Vad har ni gravid "råkat" äta eller ätit som ni inte "ska"?
Druckit opastöriserad mjölk.
Druckit opastöriserad mjölk.
People always leave: nä det finns inte att köpa i affären :) men jag jobbar på en gård så vi kan ta mjölk direkt ur tanken till maten :)
Hummena: oj jösses, det har jag nog aldrig ens tänkt på, kaksmet! Jag älskar det också! Bakade igår o då slank det minsann ner lite... Oops :)
EllanEriksson: det e för att det bakterier där som tydligen inte e bra. Som försvinner vid pasöriseringen :) men annars e den säkert bättre, o så färskt det kan bli! :) sen så kan det ju även finnas ehec-bakterier i mjölken, o det e ju inte särskillt nyttigt :P
Mumin80: angående opastöriserad mjölk.. vadå KORKAT? Är man inte van vid det så e det kanske lite dumt att plötsligt börja dricka mycket. Men är man van vi det och har druckit det varje dag i flera år utan att bli dålig, varför skulle det då va korkat att dricka superfärsk och GOD mjölk? Om man nu inte e gravid då alltså.
På gården där jag jobbar så tar vi emot skolklasser, från arla minior. Men dom får inte smaka på mjölken, utan det skickar arla ut i förväg så dom får dricka pastöriserad mjölk. O barn från området får gärna komma o hälsa på o klappa o så. Däremot om dom inte tvättar händerna ordentligt o sen kanske stoppar fingrarna i munnen eller så så KAN dom bli dåliga ändå. Så man behöver inte bli sjuk av just mjölken. O vi dricker mjölken varje dag utan att ha blivit sjuka. Jag tror att man ska ha otur för att bli dålig. Men inte att det är korkat! Dödssjuk blir man väl ändå inte. O ska man inte utsätta sina barn för att bli sjuka nångång så får man nog helst hålla dom hemma 24/7 då..