Inlägg från: Queenie70 |Visa alla inlägg
  • Queenie70

Amfetamin inte beroendeframkallande?

Många tror att psykiskt beroende inte är lika farligt som fysiskt beroende. I själva verket så är det just det psykiska beroendet som är svårast av allt att fixa. Ren och skär abstinens, går ju att fixa till med lite läkemedel på ett par dagar. Men sen när man ska lära sig att stå emot suget efter drogen resten av livet, det är det som de flesta torskar på. Vare sig det handlar om nikotin, heroin eller cannabis.

Och för att svara på din fråga. Jo, Amfetamin är beroendeframkallande av bara helvete. Varför skulle vi annars se massa tandlösa, fladdriga människor som pundat bort, jobb, familj och bostad. Knappast för att det var det som de önskade första gången de testade.

• Queenie70
    Anonym (Sambo) skrev 2011-10-30 10:22:22 följande:
    Intressant för det är i egenskap av fd heroinist som sambon pratar om att amfetamin är ofarlig och sambon har varit avgiftad i sedan nästan ett år tillbaka från heroin och ändå står i utredning och väntar på subuxone eller vad det heter. Det handlar alltså om det psykiska beroendet som h*n säger är ofarligt? H*n har helt enkelt samma sug eller vad det är som amfetaminister?
    Heroin är det mest beroendeframkallande som finns både psykologiskt och rent fysiskt. Har man en gång skaffat sig ett heroinberoende så kan man enkelt säga att man i stort sett för alltid förändrat hur hjärnan fungerar och den kommer att vijla få sin ägare att vilja inta heroin igen. Det är det suget som subutexet hjälper till att hålla i shack, och rätt många behöver sådan substitutionsbehandling under överskådlig framtid faktiskt. Uppenbarligen så jagar han fortfarande kickar i alla fall. Om jag vore som du skulle jag verkligen dra öronen åt mig om någon med ett etablerat missbruk tjatar om andra droger och dessutom försöker dra i dig i det hela. Det är ett missbruksbeteende och inte en kärlekshandling att han vill uppleva detta tillsammans med dig. I jämförelse med Heroin är det möjligt att amfetamin verkar som en västanfläkt, men man ska verkligen inte inbilla sig att det är ofarligt på nåt vis. Självklart är det beroendeframkallande. Använd lite sunt förnuft nu tjejen.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2011-10-30 10:30:40 följande:
    Du blir inte beroende av amfetamin om du skulle ta de ett få tal gånger.

Lägg ner och sluta fjanta er!. Men tar du varje dag eller varje helg så kan ett sug uppstå eftersom man får en skön känsla i kroppen. Men de som kommer efter ett rus är inte lika skönt :)Inte tala om ångesten man får.

Läs på lite om amfetamin, tex på flaschback så får du en liten inblick i det, hur de kan vara.

att sexet blir skönare är ju för att just KÄNSLAN blir så mkt mer intensivare, annars håller jag med en som skrev ovan, man blir som en durecell kanin med liten snopp :)

