• Ruby01

    Orsaker till missfall

    Jag känner mig besviken på sjukvården. Eller eg inte, för jag har blivit behandlad väldigt väl, det jag saknar är följande:

    När jag har fått missfall har jag varje gång fått svaret:

    1. Man vet inte varför det blir missfall, men oftast är det kroppens eget sätt att stöta ut ett foster som det är fel på, som ändå inte skulle blivit ett barn.

    2. Det är väldigt vanligt med missfall.

    Sist fick jag till och med ett häfte där det stod om orsaker till missfall, och mycket av det var felaktigt! Jag har haft mycket kontakt med en gynekolog som forskar om missfall och han har sagt att det tex inte beror på stress, och det stod det i det här häftet. Är det verkligen bra att lägga den bördan på mamman? Att det kanske berodde på mig att jag förlorade mitt barn? Då blir det ju sååååå mycket lättare nästa gång jag blir gravid.

    Men i alla fall. Det jag istället skulle vilja att de sa är först att fråga om det är första, andra missfallet eller om det till och med är flera missfall bakom. Det har de aldrig frågat mig.

    Sen skulle jag vilja se en lista på saker man kan göra, en handlingsplan, för det skulle i alla fall stärka mig, ge mig hopp. Om det istället stod på pappret som man får att man kan göra utredning här eller där, och det finns si och så många privata kliniker som gör de här och de här testerna, för det finns ju, när man letar själv på internet. Även om inte den kommunala sjukvården har råd att utföra de här testerna kan man ju ändå få se att det finns en möjlighet?

    Nu tänker jag tex på saker som jag hittat på internet:

    - Att missfall kan bero på för lite progesteron, eller östrogendominans (den testen gjorde de aldrig på mig under min barnlöshetsutredning)

    - Att missfall kan bero på något som heter Protein S (hittade en forskningsrapport där det stod det och det testet gjorde de inte på mig)

    - Att missfall kan bero på APC-resistens (det testade de mig för, men sen gjorde man inget för att på något sätt medicinera för det)

    - Att missfall kan bero på för lite graviditetshormon i tidigt stadie.

    - Att missfall kan bero på att kvaliteten på äggen är sämre (då kanske provrörsbefruktning skulle öka mina chanser, om de hittar ett ägg som blir ett livsdugligt foster, men då säger de istället till mig att provrörsbefruktning inte ökar chanserna för någon som fått upprepade missfall)

    Nej, istället låter de mig få missfall efter missfall, som är påfrestande för mig både fysiskt och psykiskt, och det enda råd jag får är: det går säkert bra nästa gång.

    Vad tycker ni, hur har ni blivit bemötta, och har ni hittat andra orsaker som det kan vara värt att kolla upp om man vill slippa gå igenom ännu ett missfall?  

  • Svar på tråden Orsaker till missfall
  • Pimpinellan

    Sverige ligger sorgligt efter vad gäller orsaker till missfall och medicinering mot det! För 3 missfall och fler går inte skylla på dåliga embryon-såvida man inte är en bra bit över 40- och det finns självklart det som kan hjälpa! Utredning har du rätt till efter tre och mediciner också. Jag har fått hjälp trots att läkaren bara går på mitt ord och ingen utredning. Levaxin,Trombyl,Progesteron och Innohep har jag fått. Folacin kan också hjälpa liksom Prednisolon. Stress tror jag inte orsakar missfall alls för då skulle de flesta i krig,svält,våldtagna m.m i extrema stresstillstånd inte få barn vilket de gör.
    Sök hjälp privat! De är i regel mycket bättre på både bemötande och medicinering! Är du över 30 och saknar barn finns en tråd för oss.

  • Ruby01

    Tack Pimpinellan, tror nog jag ska söka sån hjälp. Har du tyckt att något av det du fått har funkat?

    Jag är inte över 30 utan barn, men tack ändå för tipset. Jag har ett barn som jag är väldigt tacksam över, som jag fick gå igenom många missfall för att få, men som många andra vill jag ha fler än ett barn. Det känns hemskt att ens säga det när det finns folk som inte fått sitt första än, men jag vet ändå hur det var att gå igenom allt det där för att få mitt första, så jag känner ändå att jag har lite förståelse för dem som kämpar.. Och som sagt, nu kämpar jag igen då, för att få nästa.. 

