på tråden Delgivningsman, vad händer sen??
  • Anonym

dom söker henne i hemmet, på jobbet, kontaktar chefen, osv. tills dom får tag i henne.

• Kjell2

Delgivningsamnan försöker några gånger. Får han inte tag i personen "spikas" delgivningen och personen anses  delgiven. Sen har personen några dagar på sig att godkänna eller bestrida skulden. Godkänner han, eller inte gör något, fastställs skulden och kfm kan driva in den med tvångsmetoder, t ex löneutmätning och/eller utmätning.

Bestrider personen skulden är du tvungen att driva ärendet till tingsrätten. Där få ni båda säga vad ni tycker och visa varför ni tycker skulden är riktgt eller ej. Sen beslutar TR baserat på vad ni visar. Blir skulden fastställd kör kfm igång utmätning.

• Anonym

Ok så de ger lixom inte upp om de inte får tag i henne?
    Med andra ord så "avskrivs" inte mitt ärende utan det drivs vidare.

Alltså antingen via KFM om hon ej skulle vara kontaktbar..? Blir det ytterligare en skuld som jag får ligga ute med eller ingår det i de 600.- jag får betala för att det skulle gå till en delgivningsman?

Om hon bestrider så gör det inte mig något. Finns bevis på dessa kr.

Läste någonstans (googlat runt lite) att så länge de inte skriver under så kan de inget göra. Samt att efter 2 år så avskrivs ärendet om de ej kommer någon vart. Stämmer verkligen detta??????

• Kjell2

Genom spikning, innstoppande av brev i brevlåda på senaste kända address eller folkbokföring, alt. spika upp på dörren kan räknas som delgivning.  

Ring och prata med kfm, de kan förklara och berätta om tider mm.

• Anonym

Hon arbetslös & ensamstående 2 barnsmor & hon har tidigare tiggt efter pengar till hyra & räkningar. Men då jag redan ligger ute med pengar som hon skitit i att betala tillbaka så ska hon inte räkna med min hjälp!

Hur stor är sannolikheten att jag skulle få tillbaka mina kr?

Har en vagt minne av att KFM sa att de kommer hålla koll på hennes ekonomi, den dag hon tex får en inkomst, eller jobb osv så kommer det att göras en betalning till mig, men hur många år gäller detta??
    Hon kanske lever på gränsen resten av sitt liv.

• Kjell2

Har hon inga tillgångar eller liten inkomst finns inget att mäta ut. Om hon skulle få pengar eller inkomst kan kfm slå till direkt.

Du kan hålla skulden i livet hur länge som helst och kräva in pengrana från hennes dödsbo när hon dör.

Kolla med kfm för tider och kostnader mm.

Svar på tråden Delgivningsman, vad händer sen??