Finns inget som säger att du blir beroende om du tar det varje vecka heller för den delen, men det beror på vilken känslighet du går in i det hela med. Problemet är att det på förhand är svårt att veta vilkas om kommer att förälska sig i drogen och vilka som inte klarar av att ta lite då och då. Risken är då alldeles för stor för jag anser att det ska vara vettigt att chansa. Det är en mycket potent drog, det vore löjligt att hävda motsatsen. Dessutom ska vi inte glömma de sociala aspekterna. Det är ICKE socialt accepterat att ta amfetamin i vårt samhälle. Man riskerar jobb, körkort, social status och kanske även sina barn om det på nåt vis framkommer att man håller på med sådant. Knappast värt det va...
  • Queenie70
    Anonym skrev 2011-10-30 12:05:47 följande:
    men hur blir det för oss med Adhd som tar amfetamin (dexamfetamin) dagligen då?
    De flesta narkotikaklassade ämnen kan användas i nåt slags medicinskt syfte under kontrollerade former. Doserna ni tar är dessutom otroligt mycket mindre än om man pundar på amfetamin i syfte att bli hög. Men jag tror inte det rekomenderas att man sätter ut medicinen från en dag till en annan. Likaså så tar det ju ett tag för de flesta att hitta rätt dos i början och många mår dåligt under insättningsfasen, trots att det är så låga doser. Bara det visar ju hur potent det är.
  • Queenie70
    Anonym (Sambo) skrev 2011-10-30 16:50:55 följande:
    Pratade just med en vän som jag inte vågat ta upp problemet med förut. Hon har gått på heroin 20 år innan hon slutade helt efter avgiftningen. Hon tycker att min sambo pratar skit som påstår att h*n behöver substitutionsbehandling efter ett knappt fyraårig missbruk samt nästan ett års drogfrihet. Hon säger att hon väntat på att jag skulle fråga för hon har inte velat säga något som var känsligt för mig. Hon menar att både tjatet om amfetamin och substitutionsbehandlingen i h*ns fall handlar om att få knarka ifred. Sjukvården verkar helt inne på att min sambo ska ha substitutionsbehandling så jag vet inte om jag ska lita mer på dem än min vän.
    Tror man ska vara försiktigt med att uttala sig om hur det är för andra. Att din vän lyckats utan substitutionsbehandling är ju kanonstarkt, men alla har inte den styrkan. Din pojkvän brottas uppenbarligen med ett sug han tycker är svårt att hantera och således kan det vara helt adekvat att sätta in en subutexbehandling. Att ha underhållsbehandling och sköta den som som ska anser jag verkligen inte vara att "knarka i fred" Hans tjat om Amfetamin är ju verkligen dock ett tecken på att det inte riktigt funkar för honom.
  • Queenie70
    Anonym (Sambo) skrev 2011-10-30 17:49:32 följande:
    Jag vet verkligen inte vad jag ska tro men bildar jag familj med min sambo så är det väl jag som antingen får ta konsekvenserna. Min vän sa som du ungefär fast hon tyckte att min sambos sug mest står för att ta den lättaste utvägen i allt (de känner varandra). Hon säger att h*n kommer att bete sig sådär i mångt och mycket även om vi bildar familj. Hon har ju rätt i det att man faktiskt måste klara av motgångar men börjar h*n göra det när h*n fått sin medicin är jag nöjd.
    Skaffa för helvete inte barn innan han fått ordning på sig själv.
  • Queenie70
    Anonym (Sambo) skrev 2011-10-30 19:13:33 följande:
    "Du ska lita på din vän." Tack för att du delar din erfarenhet, din och min väns insikt betyder faktiskt mer än allt annat!
    Queenie70 skrev 2011-10-30 18:30:37 följande:
    Skaffa för helvete inte barn innan han fått ordning på sig själv.
    När och hur vet jag att han fått ordning på sig själv tror du?
    För det första så ska han väl sluta tjata om att ta droger, för det andra så är det tid som gäller. ÅR skulle jag vilja säga. Låt oss säga att han får en subutexbehandling, blir lugn och stabil och slutar prata droger, då kan ni ju börja fundera på att skaffa familj. Men i vissa fall stabiliserar det sig aldrig och då får man nog dra sig ur om man vill ha ett välfungerande liv. Så sorgligt är det tyvärr ibland, att en del faktiskt inte klarar av att leva ett drogfritt liv. Efter vad du beskriver så ser jag inte att det skulle bli aktuellt för er att skaffa barn på flera år faktiskt. Tid tid tid....
  • Queenie70
    Anonym (Sambo) skrev 2011-10-30 19:24:40 följande:
    Då går han bort.
    När hade du själv tänkt att det skulle kunna bli aktuellt?
  • Queenie70
    Anonym skrev 2011-10-31 19:21:50 följande:
    men va? , tror du att han kommer in på subutex programmet för att han "pratar droger", oj de krävs en hel del för att ens komma in på det. FÖr de första är de till för dom som gått på HEROIN.

Som att man petar i alla beroende/missbrukare subutex, nej nej nej.. :)

Eh va? Problem med läsförståelsen eller?
Svar på tråden Amfetamin inte beroendeframkallande?