  • Ninninn

    Ingen som har tänkt att de kan vara immunologiska orsaker till missfallen?? nu efter 7 ma/mf måste de vara orsaken till mina de kan FAN inte vara slumpen så många gånger!! tyvärr e de ju inget man kan kolla upp här i sverige utan då får man söka sig utomlands! så illa till ligger sverige med denna forskningen!
    Man e ju väldigt duktiga här i sverige med IVF men dom som får upprepade missfall har dom ingen aning om! TRAGISKT e va de e å ja jag är väldigt bitter :) 

  • Pimpinellan

    Ruby: Hittills har det inte funkat. Återstår att prova Innohep nästa gång. Jag har ju åldern emot mig också,men eftersom jag fått läkemedel anser uppenbarligen inte läkaren heller att det går skylla bara på åldern och därmed dåliga ägg.

    Ninnin: jodå,varit inne på det spåret,men jag tror inte det i mitt fall. Kanske i ditt däremot,har du symtom som skulle kunna tyda på immunproblem? Slumpen kan väl ändå ingen läkare skylla på efter 7 m.f!? Du har förstås provat alla ovanstående mediciner då redan?

  • Ninninn
    Pimpinellan skrev 2011-10-29 18:53:40 följande:
    Ruby: Hittills har det inte funkat. Återstår att prova Innohep nästa gång. Jag har ju åldern emot mig också,men eftersom jag fått läkemedel anser uppenbarligen inte läkaren heller att det går skylla bara på åldern och därmed dåliga ägg.

    Ninnin: jodå,varit inne på det spåret,men jag tror inte det i mitt fall. Kanske i ditt däremot,har du symtom som skulle kunna tyda på immunproblem? Slumpen kan väl ändå ingen läkare skylla på efter 7 m.f!? Du har förstås provat alla ovanstående mediciner då redan?
    Nä va ja kan känna har ja ingen symptom men å andra sidan vet ja inte vad man ska ha för symptom heller! man e ju helt vilsen i detta! jag har provar trombyl,fragmin,prednisolon nu men nästa gång ska ja även få progesteron 1 gång/dag går de inte vägen så får vi kolla immunologiska orsaker för detta ekkorehjulet orkar ja inte med längre!

    Vad tar du för mediciner? 
  • Pimpinellan

    Ninnin: jag vet knappt heller vilka symtom man ska ha för att misstänka immunförsvaret. Finns en tråd om detta vet jag. Progesteron brukar man ju börja med som första medicin,vad märkligt att du inte fått det. Hoppas det räcker nästa gång ihop med de andra! Jag tar de jag nämnde i första inlägget. Eller tar och tar,jag har ju inte hunnit prova Innohep än,jag har ju svårt att bli gravid också plus att jag alltid får m.f när jag väl blir det...

  • Ninninn

    Ja de har varit en galen historia med de här progesteronet! efter ma nr:3 när vi gjorde utredningen frågade jag min läkare ja hade då om ja kunde få progesteron och trombyl men ja fick bara trombyl hon menade på att progesteron behöver du inte de är inte de som är ditt problem!! öh nähä vad är mitt problem då de vet dom ju inte för dom hittar inget fel.
    Sen har denna historien bara fortsatt hon alla andra läkare efter den gången å ingen har gett mig progesteronet tills nu ändå säger dom att de inte e farligt/dåligt att få för mycket progesteron i kroppen! va hos Lennart Blomqvist efter 4:e gången å han tog sånt blod prov på mig å de va ju bra så där fick ja inte heller den medicinen, har själv smörjat mig med gelen men den e ju givetvis inte lika bra som vaggisarna! nu fick inte ja några vaggisar utan någon gel så ja hoppas att de ska fungera nästa gång! 

  • Ruby01

    Ni två tjejer som jag har här på tråden nu, jag har en idé som vi kanske hade kunnat hjälpas åt om, ifall man orkar, det återstår att se. Men min tanke var iaf att samla så många man hittar som gått igenom många missfall och göra en egen forskningsstudie. Liksom kartlägga precis allt: vad man äter, vart man har bott (jag har börjat fundera på om det kan ha att göra med tex om man bott i radonhus hela sitt liv), och vilka symptom man har och allt man kan tänka sig, och sedan se om det skulle kunna finnas något litet samband någonstans. Men det kanske inte går, jag vet inte. Jag känner iaf att jag måste göra något, när inte sjukvården gör det.

