• Tealhawk

Vad har ni gravid "råkat" äta eller ätit som ni inte "ska"?

Jámon (torkad skinka) som kom från Spanien med gäster vår släkt hade över.
    Rester från middag några dagar innan utan att värma upp.
    Annat smörgåspålägg som legat tvivelaktigt länge i kylskåpet.
    Kött som inte riktigt var genomstekt i mitten
    Brämhults juice (blev magsjuk så det fick jag igen för)
    Jordnötter och jordnötsringar.
    Fetaost
    Lightläsk
    Alkohol i vecka 5 innan jag visste om graviditeten.

Nu tog jag med några överdrivna grejer, men det där är det jag kan komma på som jag vet folk brukar säga.

• Tealhawk
    Svar på brämhultsfrågan:
    Jag fick höra det av en bekant att den är opastöriserad och därför bör man hellre dricka annan juice. Och jag blev ju sjuk efter jag druckit den så kan stämma. (gick igenom matlistan senaste två dagarna. Inget annat verkade suspekt).
  • Tealhawk
    Lindreas skrev 2011-10-31 19:03:56 följande:
    Okej, så du fick listeria alltså? Brämhults juice värmebehandlas så inga bakterier eller mikroorganismer följer med.
    Nej inte Listeria utan gammal hederlig matförgiftning :) Gick över på bara 1-2 dagar och har mått bra sen dess. Avråder inte från att dricka Brämhults, tror att jag bara hade extremt otur. Har inte hört talas om någon annan som blivit sjuk av det, utan bara den här bekanta som sa att matförgiftning förmodligen orsakats av juicen.
  • Tealhawk
    Lindreas skrev 2011-10-31 19:40:46 följande:
    Men skriv inte med det i sånt som du ätit och druckit trots att man inte "ska". Det är så förbannat trist att folk skrämmer upp varandra med hitte-på-råd om olika livsmedel utan att ha en aning om vad de pratar om.

Brämhults juice är värmebehandlad och därför dör alla mikroorganismer och bakterier som skulle kunna ge magsjuka.
    Jag skrev ju i mitt inlägg att jag tagit med grejer som var lite överdrivna, men ändock saker jag blivit varnad om. Hittade detta själv nu när jag skulle ta reda på om det fanns någon grund i det min bekanta sa om Brämhults.

www.lakartidningen.se/old/content_0319/pdf/1738.pdf
  • Tealhawk

Kollade inte datumet på artikeln, vad bra att de ändrat. Hur som helst: Jag avråder ingen från att dricka Brämhults (det är ju jättegott) och det är inte värt att ha en debatt över det heller :)

Svar på tråden Vad har ni gravid "råkat" äta eller ätit som ni inte "ska"?