• Lindreas

Vad har ni gravid "råkat" äta eller ätit som ni inte "ska"?

En gång för alla, råa ägg är ingen fara! Ät smet om ni vill, man får är råa ägg så länge de kommer från Sverige, Norge eller Finland!

• Lindreas
    Tealhawk skrev 2011-10-31 17:57:12 följande:
    Svar på brämhultsfrågan:
    Jag fick höra det av en bekant att den är opastöriserad och därför bör man hellre dricka annan juice. Och jag blev ju sjuk efter jag druckit den så kan stämma. (gick igenom matlistan senaste två dagarna. Inget annat verkade suspekt).
    Okej, så du fick listeria alltså? Brämhults juice värmebehandlas så inga bakterier eller mikroorganismer följer med.
  • Lindreas
    Tealhawk skrev 2011-10-31 19:17:48 följande:
    Nej inte Listeria utan gammal hederlig matförgiftning :) Gick över på bara 1-2 dagar och har mått bra sen dess. Avråder inte från att dricka Brämhults, tror att jag bara hade extremt otur. Har inte hört talas om någon annan som blivit sjuk av det, utan bara den här bekanta som sa att matförgiftning förmodligen orsakats av juicen.
    Men skriv inte med det i sånt som du ätit och druckit trots att man inte "ska". Det är så förbannat trist att folk skrämmer upp varandra med hitte-på-råd om olika livsmedel utan att ha en aning om vad de pratar om.

Brämhults juice är värmebehandlad och därför dör alla mikroorganismer och bakterier som skulle kunna ge magsjuka.
  • Lindreas
    hummena skrev 2011-10-31 20:29:13 följande:
    Oj, jag visste inte att rekommendationerna var annorlunda i Sverige. Jag bor i Belgien och här säger de att man inte ska äta råa ägg pga av salmonellarisken. Menade absolut inte att skrämma upp någon. Sorry.
    Det stämmer, det är olika. I Belgien får man väl inte äta nötkött som är lite rött heller? Det är okej i Sverige. Salmonella är för övrigt inte fosterskadande, men otrevligt att få förstås.
  • Lindreas
    Tealhawk skrev 2011-10-31 22:42:32 följande:
    Jag skrev ju i mitt inlägg att jag tagit med grejer som var lite överdrivna, men ändock saker jag blivit varnad om. Hittade detta själv nu när jag skulle ta reda på om det fanns någon grund i det min bekanta sa om Brämhults.

www.lakartidningen.se/old/content_0319/pdf/17...
    Den där artikeln är från 2003... Sen dess har det hänt en del, bland annat så hanteras juicen annorlunda.
  • Lindreas

Hummena - nötkött behöver inte vara genomstekt, inte heller vilt eller lamm som varit fryst.

• Lindreas

För några år sen var det en pojke som dog av att ha druckit opastöriserad mjölk, så nog sjutton finns det skäl att vara försiktig.

Svar på tråden Vad har ni gravid "råkat" äta eller ätit som ni inte "ska"?