    Sen är väl jag partisk i det hela eftersom jag upplevt många missfall, men jag tycker det forskas för lite i det, det är faktiskt något som är väldigt psykiskt och fysiskt påfrestande för de som råkar ut för det.

    Lennart Blomqvist forskar ju i det, men jag har inte hört om någon annan..   

  • Ninninn
    Ruby01 skrev 2011-10-29 23:53:22 följande:
    Ni två tjejer som jag har här på tråden nu, jag har en idé som vi kanske hade kunnat hjälpas åt om, ifall man orkar, det återstår att se. Men min tanke var iaf att samla så många man hittar som gått igenom många missfall och göra en egen forskningsstudie. Liksom kartlägga precis allt: vad man äter, vart man har bott (jag har börjat fundera på om det kan ha att göra med tex om man bott i radonhus hela sitt liv), och vilka symptom man har och allt man kan tänka sig, och sedan se om det skulle kunna finnas något litet samband någonstans. Men det kanske inte går, jag vet inte. Jag känner iaf att jag måste göra något, när inte sjukvården gör det.

    Sen är väl jag partisk i det hela eftersom jag upplevt många missfall, men jag tycker det forskas för lite i det, det är faktiskt något som är väldigt psykiskt och fysiskt påfrestande för de som råkar ut för det.

    Lennart Blomqvist forskar ju i det, men jag har inte hört om någon annan..   
    Får man fråga hur många missfall du fick innan du fick ditt barn? har du fått flera stycken efteråt me nu då? ja har fått 7 st å de e fruktansvärt jobbigt detta! tankarna som snurrar i mitt huvud varje dag e om vi någonsin kommer få ett biologiskt barn! ja har börjat kolla surrogat mamma nu men de kostar ju sjukt mycket! sen ska vi åka till England om inte nästa gång går vägen å göra en immunologisk utredning de måste ju vara nått sånt fel för detta e inte normalt!!

    Jag har varit hos Lennart Blomqvist, fattar nte varför jag valde att vara med i hans studie men man visste ju ingenting då man ville ju bara hitta lösningar på eländet! Hos han får man med sig en burg med tabletter antingen e de trmbyl eller sockerpiller känns lite som om livet e för kort att hålla på å bolla med! givetvis fick ja mitt 5:e ma när ja gick hos honom! detta va i mars detta året å han skulle höra av sig om många grejer till mig tex vi pratade om att vi skulle få göra IVF + ja vet fortfarande inte vad ja åt för tabletter! han är säkert väldigt bra för dom som får behålla graviditetern men för mig va de katastrof att ja ens va med å bollade med mitt liv där!  
  • Ruby01

    Jag fick fyra innan mitt barn, och nu haft ett efter att mitt barn föddes. Jag har tänkt på det som ett lotterihjul du vet, att för mig och för dig, kanske det bara finns en högvinst på det stora hjulet, och att du har fått 7 st och jag "bara" 4 innan jag fick mitt barn kanske då bara är slumpen? Du och jag kanske bara har en tiondel av hjulet som är högvinst, och femte gången jag snurrade så fick jag den vinsten, medan du hela tiden har hamnat på de tårtbitar som inte ger vinst. Personer som går igenom tre graviditeter utan ett enda missfall kanske har en fjärdedel vinst på sitt hjul och så råkar de hamna där varje gång. Jag vet inte om det kan vara så.. Men i så fall vill jag veta varför jag har mindre chans att få ett barn än vissa andra.

    Så jag tycker du ska fortsätta försöka iaf, för tillslut kommer du på den där högvinsten. Om jag inte hade fått missfall så ofta själv skulle jag ställt upp som surrogatmamma gratis, för det var inget negativt med att vara gravid. Tyvärr är det väl vi som har svårt att få barn som förstår vad det innebär för dem som inte kan, de som har lätt att få barn kanske inte kommer på tanken att bli surrogatmamma.

    Jag tycker helt klart att det borde legaliseras med surrogatmammor i Sverige.   

Svar på tråden Orsaker till missfall