• hummena

Vad har ni gravid "råkat" äta eller ätit som ni inte "ska"?

Jag kom halvvägs genom en briemacka innan jag insåg vad det egentligen var jag åt (var jättestressad, och tänkte inte utan tuggade bara). I förra veckan bakade jag kladdkaka och åt säkert en deciliter smet (jag älskar kaksmet!) innan jag kom på att det ju faktiskt fanns råa ägg i smeten. Var lite orolig i början, men insåg att jag inte kan oroa mig för allt hela tiden utan att bli helt galen. Tungan ute

• hummena
    Lindreas skrev 2011-10-31 00:36:49 följande:
    En gång för alla, råa ägg är ingen fara! Ät smet om ni vill, man får är råa ägg så länge de kommer från Sverige, Norge eller Finland!
    Oj, jag visste inte att rekommendationerna var annorlunda i Sverige. Jag bor i Belgien och här säger de att man inte ska äta råa ägg pga av salmonellarisken. Menade absolut inte att skrämma upp någon. Sorry.
  • hummena
    Lindreas skrev 2011-10-31 20:48:24 följande:
    Det stämmer, det är olika. I Belgien får man väl inte äta nötkött som är lite rött heller? Det är okej i Sverige. Salmonella är för övrigt inte fosterskadande, men otrevligt att få förstås.
    Nope, kött ska vara genomstekt pga. toxoplasmarisken, men detta ser jag att Livsmedelsverket råder till i Sverige också.
Svar på tråden Vad har ni gravid "råkat" äta eller ätit som ni inte "ska"?